DIGITALNA TELEVIZIJA

HRT pokreće dva nova kanala, a za još dva raspisuje se javni natječaj

Foto: Foto: Patrik Macek
HRT pokreće dva nova kanala, a za još dva raspisuje se javni natječaj
09.08.2008.
u 11:09
Pogledaj originalni članak

Treperenje slike na malom ekranu i sve one druge smetnje koje su nas ometale i još uvijek ometaju u mirnom gledanju televizijskih programa – bit će potpuno izgnane iz naših života i svakodnevice, a dan kad će tim mukama i definitivno doći kraj na cijelom području Hrvatske jest 1. siječanj 2011. Naime, od toga će se datuma u našoj zemlji prestati analogno prikazivati televizijski program, odnosno počet će potpuno digitalno zemaljsko emitiranje TV programa na teritoriju cijele države. Cilj je to prošlog tjedna predstavljene Vladine strategije prelaska s analognog na digitalno emitiranje, a kako je preporuka Europske komisije da se taj prelazak u svim europskim zemljama potpuno obavi do početka 2012., to znači da bi Hrvatska taj dogovor mogla poštovati te ispuniti i mnogo prije krajnjeg roka.
No, kako mnogima termini “analogno” i “digitalno” te prelaženje s jednog na drugo i nisu baš posve razumljivi, tako je državni tajnik Središnjeg ureda za e-Hrvatsku Igor Lučić sve objasnio pojednostavnjenim rječnikom.

– Sve to znači da ćemo dobivati čistiji, stabilniji i bolji televizijski signal. Bit će dovoljno primanje i minimum takvog signala da na ekranu bude kristalno jasna i čista slika bez ikakvih smetnji.
No, takvim načinom emitiranja dobivaju se još mnoge druge mogućnosti poput sadržajnijeg i bržeg teleteksta (stranica koja se zatraži odmah će se, bez ikakva čekanja, pojaviti na ekranu), interaktivne televizije (različite igre, trgovina, aukcije, komunikacija građana s javnom upravom), prijenos sadržaja u HD tehnologiji, emitiranje većeg broja televizijskih programa (posebno uključujući one specijalizirane)... – nizao je Lučić prednosti koje nas očekuju digitalizacijom.



Kuponi iz Vlade

Ali kako svaka novotarija znači i dodatni trošak, to sve najviše zanima – koliko će ih to “kristalno jasno” zadovoljstvo stajati. Dva su moguća odgovora: puno i malo. Puno – ako se poželi kupiti novi moderni televizor koji u sebi već ima ugrađen posebni digitalni prijamnik, a takvih je većina novih televizora (LCD i plazmi) na tržištu. Malo – ako se dosadašnji, stari televizor želi samo 'osuvremeniti’ tako da mu se kupnjom doda nužni specijalni digitalni prijamnik (takozvani Set top box koji, najjednostavnije rečeno, postavljen ispred starog televizora digitalni signal prevodi u signal razumljiv svakom, pa i najstarijem televizoru).

Konkretnije, Vlada će svima onima koji plaćaju RTV pretplatu dostaviti kupone u vrijednosti 135 kuna kojima će moći kupiti navedeni Set top box (u iduće tri godine Vlada će za to iz proračuna izdvojiti ukupno oko 160 milijuna kuna). No iako se već moglo pročitati kako će se kupon samo zamijeniti za potreban uređaj (što bi značilo da će on za pretplatnike biti besplatan), to nije tako. Jer sam uređaj skuplji je od Vladine novčane pomoći pa će se za njega nešto morati i nadoplatiti.

– S najvećim trgovcima i veletrgovinama dogovoreno je da cijena tog digitalnog prijamnika bude 180 kuna, što znači da će svatko tko u trgovinu dođe s kuponom morati nadoplatiti 45 kuna – kazao je Lučić podsjetivši kako je prošle godine u Istri (području na kojem se započeo provoditi proces digitalizacije) RTV pretplatnicima dijeljen kupon u vrijednosti 200 kuna jer je tada cijena uređaja iznosila 260 kuna. Sad su i cijena uređaja i vrijednost kupona smanjeni. A kuponi će se (kako je i početo s Istrom) i dalje dijeliti postupno, po županijama, počevši s Varaždinskom, Međimurskom, Koprivničko-križevačkom, Osječko-baranjskom, Ličko-senjskom, Zadarskom, Šibensko-kninskom, Splitsko-dalmatinskom... Zadnja će na redu biti Zagrebačka, u kojoj će, prema Lučićevim riječima, istodobno emitiranje i analognog i digitalnog signala trajati najdulje (godinu dana), dok će u navedenim županijama to paralelno emitiranje biti svedeno na samo šest mjeseci.

Istodobno s početkom dijeljenja novog vala kupona 1. rujna, započet će i višestruka kampanja kojom će se sve stanovnike Hrvatske upoznavati s time što digitalizacija znači, kako se provodi, tko je sve u nju uključen...



– Spot u trajanju jedne minute već je snimljen i njega će od prvog dana rujna početi prikazivati sve tri nacionalne televizije. Usto, o digitalnom emitiranju ljudima će se dijeliti i leci, održavat će se razni okrugli stolovi, otvorit će se i besplatan broj telefona za sve upite, informacije i savjete... Sve se to čini, uključujući i dijeljenje kupona RTV pretplatnicima, kako bi ljudi brzo, jeftino i bezbolno došli do digitalnog signala – dodao je Igor Lučić napomenuvši još kako je u ovom trenutku 85 posto Hrvatske pokriveno digitalnim prijamom, a kad ta brojka dosegne 95 posto, to se onda smatra potpunom digitalnom pokrivenošću.

