TEHNOLOGIJA Tata Motors i MDI proizvodit će vozila s pogonom na zrak

Automobil na zrak nije san

Foto: import
Automobil na zrak nije san
15.01.2008.
u 16:10
Pogledaj originalni članak

Automobil s pogonom na zrak već nekoliko godina nije san, nego realnost. Riječ je o vizionarskom pothvatu bivšeg inženjera u Formuli 1, Francuza Guya Negrea, koji je prije 18 godina osnovao tvrtku MDI (Moteur Development International), a 2002. stvorio prvi automobil s pogonom na komprimirani zrak i izložio ga na pariškom sajmu.

Brojne izume koji su doveli do razvoja CAT (Compressed Air Technology) motora Negre je najprije pokušao ustupiti velikim proizvođačima, ali svi su procijenili da je to za njih prevelik rizik, usto i preskup. Zbog toga je tvrtka MDI sama stvorila modele MiniCAT i CityCAT, koji se već nekoliko godina voze po cijelom svijetu.

Naime, MDI surađuje s pedesetak tvrtki u Europi, Južnoj Americi, na Novom Zelandu i Južnoj Africi koje po narudžbi sklapaju 265 cm dugi MiniCAT i 384 cm dugi CityCAT. MiniCAT je trosjed težak samo 550 kg s najvećom brzinom 110 kg i maksimalnim dosegom jednog punjenja od 300 km. CityCAT se, pak, radi u putničkoj, taksi, dostavnoj i pick-up verziji.

Motori su ograničeni na 25 KS, a koriste zrak iz tankova pod pritiskom 300 bara. Puniti se može na posebnoj crpki ili kod kuće uz pomoć kompresora uključenog u kućnu utičnicu za struju. Vozilo ima i električni motor koji održava pritisak, pa i njega treba povremeno napuniti. Krajnji je trošak po 100 prijeđenih kilometara manje od eura, a okoliš se ne onečišćuje.

Ova bi godina trebala biti revolucionarna u korištenju zraka kao goriva, jer napokon bi trebala početi proizvodnja u pogonima velikog proizvođača, a to je Tata Motors, najveća indijska autokompanija. Ugovor o suradnji potpisan je lani, Tata u projekt ulaže 20 milijuna eura, a tijekom ove godine počet će proizvodnja modela OneCAT.

Bit će to 340 cm dugi automobil, a najavljuju se dvije verzije - trosjed bez krova te šesterosjed s krovom.

Radit će se kao bi-energy model, pa će uz zrak imati mogućnost korištenja benzina, kako bi se autonomija vožnje povećala na 800 km, uz potrošnju samo 1,5 litre na 100 km. U gradskoj vožnji samo na zračni pogon emisija CO2 je nula, a uz korištenje benzina samo 30 g/km. Predviđena je cijena automobila 3500 eura, odnosno 5300 za skuplju verziju.

Pogledajte na vecernji.hr