Njemački visoki savezni upravni sud u Leipzigu donio je jučer dugo očekivanu presudu prema kojoj njemački gradovi i općine mogu zabraniti vožnju svojim područjima dizelskim automobilima starijih godišta na temelju prekoračenja graničnih vrijednosti dušikovih dioksida (NO2), a glavni uzročnik tih za zdravlje opasnih plinova upravo su dizelski automobili.
Drugostupanjska odluka saveznog suda donesena je u povodu žalbe na odluku pokrajinskih sudova u Stuttgartu i Düsseldorfu prošle godine o zabrani prometovanja automobila s dizelskim motorima, a ima pravni učinak u cijeloj Njemačkoj. Zabranom bi mogli biti zahvaćeni svi automobili koji ne ispunjavaju najnoviji ekološki standard Euro6, kojih je u Njemačkoj oko 12 milijuna. U presudi je navedeno i prijelazno razdoblje za Euro5 dizelaše, kojima vožnja gradovima ne može biti zabranjena prije 1. rujna 2019. godine. Dizelaši proizvedeni prije 2005. u Njemačkoj su već prije zbog ekologije praktički otpisani, a najviše ih je završilo ispod preše jer su za njih vlasnici dobivali velike poticaje pri kupnji novih auta ako ih predaju na uništenje.
Želi ih cijela istočna Europa
Ali, isto se ne očekuje za novije dizelaše s ekološkim normama Euro4 i Euro5 (od 2005. do 2015.). Jedno od rješenja su softverske i hardverske preinake kako bi ispunjavali najnoviji ekološki standard, ali su one skupe – oko 1500 eura po automobilu. Izvjesnije je da će ti automobili, koji su kao rabljeni vrlo traženi na istočnoeuropskim tržištima, ali i Turskoj te na Bliskom istoku, završiti u mnogobrojnim salonima koji prodaju polovnjake. Dakako, baš su dizelaši tih godišta najpopularniji automobili za unos i u Hrvatskoj. Primjerice, lani je u Hrvatsku uneseno 55.000 rabljenih automobila, a čak 87% ih je bilo s dizelskim motorom, i to najviše iz Njemačke proizvedenih baš od 2005. do 2015. godine. Kako bi u Njemačkoj ubrzo ti automobili mogli postati nepoželjni, vlasnici bi ih se mogli ubrzano rješavati, a time bi mogla pasti i njihova cijena, što očekuju mnogobrojni Hrvati koji žele kupiti povoljni dizelaš u Njemačkoj.
– Realno je očekivati da će doći do smanjenja cijena i povećanog unosa rabljenih auta iz Njemačke. Ali, ne treba očekivati poplavu tih automobila u Hrvatskoj. Mnogo je tržišta većih od našeg koja će ih kupovati, a naša su pravila za unos u smislu trošarina ipak restriktivnija, pogotovo od država koje nisu u EU – kaže Agan Begić iz Promocije plus, agencije koja sustavno prati tržište automobila.
Zabrana na razini EU
Damir Horvat, vlasnik autokuće Horvat automobili, koja unosi automobile iz Njemačke, ne očekuje dramatična pojeftinjenja.– Kad bi se takve odredbe donijele na razini cijelog EU, vjerojatno bi se dogodio veliki pad cijena, ali još je mnogo onih koji žele kupiti te aute pa se cijene do sada u Njemačkoj nisu spuštale. Vidjet ćemo kako će biti nakon ove presude – rekao nam je Horvat.
Pogledajte i 10 stvari koje možda niste znali o Yugu:
Zabrana dizelaša – s amortizerima !!! Je li ovaj podnaslov uobičajen za portal dnevnih novina, jesam li ja konzervativan ako očekujem informativni članak ili se jednostavno u vrećici juhe od gljiva jednostavno našla jedna halucogena koja je autoru dopustila maštovitost i kreativnost u pisanju kao da piše za index.hr?