Epidemiju stradanja na cesti valja što prije obuzdati i zaustaviti. Treba hitno pronaći pravi lijek i cijepiti društvo protiv te pošasti jer – i jedna poginula ili stradala osoba je previše – rečeno je na stručnom skupu "Brzina kao čimbenik rizika u cestovnom prometu", održanom proteklog tjedna u HAK-u, na poticaj Udruge obitelji osoba stradalih u prometu.
Na našim cestama u prva tri mjeseca 2011. poginulo je 86 osoba, a 3308 je ozlijeđenih.
Nepropisna i neprilagođena brzina izazivaju većinu nesreća i osnovni su problem i na europskim i na hrvatskim cestama.
U skladu s nastojanjima Svjetske zdravstvene organizacije i Hrvatska nastoji u sljedećim godinama prepoloviti broj smrtno stradalih u prometu. Krajnji je cilj ambicioznih nula poginulih i nula teško stradalih. Pitanje je – kako to postići.
Edukacija i prevencija svakako su ključna stvar u cijeloj priči.
Tijelo je lomljiva roba
– Valja razbiti niz predrasuda. Nije istina da je samo velika brzina opasna. Čak jednu trećinu najtežih nesreća uzrokovala je brzina koja je bila tek malo iznad dopuštene – upozorava mr. sc. Nebojša Doder, vodeći inženjer u državnoj upravi za ceste Kraljevine Norveške, te dodaje:
– Tijelo je jako lomljiva roba, bez obzira na to kakav automobil vozite!
Velike kritike upućene su i na naš sustav kažnjavanja. Novčana kazna za prekomjernu brzinu, kreće se od 300 kn (ako se vozač u naselju kreće brzinom koja je 10 km/h veća od dopuštene), do najveće kazne koja iznosi 15.000 kuna ili kaznu zatvora u trajanju od 60 dana (ako se vozač u naselju vozilom kreće brzinom koja je za više od 50 km/h veća od dopuštene ili prometnim znakom propisane brzine).
Progresivno kažnjavanje
Sustav kažnjavanja u Europi se bitno razlikuje, od zemlje do zemlje.
– Najliberalniji su Poljaci i Irci, a najdrastičnije kazne imaju Portugalci i Francuzi – kaže dipl. ing. Damir Novak iz HAK-a, otkrivši pritom specifičnost progresivnog kažnjavanja u Finskoj, u kojoj kazna ovisi o neto prihodu prekršitelja. Sličan sustav kakav zagrebački gradonačelnik želi uvesti u plaćanju vrtića.
Tako će Finci koji imaju plaću 1500 eura za najteži brzinski prekršaj biti kažnjeni s 2083 eura, dok će oni čija je plaća 10.000 eura dobiti kaznu vrtoglavih 16.250 eura.
U očekivanju novog nacionalnog programa za sigurnost prometa, svi sudionici skupa složili su se kako promet valja slojevito analizirati na interdisciplinarnoj razini, pojačati edukaciju i promidžbene kampanje za ciljane dobne skupine te pojačati videonadzor na cestama, uz zaključak kako za crnu statistiku "nije toliko kriva brzina koliko prometna kultura"
Predstavnici autoškola, koje upozoravaju kako su njihovi polaznici nakon položenog ispita razočarani i frustrirani, jer nastojeći se na cesti pridržavati naučenih pravila, postaju žrtve bahatih vozača koji ih nepropisno pretječu, 'blicaju' im, čak i prijete.
48.947 - vozača prijavljeno je u prva tri mjeseca 2011. zbog nepropisne i neprilagođene brzine. U istom razdoblju lani – 44.382 vozača
51 - osoba je poginula na našim cestama zbog brzine u prvom tromjesečju 2011. U istom razdoblju lani zbog istog razloga poginulo je 43 ljudi
15.000 - kuna je najveća kazna koju može zbog prevelike brzine dobiti vozač u Hrvatskoj i ona ne ovisi o njegovim dohocima
47,4 % - više vozača uhvaćeno u najtežem prekoračenju brzine (50 km/h više u naselju) u odnosu na prva tri mjeseca lani.
”Brzina i krivina” uzele mu sina...
Shrvani Josip Novoselec pronašao je utjehu u pisanju stihova posvećenih svom neprežaljenu sinu Renatu, koji je na cesti poginuo kao 23-godišnjak. "Brzina i krivina" uzeli su mu – kako u stihu progovara – sina. Te je pjesme Josip i uglazbio, a predstavnicima policije predložio je da distribuiraju njegov CD, čije pjesme sadrže stihove koji upozoravaju mlade da promisle prije nego pritisnu papučicu gasa ili sjednu pijani za upravljač.
Roditelji djece koja su smrtno stradala u prometu, osim neizmjerne boli i tuge, često su zbog koruptivne društvene hobotnice dodatno kažnjeni, jer krivci nesreće s kobnim posljedicama na sudu prolaze "lišo", uz blage kazne, nerijetko i oslobađajuće presude.
treba sve direktore auto firma i političare pozatvarati jer dozvole da se rade automobili koji idu preko 60km na sat..............