I UŠTEDA I DRUŽENJE

Carpooling - je li stiglo vrijeme da prihvatimo dijeljenje prijevoza?

Foto: Goran Jakuš/Pixsell
Carpooling - je li stiglo vrijeme da prihvatimo dijeljenje prijevoza?
30.08.2015.
u 12:29
Većina korisnika 
ističe da su imali 
samo pozitivna iskustva
Pogledaj originalni članak

Kriza je. Pazi se na svaku kunu u kućnom budžetu, a automobili su gotovo postali luksuz. No, pogledate li oko sebe ujutro kada idete na posao ili na povratku s posla, prije ćete vidjeti tek vozača, a puno rjeđe puno vozilo.

Tako je barem u gradovima. No, trend dijeljenja prijevoza ili popularni carpooling polako se, ali sigurno širi te dobiva uzlet i u Hrvatskoj. Pogotovo u međugradskom prijevozu i u mlađoj populaciji. Već neko vrijeme osnivaju se i šire specijalizirane Facebook i web-stranice pa i aplikacije za dijeljenje prijevoza.

Tražim prijevoz

Neke od web-stranica su: Oglasnikprijevoza.com, Ajmo.hr, Gorivo.com i Timskavoznja.com. Vrlo je aktivna Facebook-grupa Tražim prijevoz, a na hrvatsko je tržište došao i BlaBlaCar, najveći europski servis dijeljenja prijevoza.

Facebook grupa Tražim prijevoz / imam slobodno mjesto u autu ima više od 51.000 korisnika. Gotovo stalno na toj se grupi mogu vidjeti aktualne ponude ili potražnje za nekom rutom. Korisnici se jave dan ili dva prije vožnje i daju osnovne podatke o ruti i vremenu polaska.

Donosimo vam neka od iskustava redovitih korisnika ovih servisa.

– Nekoliko godina proveo sam radeći i studirajući u inozemstvu gdje sam prvi put došao u doticaj s carpoolingom, koji je tamo uobičajen oblik transporta na kratkim ili srednjim relacijama. Recimo, u SAD-u u nekim državama postoji čak i poseban vozni trak za automobile u kojima se vozi tri ili više osoba. Društvene mreže kao što je Facebook kroz grupe „Tražim prijevoz" omogućile su mi da trenutačno više puta tjedno prelazim relaciju Čakovec – Zagreb i obrnuto, uz znatno pokriće troškova prijevoza – oko 80 posto vrijednosti benzina i cestarina na mjesečnoj bazi. Za tih stotinjak kilometara u jednom smjeru naplaćuje se 30 kn po osobi (postoje manje varijacije u cijeni, ovisno o tome tko vozi), što je ispod cijene jedne cestarine na autocesti. Osobno, uvijek sam u ulozi vozača zbog prirode posla za koji mi auto treba i tijekom radnog dana.

Putnike biram po principu „ko prvi...", ali nakon sada već godine staža, neki od prijašnjih suputnika već znaju moj tjedni raspored pa se najavljuju i prije nego što objavim oglas. S obzirom na to da je auto veći, bez problema nas se može voziti petero, ali u prosjeku je to broj od 3,2 putnika po vožnji, što je dovoljno za podmirenje približno 80 posto troškova. Put traje oko sat i deset minuta što je nekoliko puta brže od alternativnih oblika prijevoza. Nije zanemariv ni komfor vožnje.

Iskustva su uglavnom vrlo pozitivna. Strukturu putnika, u mojem slučaju, u 75% slučajeva čine studenti, a ostatak su radnici, izletnici ili ljudi koji su imali određenog posla na lokacijama. Iz priče s njima mogu zaključiti da su i oni vrlo zadovoljni ovim oblikom prijevoza te da je znatno učinkovitiji i jeftiniji od alternative. Što se sigurnosti tiče, logika je jednostavna. U slučaju se da bilo tko od putnika ili vozača nađe u neugodnoj situaciji, vijest se istog trenutka proširi grupom. Siguran sam da će takav oblik prijevoza uhvatiti više maha kad prođe fazu „inicijacije" i upoznavanja sa širom javnošću – detaljno je svoj primjer opisao Vanja Vejzagić (35) iz Čakovca.

Njegov sugrađanin Krešo Biškup pak kaže nema da je linija od Zagreba do Čakovca ili Varaždina najprometnija ruta kada je riječ o dogovorima za dijeljenje prijevoza:

– Iskustva su većinom pozitivna, sve se uvijek nađe na grupi Tražim prijevoz. Tako se vozim otprilike šest ili sedam godina i imao sam jako malo loših iskustava. Ponekad je to više ljudski faktor, primjerice pušenje u autu, neurednost u dolasku / odlasku ili pak rizičnija vožnja, no brzo se profiliraju česti vozači i padobranci – kaže Krešo.

