Oko 40 posto djece u automobilima putuje nesigurno! Rezultat je to istraživanja mreže europskih snaga prometne policije provedenog, istina, u Mađarskoj, ali trendovi pokazuju da stanje ni na hrvatskim prometnicama nije bolje. Štoviše, iz našeg Ministarstva unutarnjih poslova već godinama upozoravaju da najveći broj djece strada upravo u trenucima kad bi trebali biti najsigurniji, dok su sa svojim roditeljima. Razlog je naizgled banalan – nevezivanje sigurnosnim pojasom. Kažemo banalan, jer taj je problem bar lako riješiti jednostavnim vezivanjem djeteta pojasom automobila, po potrebi uz postolje ili dječju sjedalicu, ovisno o dobi djeteta.
MUP-ovi preliminarni podaci za 2022. tako pokazuju da je lani u prometu smrtno stradalo osmero djece, 121 dijete je teško ozlijeđeno, a 676 djece je teško ozlijeđeno. Od lani poginule djece, jedno je dijete u smrt otišlo vozeći, vjerojatno bicikl. Troje su vozilima pokosili dok su se djeca kretala pješice, dok je četvero djece poginulo kao putnici u vozilima. Kad je riječ o lani teško ozlijeđenoj djeci (do 14 godina starosti) u prometu, njih 26 nesreća je zadesila dok su vozili, 41 dijete dok je putovalo u vozilu a 53 ih je stradalo u ulozi pješaka. Lakše su ozlijeđena 72 djeteta-vozača, 161 dijete pješak te čak 441 mali putnik u vozilu.
Do sredine ožujka ove godine, također prema preliminarnim podacima, jedno dijete je poginulo u prometu (pješak), teško je ozlijeđeno 13 djece (dvoje kao vozači, četvero kao putnici te sedmero kao pješaci). Lakše je ozlijeđeno 93 djece (petero kao vozači, 58 kao putnici, 30 kao pješaci). Kao pješaci mališani su, dakako najizloženiji jer su tada najranjiviji. No, zbirno ih je najviše i ove i prošle godine stradalo u ulozi putnika u motornim vozilima pa je jasna pretpostavka da velika većina stradale djece nije bila prevožena na siguran način.
Vratimo se spomenutom istraživanju, kojeg je proveo RoadPol, odnosno mreža europskih snaga prometne policije usmjerena prvenstveno na smanjivanje broja poginulih i teško ozlijeđenih na europskim cestama. Temeljilo se upravo na vezivanju sigurnosnim pojasom prilikom prijevoza djece. Ispostavilo se, koliko god i vozači automobila zanemaruju sigurnost djece u prometu, da su vozači kombija i minibuseva još daleko iza njih. Također, oni koji voze samo vikendom (ili djecu prevoze samo vikendom) oprezniji su od onih koji svaki dan u vozilu imaju male putnike.
U istraživanju provedenom 2022. godine lokacije su razvrstane u tri kategorije cesta (gradske prometnice, otvorena cesta, autocesta), a ispitana su sva razdoblja (razdvojeni su radni i neradni dani). U osobnim automobilima 88,5% vozača, 87,3% putnika na prednjim sjedalima i 57,1% putnika na stražnjim sjedalima pravilno je koristilo pojas. 60,9% djece putovalo je propisno osigurano sigurnosnim sustavom za djecu, još 25% je sjedilo u dječjim sjedalicama, ali nisu bila vezana ili su bila vezana samo sigurnosnim pojasom za odrasle, 14% djece putovalo je bez sigurnosnog pojasa ili dječje sjedalice odnosno bustera. Na autocestama je 93,3% promatranih vozača, 92% putnika sprijeda i 61% putnika na stražnjim sjedalima bilo vezano sigurnosnim pojasom. 65,5% djece putovalo je s pravilno korištenom zaštitom za djecu.
Omjeri su, dakle, povoljniji izvan naseljenog područja od onih unutar gradova. Također, vikendom su, u odnosu na radne dane, i vozači i suvozači češće koristili sigurnosne pojaseve, a veća je i stopa pravilne upotrebe sigurnosnih sustava za djecu. Izuzetno niska stopa korištenja sigurnosnog pojasa uočena je kod vozača lakih teretnih vozila - samo 63,9%, što je gotovo 25% niže od prosječne vrijednosti za vozače osobnih automobila.
VIDEO Od petka velika promjena za vozače automobila, za motocikliste sve po starom