Iako je teško usporediva s barelom sirove nafte, voda na policama trgovaca i više je od “crnog zlata”, kad je riječ o maloprodaji. Litra vode u plastičnoj ambalaži u nekim trgovačkim lancima košta i 6,60 kuna i gotovo nikada nije na akcijama, dok je mlijeko, primjerice, posljednjih godinu i više nego upola jeftinije.
Mlijeko stalno na akciji
Neki diskonteri na hrvatskom su tržištu litru najprodavanijeg trajnog mlijeka s 2,8% mliječne masti nedavno prodavali i za 2,99 kuna, što je manje nego što neki domaći farmeri za mlijeko dobivaju u otkupu, uzmu li se u obzir i tvorničke premije prerađivača. Uvoz iz Češke, Rumunjske..., i ovih dana kod nekih trgovaca košta 3,50 do 4,29 kuna, pa je i mlijeko domaćih proizvođača gotovo stalno na akciji, što ih baca u očaj. Mlijeka se ne mogu odreći jer volumenom čini najviše proizvodnje, no uz deflaciju koja traje već dvije godine, enorman uvoz i dampinške cijene na njemu, tvrde, ništa ne zarade. S druge je strane voda, koje proizvodnja, uvjereni su, puno manje košta i oko nje je manje posla – a ima gotovo neograničeni rok trajanja – među najunosnijom trgovačkom robom iako potrošači dobru vodu mogu piti i iz pipe. Čak pola kubika vode iz slavine košta manje od pola litre vode koju na kioscima plaćamo i 5,50 kuna. No voda je “trendi”, “to go”, zdrava..., i donosi visoke profite trgovcima, dok na niskim cijenama mlijeka uglavnom privlače građane da kupe i neku drugu robu, žale se mljekari.
Uvozne vode nemaju šanse
Branko Bobetić, direktor Croatiastočara, kaže kako je trošak proizvodnje u vodi, ne računajući energiju i povratnu pet ambalažu, puno manji nego u mlijeku, kojega je proizvodnja složeniji proces, od prerade sirovine nadalje. No činjenica je, međutim, da u vodama nema velike konkurencije na hrvatskom tržištu kao u trajnom mlijeku. Jedan od razloga za višu cijenu flaširane vode je i PDV od 25% naspram 5% PDV-a na mlijeko, a u obzir svakako treba uzeti i vodeću ulogu Agrokorovih Jane i Jamnice, koje, što zbog dobrog marketinga proteklih godina, što zbog raširene mreže trgovina Konzuma i njegovih partnera, uvozne vode teško mogu nadmašiti. Makar i uz nižu cijenu. Slično je i sa sokovima i sirupima, kojih se zbog velike konkurencije, pogotovo od otvaranja granica s EU, cijene kreću već od 4,50, odnosno 7,99 kuna. Osim u “top” vodama, čini se kako su cijene postojane još samo u pivarskom biznisu.
>> Kako je moguće da je litra benzina jeftinija od litre vode?
Flaširanu vodu kupuju ne tako pametni ljudi, a kod nas se to itekako dobro prodaje jer kod nas je voda bistrija od naroda.