Europski parlament izglasovao je u ponedjeljak direktivu o smanjenju buke kod automobila, kombija, kamiona i autobusa. Direktiva donosi novosti koje će najviše zanimati automobilsku industriju i građane koji muku muče s bučnim vozilima.
Europska komisija predviđa kako će se s novim pravilima u 12 godina buka na europskim cestama smanjiti za 25 posto. Ukupno smanjenje za automobile iznosit će 4 dB, a za ostala vozila 3 dB. Automobilska industrija te će ciljeve morati dostići u tri faze, s početkom od dvije godine nakon stupanja direktive na snagu.
Još jedna novina koju donosi nova direktiva na prvi pogled činit će se bizarnom. Naime, EU će obvezivati proizvođače nečujnih vozila, poput električnih i hibridnih automobila, da ih učine bučnima. Riječ je o mjeri koja bi trebala štititi slijepe i slabovidne osobe, dakle one koji se u prometu oslanjaju na sluh.
Proizvođači će na nečujna vozila morati ugraditi sustav AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), no još nije jasno hoće li vozači imati slobodu pri izboru zvukova za svoje metalne ljubimce. Ako to bude tako, na cestama za nekoliko godina možemo očekivati pravu kakofoniju zvukova.
Članica resornog Odbora za okoliš, javno zdravstvo i sigurnost hrane EP Biljana Borzan pozdravila je planirano smanjenje buke.
– Život u gradu ima svoje prednosti, no buka motornih vozila zasigurno nije jedna od njih. Prema procjenama, 44% građana Europske unije je izloženo visokim razinama buke što može negativno utjecati na krvni tlak i razinu stresa. Smatram da su izglasovani ciljevi smanjenja buke mogli biti i za nekoliko decibela tiši, no postignut kompromis je ipak korak naprijed. Neispavani građani koji žive pokraj frekventnih prometnica znat će cijeniti danas izglasovanu direktivu. Podržavam obvezu da se radi zaštite slijepih i slabovidnih osoba električna i ostala tiha vozila od 2021. moraju tvornički učini bučnima. Vjerujem da će automobilska industrija i vozači imati dosta kreativnih ideja o tome kakve zvukove žele da njihovi auti proizvode, izjavila je Borzan.
Veliki dio buke kod automobila stvara se kotrljanjem točkova asfaltom, dakle za gradove bi trebala nova mješavina asfalta koja smanjuje buku + ograničiti brzinu na max. 50 km/h.