UŠTEDA

Čak i najmanja sitnica može utjecati na potrošnju goriva u vašem automobilu

Foto: Shutterstock
Gorivo
Foto: Shutterstock
Gorivo
Foto: Shutterstock
Gorivo
20.05.2019.
u 15:02
Postoje stvari na koje možemo izravno utjecati, poput naše vožnje i točenja kvalitetnog goriva, do indirektnih uvjeta, poput vremena, gužve na cesti ili stanja automobila
Pogledaj originalni članak

Uskoro kreće omiljeni dio godine za sve Hrvate - sezona godišnjih odmora i spajanja dugih vikenda. Tako većina nas gleda kalendare, dogovaramo se oko zamjena te planiramo kamo pobjeći za dugi vikend, a kamo ove godine na more. I dok svi dobro znaju koliko su uštedjeli prilikom rezerviranja smještaja na booking.comu, Njuškalu ili turističkim agencijama, malo tko obraća pozornost na dio putovanja gdje možemo ostvariti značajnu uštedu – potrošnji goriva. Čak se i na kraćim udaljenostima pametnom vožnjom i planiranjem može ostvariti manja potrošnja goriva, a samim tim ušteda.

Postoje stvari na koje možemo izravno utjecati, poput naše vožnje i točenja kvalitetnog goriva, do indirektnih uvjeta, poput vremena, gužve na cesti ili stanja automobila.

Prvo i osnovno treba poći od sebe, tj. prilagoditi stil vožnje. Od svih faktora na ovom se može ostvariti najveća ušteda. Pri tome ne mislimo da se po autocesti vozite 60 km/h u petoj ili šestoj brzini, već da pametnom vožnjom normalno vozite unutar ograničenja brzine i uvjeta na cestama. Vlasnici automobila s ručnim mjenjačem trebali bi znati u kojim okretajima je optimalno prebaciti u višu i nižu brzinu. Prebrza vožnja u nižoj brzini može drastično povećati potrošnju goriva. Većina novijih automobila ima indikator promjene brzine koji je napravljen da vozačima pomogne ostvariti što učinkovitiju vožnju i većinom se možete osloniti na njih, osim u slučajevima vožnje na strmim uzbrdicama i nizbrdicama. Važno je i pratiti promet te što se događa oko vas, pogotovo u gradovima. Na otvorenoj cesti ćete većinu prepreka uočiti na vrijeme, poput stada ovaca koje prelazi cestu, no u gradu je bitno pratiti simultano puno više čimbenika. Nemojte se zaletati ako vidite da će vam se upaliti crveno svijetlo na raskrižju ili „turirati“ dok stojite. Ostavite razmaka između vas i automobila ispred, tako ćete moći ocijeniti da li možete samo pustiti gas i prebaciti u nižu, a ne stalno ubrzavati i kočiti. Automobil najviše troši dok kreće i naglo ubrzava, tako da je za optimalnu potrošnju najbolje konstantno kretanje i umjereno ubrzavanje.

Male udaljenosti isto tako ne dopuštaju motoru da se ugrije na optimalnu radnu temperaturu. Prvih dva do pet kilometara motor pojačano troši, pa ako ne žurite i ne trebate ništa teško nositi, nekada je bolje prošetati nego paliti automobil za svaku sitnicu.

Bitno je i održavati automobil. Neispravni automobili, pogotovo kada se radi o motoru, mogu pojačano trošiti gorivo zbog više razloga, a najveću uštedu pravilnim održavanjem ćete napraviti time što se nećete dovesti do situacije da se nešto pokvari i prouzroči veliku štetu. Bitno je i točiti kvalitetno gorivo kako bi osigurali optimalan rad motora. Prljavo i nekvalitetno gorivo može dovesti do pojačanog trošenja goriva i oštećenja dijelova motora. Zbog iznimno precizne izrade i visokih tlakova unutar pojedinih dijelova motora čak i najmanja sitnica može značiti problem, što je još izraženije kod modernih automobila. Osim na stanje motora, nekvalitetno gorivo može utjecati i na potrošnju, što zbog lošijih svojstava, što zbog utjecaja na sustav ubrizgavanja. Zato je bitno znati koje gorivo morate točiti i biti sigurni da se radi o kvalitetnom gorivu.

Foto: Shutterstock
Gorivo

Primjerice, Inina Class Plus goriva imaju dokazano povoljan učinak na motore s unutarnjim izgaranjem. Zahvaljujući posebnoj poboljšanoj formuli aditiva, Class Plus goriva uklanjaju naslage i dijelove vašeg motora štite od korozije. To sve za vas znači da manje naslaga može značiti manje problema s motorom uzrokovanih začepljenjem. Zahvaljujući čišćem sustavu ubrizgavanja goriva, u motor dolazi optimalna količina goriva što osigurava stabilan radi i optimalnu potrošnju goriva.

