ISTRAŽILI SMO Ima li automobil dovoljno goriva da dođe do crpke nakon što se upali lampica za rezervu

Autonomija - koliko još na rezervi?

Foto: import
Autonomija - koliko još na rezervi?
08.10.2007.
u 13:37
Pogledaj originalni članak
Koliko mogu na rezervi?
BMW X3 2,0d159 km
Mercedes B 200 CDI132 km
Škoda Fabia 1,4131 km
VW Golf 2,0 TDI126 km
Dacia Logan MCV 1,5 dCi118 km
Fiat Grande Punto T-Jet116 km
Audi S5107 km
Smart Fortwo Cabrio 1,084 km
Opel Astra 1,682 km
Ford S-Max 2,0 TDCi50 km

Noć je. Automobil polako guta kilometre ceste daleko od nekog grada, kada vozača iz blage letargije trgne svjetlo lampice za rezervu. U trenutku postaje svjestan situacije i počinje ga hvatati nervoza. Gdje je sljedeća crpka? U mislima se odmah pojavljuju upozorenja proizvođača, u uputama za korištenje jasno piše: "Ne voziti s praznim rezervoarom! Moguća oštećenja motora". Povrh svega se i putno računalo uključuje u priču: "Doseg 0 km". Pa ipak, motor još radi, a automobil se, srećom, kotrlja. Pitanje je samo  koliko još tako?

Deset automobila na ovalnoj stazi
Upravo je to ekipa Auto motor i sporta pokušala doznati, odnosno točno utvrditi koliko se daleko može stići nakon što se upali rezerva na pokazivaču količine goriva u spremniku. Deset je različitih automobila dovezeno na Dekrinu EuroSpeedway ovalnu stazu, gdje su pri stalnoj brzini od 120 km/h vozili krugove, i to od trenutka kada bi se upalila narančasta signalna lampica, pa do trenutka kada bi motor prestao raditi.

Na taj je način mogla biti mjerena potrošnja posve realno, u skladu s uvjetima koji vladaju u svakodnevnoj vožnji. Štoviše, zbog ujednačene podloge gorivo se ne pretače u rezervoaru, pa svi automobili imaju iste uvjete potrošnje, zbog čega je, uostalom, upravo ovalna staza idealni poligon za testiranje.

Prva lampica koja nam je zasvijetlila bila je ona na BMW-u X3. Kazaljka tik pred nulom jasno je govorila da nam je dostupno još samo nekoliko litara dizela, dok je putno računalo istodobno tvrdilo da imamo pristojnih 110 km na raspolaganju. Kako god bilo, posve  dovoljno do sljedeće benzinske postoje.

Smart ne pokazuje doseg nego litre
Sljedeći koji su zasvijetlili bili su redom Mercedes B-klase, Fiat Grande Punto, Škoda Fabia i VW Golf. Svima je njima u tom trenutku putno računalo pokazivalo još najmanje 70 km do potpuno praznog tanka. Opel Astra i Audi S5 svoje su potvrde dali oznakom 50 km na zaslonu nakon paljenja žaruljice. Vozači Smarta moraju, pak, logiku preostalih kilometara u glavi drukčije preračunavati, jer on ne pokazuje doseg, nego preostale litre u rezervoaru.

U našem slučaju, pet od moguće 33 litre ostalo je nakon paljenja upozoravajuće lampice. Još je teže bilo očitati stanje u Daciji Logan jer je, iako je upozorenje došlo pravodobno, prognozirati preostale kilometre iz preostalih vodoravnih crtica na pokazivaču gotovo  nemoguće.

No, najveće iznenađenje čekalo nas je u Fordu S-Maxu. Najprije je zasvijetlila lampica, potom je uslijedilo i zvučno upozorenje, no putni je kompjuter pokazivao samo 36 km do prestanka rada. U stvarnosti, 40 km kasnije na zaslonu je stajalo 0 km, no S-Max je svejedno gutao kilometar za kilometrom. Naposlijetku, a kao prvi na testu, motor Forda se ugasio. Deset kilometara nakon prognoze putnog računala o nula kilometara, potrošene su i posljednje kapi u rezervoaru.

Kad sve zbrojimo, nakon upozorenja vozaču S-Maxa ostaje skromnih 50 km na raspolaganju. To su poprilično ograničavajuće brojke, tim više što pješačenje do najbliže benzinske crpke noću ili po nepovoljnim vremenskim uvjetima nije ugodno.

Mercedes B-Klase, Opel Astra i Fiat Grande Punto prešli su otprilike dodatnih 30-ak km nakon što se na zaslonu pojavila nula. Škoda Fabia, Audi S5 i VW Golf su prije potpunog presušivanja spremnika prošli 60 km. Čak i za prilično nenaseljena područja,  ovakav bi doseg trebao biti dovoljan.

Isto vrijedi i za BMW X3 nakon čijeg je glasnog upozorenja putnog računala ostalo još 52 km. Sveukupno gledajući, X3 s 2.0d motorom ostao je osamljen na vrhu, jer s rezervom može prijeći dojmljivih 159 km.


Uvijek stane više

Nove zanimljivosti počele su se otkrivati i na crpki. Umjesto tvornički predviđenih 67 litara, u BMW smo uspjeli, doduše do čepa, nagurati čak 83,85 litara. Pa ipak, BMW nije ostao jedini u raskoraku, i drugi su mu se pridružili, prije svega Mercedes, koji je zaprimio više od 20 litara od predviđenog, 75,7 l umjesto tvorničke 54 litre. Punjenje rezervoara na ovakav način ujedno znači i bitno povećanje dosega. Međutim, tada nije poželjno parkirati na izravnom suncu jer će se gorivo preliti.

Pogledajte na vecernji.hr