Da je pandemija koronavirusa značajno utjecala na proizvođače i prodavače – prvima usporivši ili potpuno blokiravši proizvodnju, a drugima zatvorivši prodajna mjesta – i više je nego očito i mjerljivo konkretnim novčanim gubicima. No, jaz između proizvođača, odnosno prodavača i njihovih kupaca još je i veći jer su u koronakrizi i kupci napravili korak unazad.
Istraživanje koje je na uzorku od 3415 potencijalnih kupaca automobila (američkih, ali sigurno i europski kupci sada slično razmišljaju) proveo MaxDigital pokazuje da su mnogi od njih odgodili kupnju novog automobila, i to za višemjesečno razdoblje.
Ispitivanici su u dobi između 25 i 55 godina, a najviše je starih od 30 do 44 godine (49,78 posto). Žena koje su sudjelovale u ispitivanju bilo je 52,51%, dakle neznatno više od muškaraca. Cilj istraživanja bio je utvrditi kako se zbog koronavirusa mijenjao interes za kupnju vozila, bilo potpuno novog, bilo novijeg rabljenog automobila.
Video: Gužve na naplatnoj postaji Lučko
Nema značajnog zaokreta od kupnje novog prema kupnji rabljenog automobila – tko je planirao kupiti novi automobil, i dalje planira kupiti novi automobil. Tko je gledao rabljeni, i dalje je u toj kategoriji. Konkretno, među ispitanim je osobama postotak kupaca novog automobila s 31 posto prije koronakrize pao na 30 posto, za samo jedan posto. Postotak onih koji su planirali kupnju rabljenog automobila starog do tri godine pao je s 30 na 28 posto. Kupci automobila starog 4-5 godine bili su i ostali na 18 posto, jednako kao što su kupci automobila starijeg od deset godina bili i ostali na tri posto. Za jedan posto pao je broj onih koji i dalje planiraju kupnju automobila starog od 6 do 10 godina (s 11 na 10 posto). Postotak neodlučnih povećao se sa sedam na 11 posto.
Najveća promjena zabilježena je na već spomenutoj odgodi kupnje novog automobila. Čak 69 posto ljudi zbog pandemije koronavirusa odgađa kupnju automobila i to većinom na razdoblje od tri do šest mjeseci (26% ispitanika toliko će pričekati prije nego što realizira kupnju željenog automobila).
Njih 22 posto neće mijenjati planove, već će automobil kupiti kada su i planirali. Dvadeset posto ispitanika malo će pričekati s kupnjom, ali ne više od tri mjeseca. Više od šest mjeseci pričekat će 23 posto kupaca. No, pet posto kupaca situacija s koronavirusom potaknula je da novi automobil kupe ranije nego što su planirali. To ukazuje da im je glavni motiv dobivanje što bolje ponude, odnosno kupnja što boljeg automobila za što manje novca. S druge strane, njih tri posto odustalo je od kupnje automobila.
Nadalje, promijenila se motivacija za kupnju novog automobila. Sad su u prvi plan izbili neki drugi razlozi za kupnju. Kategorija 'zbog zdravstvenih i sigurnosnih razloga' porasla je s pet na devet posto, a dok je prije koronakrize dobar popust na kupnju mogao motivirati osam posto ispitanika, sada će utjecati na njih 12%. Pojašnjenje 'vrijeme mi je da promijenim auto' umjesto ranijih 41% kupaca sada izgovara njih 31%. Prometna nesreća ili kvar na vozilu i prije korone i sada na kupnju novog automobila potiču šest posto vozača.
Malo se promijenio i način kupnje – 7,9% kupaca novog i 6,4% kupaca rabljenog automobila sada bi automobil kupilo online – ali i dalje najveći broj kupaca prije same kupnje želi i vidjeti i isprobati automobil (39,5% kupaca novih i 40,2% kupaca rabljenih vozila). Bez obzira na strah od Covida-19, čak 85 posto kupaca automobil je spremno kupiti u klasičnom, uobičajenom procesu, dolaskom u salon automobila. Njih 53% pritom se osjeća potpuno ugodno u salonu automobila, dok ih se 32% ne osjeća ugodno, ali će automobil ipak kupiti u salonu, oboružano maskom, rukavicama i dezinfekcijskim sredstvom.