No, neki korisnici i odustanu nakon nekih negativnih iskustava. Poput neukusnih "uleta" mladim djevojkama.

Zbog toga neke stranice poput Oglasnikprijevoza.com verificiraju korisnike putem osobnih podataka.

BlaBlaCar – Samo dame

Specijalizirani servis za dijeljenje prijevoza BlaBlaCar dovodi carpooling na još višu razinu te tvrdi da je upravo sigurnost njihova dodana vrijednost. Naime, na njihovu servisu putnici i vozači međusobno se ocjenjuju. Nešto poput couchsurfinga, gdje se također ostavljaju pozitivne ili negativne recenzije. BlaBlaCar nudi i dodatni servis "Samo dame", namijenjen vozačicama i putnicama kako bi međusobno mogle dogovarati dijeljenje vožnje.

– Ovo je sjajan način da se žene osjećaju još sigurnije, a znamo da ga posebno cijene pri prvom dijeljenju vožnje u našoj zajednici – kažu iz BlaBlaCara, koji ima čak 20 milijuna korisnika u 19 zemalja te više od pet milijuna učitanih iPhone ili Android aplikacija.

– Često sam dijelio prijevoz, prije sam koristio fejs-grupe, a danas BlaBlaCar koji ima prednost pretraživanja i slanja obavijesti e-mailom te jednostavnije povezivanje putnika i vozača. Dosad nisam imao nikakvih problema – kaže Tomislav Gašpar (24) iz Zadra.

Dren B. (45) iz Zagreba pak kaže da je carpooling isprobao iz znatiželje te da je oduševljen i uštedom i druženjem:

– Nisam htio voziti u praznom autu, ugodnije je u društvu. Često sam vozio rutu Zagreb – Pula – Zagreb pa sam nastavio tražiti suputnike. Kao student često sam stopirao pa studente vozim besplatno, a zaposlenima naplatim 50 posto preporučene cijene – kaže Dren, koji također koristi BlaBlaCar servis.

Na stranici Ajmo.hr, koju su pokrenuli studenti iz Slovenije, Hrvatske, Srbije i još nekoliko zemalja u regiji možete već u startu vidjeti izlistane iznose za sudjelovanje u troškovima na nekim relacijama. Od Zagreba do Ljubljane tako se traži od 10 do 15 eura, od Ljubljane do Splita 25 eura, a primijetili smo i vrlo povoljan iznos od 25 eura od Beograda do Pule.

Biste li se vi za uštedu vozili do mora s potpunim strancima? Uštedite u budžetu i steknite nova iskustva!

>> Hrvatska je postala dio BlaBlaCara, globalne zajednice za dijeljenje prijevoza

>> Promet će biti mnogo sigurniji, ali to će radnim mjestima platiti milijuni zaposlenika u autoindustriji

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 13

Avatar nijeminišta
nijeminišta
15:24 30.08.2015.

nažalost, većina ovdje spomenutih domaćih stranica pretvorila se u oglase prijevozničkih firmi ili pojedinaca koji nude prijevoz na crno, i to skuplje nego košta redovita autobusna karta. na stranicamaTimskavoznja nude se vožnje zg- osijeka za 850 kn sa vozačem!!! jedan smjer. kakve to veze ima sa "timskom vožnjom"??? totalno besmisleno. takve stranice treba zabraniti jer reklamiraju poslove na crno, a ne dijeljenje vožnje.

CA
Cafa
16:30 30.08.2015.

Mislim da svrha carpoolinga nije da siromasi (koji su svejedno kupili auto od 25.000 eura na kredit) koji nemaju za benzin prevoze druge siromahe koji nemaju ni za benzin nit imaju za auto od Čakovca do Zagreba. Carpooling je nastao zato da bi se smanjile gužve unutar grada, znači recimo unutar Zagreba, kad je špica i kad ljudi idu na posao i s posla. Svi ti koji se voze imaju auto, ali imaju dogovor da danas vozi jedan, sutra drugi, preksutra treći. Ovo da ti voziš studenta i naplaćuješ mu 50 kn, to nema veze s tim. Nek ide busom.

TA
tarzan
12:40 30.08.2015.

Otkada je ovaj tekst? Cijene goriva ponovno skaču u nebo? Cijene odavno nisu bile niže