Objetnica

Bjež'te, ljudi, ide auto!

Bjež'te, ljudi, ide auto!
13.10.2011.
u 12:30
Deset godina zagrebački strojar Ferdinand Budicki, prvi vlasnik automobila u Zagrebu, vozio je bez vozačke dozvole
Pogledaj originalni članak

U Beču, Parizu i Berlinu bilo je davne 1901. godine sasvim normalno potrčati ispred automobila, opsovati neopreznog vozača ili maštati 'Kad si ja kupim jednog, za koju godinu...' Zagrebački strojar Ferdinand Budicki (30) bio je u to doba jedan od njih, istina, rijedak koji je imao i novac u džepu. Odlučio se za rabljeni Opel & Beyschlag, a transakciju je s nekim Bečaninom dogovorio brzo. Cijena: 4000 kruna.

Učio od vozača tramvaja

- Budicki je bio pionir hrvatskog auto, moto i biciklističkog sporta, zaluđen vožnjom. Konstruirao je svoj bicikl, prošao njime od Tunisa do Rusije, a onda i bio prvi koji je dovezao prvi automobil u Zagreb. Kako ga je kupio u Beču, cijelo popodne proučavao je vozača tramvaja u Prateru, skidao poteze, a zatim malo isprobao na svom novom limenom ljubimcu, napravio dva-tri kruga te okrenuo volan prema jugu. Dva dana kasnije parkirao je vozilo na zagrebačkom Jordanovcu - priča Valentino Valjak, autor knjige Povijest automobilizma u Zagrebu i Hrvatskoj, koja izlazi dogodine.

U Zagrebu su tada znali samo za konjske zaprege, tramvaje i omnibuse, pa je Budickov Opel bio kao svemirski brod. Kad smo već kod letjelica, s Penkalom je 1910. na Črnomercu 'prtljao' oko prvog aviona, kojeg su novinari tada zvali Leptir.

– Bjež'te ljudi, ide auto! Eno, ispala mu je balega, znao sam da se konji skrivaju unutra - vikali su za Budickim koji je mogao potegnuti i do 20 km/h!

Motorom za 14 h do Beča

Deset godina vozio je bez vozačke dozvole, dok sam nije osnovao prvu auto-školu, a prvi komad asfalta, od Trga do Mesničke, čekao je sve do 1913. U međuvremenu mu je vozni park rastao, stizali su motori Orion, pa Laurin Klement s kojim je za 14 sati stigao do Beča.

- Grob mu više ni ne postoji, unuci žive u Švedskoj i Engleskoj. Na čovjeka se zaboravilo, no vrijeme je da ga se sjetimo. U njegovu čast 22. listopada u Zagrebu organiziramo VN Ferdinanda Budickog, nekadašnji Desant na Zagreb, a dolazi i njegov 80-godišnji unuk. Bit će preko 200 po hrvatski zvanih "starodobnika", među njima i Fordovi iz 1925. godine - dodaje Valjak.

Ferdinand je otvorio prvi salon u Gundulićevoj, prodavao aute, gramofone, klavire.. Zagreb je pratio europske trendove, postajao velegrad. Da nije on, pod Sljeme bi automobil dovezao neki drugi zanesenjak. Danas vozača i njihovih automobila ima gdje god pogledate, nekad je to bio kulturološki šok. Voljeli bismo znati što će 2120. biti svakodnevnica. I dalje auti? Teško...

 

Opel & Beyschlag

Rabljeni: 1889. godište

 Cijena: 4000 kruna

 Snaga: 3,5 KS, 650 okretaja/min

 Obujam: 1545 ccm

 Masa: 520 kg

 Brzina: 20 km/h

 Potrošnja: 10 l/100 km

 

 

Prvi auto u Hrvatskoj ipak su imali Varaždinci

Knjiga ‘Povijest automobilizma u Zagrebu i Hrvatskoj’ sadržavat će preko 450 dijelom nikad objavljenih fotografija. Bit će presjek života naših predaka koji su također sjedili iza volana - što se vozilo na našim prostorima od Austro-Ugarske do NDH, gdje su bili prvi saloni, kako se točio benzin, te kako se utrkivalo. Prvi je automobil u našu zemlju dovezao Grof Marko Bombelles i to 1898. godine u svoju kuriju Opeka u Vinici kraj Varaždina. Grof je, dakako, vozio Benz. Prvi prekršaj u Zagrebu napravio je Budicki, jer je vozio prebrzo. Dodajmo kako je prva utrka u Hrvata bila 1912. godine na relaciji Zagreb - Varaždin i natrag, a u dvije etape od ukupno 178 kilometara slavio je arhitekt Vjekoslav Heinzel, koji će kasnije postati gradonačelnik Zagreba.

 

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

RB
RH+BIH=moćnadržava
09:06 15.10.2011.

U Srbiji su tada tek izmislili kotač. lol Oduvijek sam nam bili partneri za nas . E moji Jugani čiji ste vi glavni grad gradili, i sada još za time plaćete.