Katarina Rautek, pjevačica grupe E.T., šokirala se prošle srijede, kad je ujutro krenula dijete odvesti u vrtić. Otkrila je, naime, da je netko ukrao njen sivi Audi A3 iz 2006. godine, ispred zgrade u zagrebačkom naselju Špansko. Kradljivci su je vjerojatno pratili, upoznali se s njenim navikama i dnevnom rutinom te su čekali pogodan trenutak za krađu. Pjevačica je jedna od nekoliko stotina ovogodišnjih žrtava kradljivaca osobnih automobila u Hrvatskoj.
Krađa novijih se naručuje
Lani je u Hrvatskoj ukradeno 498 osobnih automobila, a u istom razdoblju je pronađen 391 ranije otuđen. Auti se ne kradu samo zbog daljnje preprodaje već, čak i češće, zbog rezervnih dijelova te za počinjenje nekog drugog kaznenog djela, primjerice, razbojstva. Tome u prilog govore i statistički podaci MUP-a o starosti ukradenih automobila. U 2013. je ukradeno samo 15 auta mlađih od dvije godine, 47 od tri do pet godina i 436 starijih od pet godina.
Nove je automobile teže ukrasti jer imaju napredne sustave zaštite, poput blokade pokretanja motora, a u većini slučajeva lopovi imaju narudžbu za određeni tip automobila.
– Skoro sva novija vozila posjeduju tvornički ugrađenu elektronsku zaštitu protiv krađe te je takva vozila gotovo nemoguće otuđiti bez odgovarajućih specijalno izrađenih elektronskih naprava kojima se priključuju na određene servisne ili druge konektore u vozilu, a moguće je i zamjenom čitavog elektronskog sklopa ili centralne jedinice vozila startanje motora bez odgovarajućeg ključa. Naprave mogu biti u cijelosti izrađene ili preinačene iz postojećih servisnih uređaja ili programa – odgovorili su nam iz MUP-a.
Zbog svega toga novije je aute bez posebnih alata teško ukrasti pa se time bave organiziranije grupe, a takvi se automobili ne kradu često.
Mehaničkim putem, takozvanim ruskim ključem moguće je provaliti vrata i ući u vozilo, ali nije moguće pokrenuti motor. Da bi se otuđilo takvo vozilo sustav se mora hakirati. Oprema i podaci za krađu vozila moraju biti sofisticirani i prilagođeni određenom modelu vozila. Takva se oprema očito može nabaviti na crnom tržištu.
– Izvori podataka o zaštiti mogu biti neposredno od vozila koje se želi otuđiti. Znači da se određeno vozilo prati i priprema se njegova krađa. Također je moguće probijanje zaštite za podatke koji su i službeno dostupni internetom, onima koji imaju dozvoljen pristup. Očito je da oni koji se bave time znaju dobro svoj posao – objašnjava Tomo Habljak iz Hrvatskog autokluba.
U Engleskoj se, prema pisanju Daily Maila, u zadnje vrijeme češće kradu automobili sa keyless funkcijom, odnosno funkcijom kojom je moguće ući i pokrenuti auto bez vađenja ključa ili kartice iz džepa ili torbice.
Dovoljno je hakirati sustav
– Keyless go sustavi su pogodniji za kradljivce jer se kod njih i blokada motora isključuje automatski, kad sustav prepozna karticu, odnosno kad je ključ ili kartica u vozilu. Automatski se isključuje električna blokada stupa volana, a to znači da se pritiskanjem gumba za start može pokrenuti motor i odvesti vozilo. Dakle, dovoljno je hakirati sustav i probiti šifru i više nema prepreke za odvoženje vozila. Kod starijih vozila je stup volana bio mehanički blokiran i trebalo ga je otključati bravom stupa volana. Građani koji posjeduju vozilo sa keyless go sustavom trebali bi, logično, ugraditi dodatnu mehaničku zaštitu mjenjača ili volana. To bi moglo u određenoj mjeri odvratiti kradljivce od nakane – kaže Habljak.
Srećom, Hrvatska je prema statistikama ukradenih automobila u EU, kad se gleda broj auta i broj stanovnika, na samom začelju. Najviše se auta krade u Italiji, gdje se broj mjeri u stotinama tisuća pa valja pripaziti kad tamo putujete.
Sjećam se onog turističkog loga: - "Dođite na ljetovanje u Hrvatsku, vaši automobili već su ovdje"...