HRT samo čeka
No spominjući opetovano Vladine kupone, nametnulo nam se još jedno pitanje. Naime, dobro se zna kako jedno kućanstvo često ima više televizora nego što ih je prijavljeno. Odnosno, RTV pretplata registrirana je i plaća se za samo jedan TV aparat. Hoće li za sve one neprijavljene stare televizore njihovi vlasnici sami morati izdvojiti svih 180 kuna kako bi si omogućili digitalni signal? Pa i ne baš.

I tu postoji domišljato rješenje. Upućeni kažu kako je dovoljno kupiti samo jedan specijalni digitalni prijamnik te ga postaviti ispred zajedničkog antenskog sustava koji se grana prema svim televizorima u jednom kućanstvu, i stvar je riješena onim starim principom – jednim udarcem pogodiš više muha. Ipak, neki drugi kimaju glavom na ovakav promućurni izlaz uz obrazloženje da je takvo što teoretski zaista moguće, ali upitna je onda kvaliteta signala, a samim tim i slike na ekranu. Sve u svemu, sigurni smo da će oni spretni – koji svoje televizore zrelije dobi neće samo tako odbaciti i zamijeniti novim, modernijim i znatno skupljim – iskoristiti i isprobati sve varijante ne bi li prošli jeftinije.

Konačno, kad samo objasnili i doznali što nas to sve čeka ukidanjem televizijske 'analogije’ i pokretanjem 'digitalije’, zanimalo nas je kako su se za sve to pripremile televizije, Odašiljači i veze, Vijeće za elektroničke medije... Krenusmo s Hrvatskom televizijom jer ona je već i najavila pokretanje dvaju novih digitalnih specijaliziranih kanala, sportsko-zabavnog HTV 3 i informativnog HTV 4. Štoviše, hateveovci tvrde da su oni s emitiranjem tih programa spremni krenuti odmah, ali se čekaju zelena svjetla za to mjerodavnih državnih tijela.

– HRT je za digitalnu televiziju spreman. To ne znači nikakvu promjenu što se tiče proizvodnje našeg programa, ali su naša dva nova programa koja želimo pokrenuti dio te priče i mi samo čekamo njihovo uključenje – izjavio je glasnogovornik HRT-a Ju00E1nos Ru00F6mer. U slučaju dviju komercijalnih televizija, Nove TV i RTL-a, dodatno smo zatražili i informacije planiraju li i one, uz sadašnje programe, pokretati i one dodatne, digitalne (poput HTV-a).



Natječaj ove jeseni
– Kao uspješna komercijalna televizija planiramo ostvarivati daljnji razvoj i širiti se, a za to imamo strategiju, tehnologiju i ljude. Međutim, problem digitalizacije nije u tehnologiji koju već imamo (HD spremni smo od 2005.), već u tržišnim okvirima koji ne omogućuju profitabilno funkcioniranje postojećih komercijalnih kanala u Hrvatskoj tako da, dok se s tim u vezi nešto ne promijeni, ne očekujemo bitnih pomaka – odgovorio je generalni direktor Nove TV Dražen Mavrić. RTL-ovo očitovanje o ovoj temi do zaključenja izdanja nije stiglo.

A zašto su stavovi Nove TV i RTL-a u cijeloj ovoj priči prilično bitni? Zato što se u sklopu sadašnjeg prvog digitalnog takozvanog multipleksa emitiraju sadašnja četiri nacionalna zemaljska televizijska programa (HTV 1, HTV 2, Nova TV i RTL TV). No ove godine, kako smo doznali, tvrtka Odašiljači i veze počela je instaliranje i drugog multipleksa koji omogućuje emitiranje četiriju novih digitalnih nacionalnih programa i jednog regionalnog (iako on zasad nudi ista ona četiri programa koja čine ponudu prvog multipleksa). Budući da je HTV već najavio pokretanje dvaju svojih novih digitalnih programa, preostala dva ostaju slobodna.

– Upravo za te slobodne kapacitete u tom multipleksu Vijeće za elektroničke medije ove jeseni namjerava raspisati natječaje, jer to je naša obveza. Na te se natječaje mogu prijaviti i za dobivanje tih programa natjecati svi nakladnici koji misle da mogu ispuniti uvjete. Hoće li Nova TV i RTL biti zainteresirani da to učine, njihova je stvar. Za samu promociju nove digitalne tehnologije važno je i to da se uskoro namjerava krenuti i u promjene Zakona o elektroničkim medijima koje bi omogućile uvođenje specijaliziranih programa, poput onih namijenjenih samo igranim filmovima, crtićima, glazbi, dokumentarcima... – najavio je nove pomake zamjenik predsjednika Vijeća za elektroničke medije Jure Ivančić.


0800-11-20-11 besplatni broj za sve informacije

Budući da će mnogim gledateljima, unatoč skorašnjoj kampanji o prelasku na digitalnu televiziju, sasvim sigurno štošta biti nejasno ili će barem htjeti doznati pokoju informaciju i objašnjenje više, od 1. rujna u funkciji će biti i besplatni telefon na kojem će se od stručnih osoba moći dobiti svi odgovori i pojašnjenja. Broj tog besplatnog telefona je 0800-11-20-11. Navedeni broj je i lako zapamtiti jer on u sebi sadržava rok (1. siječnja 2011.) od kojeg se svi televizijski programi u našoj zemlji počinju emitirati samo u digitalnom formatu.

Pogledajte na vecernji.hr