– Kad je domaće voće nestalo, a to se dogodilo već krajem ožujka, cijene su u trgovinama naglo otišle gore. To je problem koji nitko u ovoj državi ne želi riješiti, a ispaštaju proizvođači koji nemaju hladnjače u kojima bi voće držali dulje vrijeme, pa su prisiljeni prodati ga odmah nakon berbe. Ispaštaju, naravno, i kupci – kaže Željko Banjavčić, predsjednik Hrvatske voćarske zajednice, komentirajući podatak da je voće u Hrvatskoj u drugom tromjesečju ove godine, prema prvim podacima, poskupjelo čak 31,1 posto u odnosu na isto razdoblje 2014.
Predvodnik jabuke
Na skok cijena, drži Banjavčić, najviše su utjecale jabuke koje su se u trgovinama prodavale i po 10 kuna kilogram. U lipnju su na veletržnicama neke sorte bile i do 35 posto skuplje nego lani. Već u svibnju, prema analizi Tržišnog informacijskog sustava u poljoprivredi, cijena sorte idared porasla je 29,3 posto. U lipnju su i jagode na tržnicama poskupjele 25, a na veletržnicama i 35 posto u odnosu na prošlu godinu. Rasle su i cijene većine ostalog voća. Dinja je na tržnicama u lipnju bila 23 posto skuplja nego u lipnju 2014., nektarina 18,65, breskva 12,36 posto...
– Prošla je godina za jabuku bila loša, a i ove će urod zbog tuče i suše biti trećinu manji od očekivanog. Prošle godine jabuku smo morali prodavati po kunu za kilogram, neki i manje, a tek bismo sa 1,70 kuna mogli pokriti troškove proizvodnje – ogorčen je Banjavčić, koji rješenje vidi u udruživanju voćara u zadruge, gradnji hladnjača i plasmanu robe u trgovačke lance bez posrednika. Problem je, dodaje, što u hladnjaču treba uložiti milijun eura, a do novca je teško doći.
Gradnja spremišta
Manji proizvođač jabuka iz Donjeg Kraljevca u Međimurju kaže da im je otkupljivač plaćao 1,25 kuna pa su odlučili zazidati spremište s ventilacijom, u kojem će čuvati jabuke do proljeća i prodavati ih za 2-3 kune.
Predsjednik Hrvatske poljoprivredne komore Mato Brlošić ističe da su otkupne cijene prošle godine bile ispod svakog minimuma, a da su ove godine realne. To je, napominje, tih tridesetak posto povećanja indeksa cijena koji navodi statistika.
>>ZG trešnja postaje brend metropole, kilogram će se prodavati za 30 kuna
>>Drastičan rast cijena: U godinu dana sve poskupjelo 40 do 60%