OPREMA Najnoviji je trend kompatibilnost automobila s iPodima i sličnim uređajima

Auto kao veliki USB priključak

Foto: Foto: Renato Branđolica
Auto kao veliki USB priključak
20.02.2008.
u 13:56
Pogledaj originalni članak

Iako su automobili uvijek imali primarnu funkciju prijevoza ljudi i robe od točke A do točke B, automobilska oprema prvih automobila nema gotovo nikakve veze s onim što se danas sve ugrađuje u aute, pa bi vjerojatno čak i Henry Ford (da je živ) u bilo koji današnji auto gledao kao u svemirski brod. Prvim automobilima čak je i truba bila dodatna oprema, a danas se popis standardne opreme i na najeftinijim autima ispisuje na nekoliko stranica.

Opremanje automobila često je vezano s nekim sociološkim, kulturološkim, sigurnosnim ili tehnološkim trendovima, a jedan je od takvih aktualnih trendova raširena upotreba iPod uređaja i sličnih spravica za preslušavanje glazbe u MP3 formatu, odnosno korištenje USB priključaka kao prijenosnika za glazbu i ostale podatke. Kasetofoni su već zaboravljeni, a CD uređaji obvezno moraju biti podešeni za MP3 format, jer danas je u trendu slušanje glazbe pretvorene u binarni kod.

Zbog globalne megapopularnosti ovakvih uređaja, posebno iPoda, proizvođači automobila su unatrag posljednjih godinu dana masovno počeli kao dio serijske ili barem dodatne opreme nuditi kompatibilnost automobilskog audiosustava s tim uređajima. Automobil je tako postao veliki USB priključak, lako poveziv s bilo kojim kompjuterom na svijetu.

Nabrajanje svih ponuda s tržišta, s obzirom na tridesetak marki s nekoliko stotina modela, bilo bi pretjerano, pa smo samo kroz nekoliko izdvojenih primjera približili trend u opremanju automobila. Zaključak je da ovaj dio opreme nije ekskluziva samo u skupljim autima, jer ga primjerice serijski ima i mali Twingo. Ponuda također nije ujednačena, jer dok ga neki nude serijski, drugi to čine uz doplatu ili u nekom od skupljih paketa opreme.

Vrijedi to npr. za Kiu Ceed, najnoviji adut korejskog proizvođača, koji USB i AUX priključke koristi kao jedno od jakih marketinških "oružja". Dio su trećeg paketa EX Dynamic, dostupnog po 142.990 kuna. Priključci su u Ceedu na dnu središnje konzole ispred mjenjača, tako da je blizu i mjesto za odlaganje iPoda. Ista stvar nudi se i u Kiji Sportage, uz doplatu 2000 kuna na najjeftiniji paket LX Cool ili serijski u skupljim paketima opreme.  Ceedov bratski model iz Hyundija, riječ je o i30, također ima ulaz za iPod ili neki drugi MP3 player u svakom primjerku s radijem, dakle od drugog paketa opreme iLike.

Drukčiji smještaj priključka nudi Renault u Twingu, koji već od najjeftinijeg modela Access za 64.900 kuna ima serijski USB priključak. On je u pretincu za rukavice. To je nes(p)retno rješenje u slučajevima kad je u autu samo vozač, jer tada upravljanje "glazbenom spravicom" može biti opasno za vožnju.

Bolje rješenje od toga je Sonyjev radioaparat koji Renault nudi kao dodatnu opremu za 1223 kune, a opremljen je USB priključkom. Za Clio je takvo rješenje malo skuplje, jer se nudi Kenwoodov radio za 1656 kuna.

I modeli su najprodavanije marke, Opela dakako, modeli u trendu. Corsa jedino u OPC paketu serijski ima radio s USB priključkom, a za ostale modele nadoplaćuje se 880 do 5800 kuna, ovisno osnovnom paketu. Astra kao stariji model ima smanjene mogućnosti nadoplate, ali ipak postoje dvije opcije, po 5520 kuna.

Nabrajanje po markama moglo bi se odužiti, ali zaključak je da su proizvođači dobili još jedan mali, ali nekima bitan uvjet, koji  moraju ispuniti prilikom opremanja automobila kako bi privukli kupce navikle da svoje navike, pa i slušanje glazbe, prakticiraju i dok se voze.


Radioaparati s USB utičnicama

Ako USB priključak ne nudi proizvođač automobila, veoma ga je lako nabaviti kupnjom prikladnog autoradija. Naime, podrazumijeva se da i proizvođači audioopreme prate trendove, pa gotovo svaki drugi novi autoradio ima USB priključak. Cijene su raznolike. Primjerice, Sony CDX GT 50UI u Prosatu stoji 1099 kuna, a Kenwood KDC-W6537UY u HG Spotu 1899 kuna, dok je u istom dućanu cijena Panasonica CQ-C5355N 999 kuna.


Talijani u suradnji s Microsoftom

Fiat, Lancia i Alfa Romeo kod nas nude sustav nazvan "Blue & Me". Napravljen je u suradnji s Microsoftom, odnosno temelji se na Microsoftovu softwareu Windows Mobile. Osim što omogućuje sinkronizaciju mobilnog uređaja i audiosustava u automobilu (hands free i Bluetooth funkcija) također služi kao ulaz za sve vrste uređaja s glazbom u MP3 formatu preko USB utičnice. Ona je, ovisno o modelu auta, smještena u pretincu za rukavice ili na središnjem grebenu između vozača i suvozača. Nedavno je predstavljen i prošireni sustav "Blue & Me Nav". Sustav "Blue & Me" nije još dostupan kod svih modela, a kod onih koji ga imaju nadoplaćuje se. Cijena je 1105 kuna za Musu, 2693 kune za Bravo i Lineu, 2812 kuna za Fiat 500, 3242 kune za Grande Punto i 3675 kuna za Lanciu Ypsilon.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr