Novi protokol

Bez rušenja trošarinskih stopa, auti će poskupjeti

Foto: Hrvoje Jelavić/PIXSELL
Bez rušenja trošarinskih stopa, auti će poskupjeti
28.05.2017.
u 10:00
Veći deklarirani CO2 donosi veći porez u državama u kojima su trošarine vezane za ispust CO2
Pogledaj originalni članak

Sve smo bliže početku primjene novog WLTP protokola mjerenja potrošnje goriva u automobilima, koji stupa na snagu od rujna ove godine. Prema propisu Europske unije, proizvođači automobila od jeseni će podatke o potrošnji i ispustu ugljičnog dioksida (CO2) umjesto prema dosadašnjem NEDC-u (Novi europski ciklus vožnje), koji se bez promjena rabi od 1997. godine, temeljiti na mjerenju potrošnje goriva prema novom WLTP (Svjetski usklađen postupak testiranja) protokolu. Od rujna ove godine proizvođači će morati istaknuti potrošnju i ispust CO2 prema novom protokolu deklarativno.

Nakon razdoblja prilagodbe od godinu dana - dakle od rujna 2018. godine - novi će WLTP protokol biti obvezan i za homologacijske dokumente, a time i za izračun poreza i trošarina.

Olakšane izmjene stopa

Pojednostavljeno rečeno, novi WLTP ciklus mnogo je bliži stvarnim uvjetima u svakodnevnoj vožnji pa će odražavati realniju deklariranu potrošnju goriva, koja je do sada, prema NEDC protokolu, bila nerealno niža nego što se u stvarnom prometu može postići. Nerijetko je tvornička deklarirana potrošnja provedena prema “laboratorijskim” uvjetima NEDC protokola u prosjeku i do dvije litre na stotinu prevaljenih kilometara manja nego u realnom prometu. Dakako, u obzir treba uzeti i vozača o čijem stilu vožnje umnogome ovisi potrošnja.

Zbog toga je realno očekivati da će službene potrošnje goriva biti osjetno veće nego dosad, a samim time će porasti i ispust ugljičnog dioksida za pojedine automobile, što posredno donosi i veće trošarine u onim državama, kao u Hrvatskoj, u kojima je obračun trošarina vezan za ispust ugljičnog dioksida. Hrvatska je u sklopu cjelokupne porezne reforme od 1. siječnja promijenila trošarinski sustav te su trošarine na veliku većinu automobila porasle. U izmjenama Zakona o posebnom porezu, kao i dosad, ostavljena je mogućnost promjena stopa trošarina podzakonskim aktima, odnosno uredbom Vlade, tako da se u svakom trenutku bez novih izmjena zakona stope trošarina mogu mijenjati.

Udar na manje motore

Upravo su nas na to upozorili iz Carinske uprave kada smo ih krajem prošle godine pitali što će biti kada se zbog novog WLTP ciklusa povećaju deklarirane vrijednosti ispusta ugljičnog dioksida, koje će značiti i povećanje trošarina na automobile - ako se ne snize stope trošarina. Očito su svjesni da će očekivano povećanje vrijednosti ugljičnog dioksida zbog novog ciklusa osjetno povećati ionako velike trošarine. Nadamo se da računaju na izmjene trošarinskih stopa kako trošarine na automobile ne bi opet rasle.

Dakako, većina proizvođača nije sretna zbog novih procedura, pogotovo oni koji već godinama ulažu milijarde eura u downsizing motora, odnosno smanjenje zapremnine motora i manji broj cilindara. Takvim motorima najviše odgovara još uvijek važeći NEDC ciklus testiranja prema kojima ti motori imaju malu potrošnju goriva i emisiju ugljičnog dioksida.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

Avatar Hrvatska.Na.Balkanu
Hrvatska.Na.Balkanu
11:11 28.05.2017.

Podrzavam taj zakon.Ipak je Rvacka dio Evrope a ne Balkana.Sukladno tome,treba se pridrzavati EU zakona.Plenky,samo zestoko.