Još u osnovnoj školi stekli smo neka znanja iz fizike pa svi znamo da što je veća masa automobila, potrebno je više snage i energije za pokretanje te mase. Drugim riječima, nemojte natrpati automobil nepotrebnim stvarima. Najlakše je držati lance za gume cijelu godinu u prtljažniku, ali nekoliko takvih stvari u prtljažniku i vaš automobil će odjednom imati 50-ak kilograma više. Izvadite sa zadnjih sjedala i iz prtljažnika sve teške stvari koje će vam stvarati nepotreban teret i opterećivati motor, pogotovo ako znate da vam to neće uopće trebati.

Majka priroda je neumoljiva i pokušat će nas na sve načine zaustaviti da ne vozimo brzo. Iako moderni automobili imaju odličnu aerodinamiku, kada pređemo određenu brzinu, naš automobil troši znatno više goriva da bi zadržao tu brzinu i savladao otpor zraka. To, naravno, ovisi o mnogo faktora, nije isto vozite li Renault Clio diesel ili BMW M5, ali za većinu automobila jednom kada se prijeđe brzina od 120-130 km/h, potrošnja drastično raste, pa makar vozili samo 15 km/h brže. Uostalom, niste valjda mislili da su inženjeri prometa tek tako odabrali ograničenje brzine 120 i 130 km/h za autocestu. Iznad tih brzina sve raste eksponencijalno, od zaustavnog puta do sila koje utječu na naš automobil, a s njima i potrošnja.

Slična stvar je i s vremenskim uvjetima. Zimi je zrak gušći u odnosu na ljeto, pa česta vožnja autocestom, kada automobil vozi brže, znači malo veću potrošnju. Uvjeti zimi su puno nepovoljniji za vožnju pa ćete najvjerojatnije voziti kroz snijeg, bljuzgu i u kolonama. Zimi ne treba ni zagrijavati automobil u leru. Puno je bolje odmah krenuti i ugrijati automobil postupno u vožnji.

Foto: Shutterstock
Gorivo

Današnja tehnologija ima veliki utjecaj na potrošnju. Naravno da će automobili s velikim i moćnim motorima trošiti više u odnosu na gradski autić s tri cilindra, ali taj jaz se smanjuje iz godine u godinu tako da moderni sportski i jaki automobili imaju potrošnju ekvivalentnu obiteljskoj limuzini od prije 15 godina. Mogućnosti poput isključivanja dijela cilindara, modernog ubrizgavanja goriva, turbopunjača i korištenja ultralakih materijala jamče manju potrošnju. Na njih ne možete izravno utjecati u vožnji, ali morate znati iskoristiti tu mogućnost ako je imate na raspolaganju. Ono na što možete svakako utjecati što se tiče tehnologije jesu klima-uređaj te grijanje sjedala i stražnjeg stakla jer su to veliki potrošači goriva. Treba unaprijed napomenuti kako je najbitnija stvar stvoriti u automobilu ugodne uvjete za vožnju. Ako je vani skoro 40 Celzijevih stupnjeva, bitno je da vozač ima normalne uvjete za vožnju i nećete gasiti klimu. Međutim, ako uvjeti vani nisu ekstremni, možda ne trebate stalno imati upaljen klima-uređaj. Ako se vozite sporo iz nekog razloga, možda je dovoljno malo otvoriti prozor kako bi ušlo svježije zraka. Isto tako ako vozite brzo, radije koristite klima-uređaj i nemojte otvarati prozore ako nije nužno, jer će se stvoriti efekt jedra i vaš auto će morati savladavati dodatni otpor pri vožnji. Sve to izravno utječe na potrošnju, često drastično.

Pazite i na tlak u gumama. Ispuhane gume, osim što mogu zakomplicirati vožnju u zavojima, prouzročuju veću potrošnju goriva. Ako vam je senzor javio da je u gumama preniski tlak ili vam se čini da se napravio „trbuh“ na gumi, potražite u automobilu koji je preporučeni tlak u gumama ovisno o opterećenju jer nije isto voze li se u automobilu čovjek i pudlica ili peteročlana obitelj s koferima i - napumpajte gume.

Zapamtite, krenite odmorni na put, pripremite automobil i natočite kvalitetno gorivo kako bi vaš godišnji započeli i završili štednjom i uživanjem na putu.

Sadržaj omogućila INA

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr