Od 1997. godine kada je u Hrvatskoj provedena prva online kupnja mnogo se napredovalo, ali u digitalnoj ekonomiji još uvijek zaostajemo za prosjekom Europske unije. U Hrvatskoj se 47 posto stanovništva koristi internetskim bankarstvom, a u EU to čini 57 posto.
U odnosu na istraživanje Europske unije, odnosno Digital Economy and Society Indexa koje kaže da samo 44 posto Hrvata kupuje na internetu, najnovija velika anketa hrvatskih kompanija Perpetuum Mobilea, PBZCarda, Symanteca i Buga otkriva da 65 posto hrvatskih državljana kupuje na internetu.
No, u nekim stvarima još uvijek nismo odmakli od 1997. godine kada je tadašnji ministar Ivica Kostović na Interliberu kupio knjigu "Velika knjiga World Wide Weba" jer i danas Hrvati na internetu najviše kupuju – knjige, zatim bijelu tehniku i softver (te su kategorije zastupljene u 84,3 posto slučajeva), a zatim najviše na internetu plaćamo – račune (76,6 posto). Slijede kategorije usluga (47 posto) te ulaznica za glazbene i kulturne događaje (43,5 posto).
Zanimljivo je da je korištenje PayPala gotovo već dosegnulo korištenje kreditnih kartica. Naime, za kupnju na internetu Hrvati najviše koriste kreditne kartice (75,6 posto), ali blizu je i postotak Paypala (72,7 posto), što svjedoči trendu da građani žele što jednostavnije transakcije na internetu. Stoga ne čudi da oni koji upotrebljavaju e-bankarstvo najviše se njime koriste zbog lakše dostupnosti, a čak ih petina ne želi ili nema vremena odlaziti na šalter.
>>Što je Premium Večernjeg lista
Hrvati koriste i bitcoin
Internetskim bankarstvom najčešće plaćamo račune (čak 92,3 posto od svih transakcija ide baš na plaćanje računa) ili provjeravamo stanje računa (79,7 posto). Ne treba ni zanemariti činjenicu da čak trećina ispitanika putem e-bankinga odnosno m-bankinga kupuje – bonove za mobilne telefone.
Još je jedan kuriozitet što je istraživanje otkrilo da se u Hrvatskoj 1 posto korisnika koristi i virtualnom valutom bitcoin, što je neočekivan podatak.
– Rezultati istraživanja pokazuju kako Hrvatska još uvijek kaska za europskim i svjetskim trendovima. No, isto tako jasno je da građani shvaćaju sve prednosti digitalne ekonomije. Želimo li te trendove povećati, nužno je digitalizirati ne samo tvrtke već i javne institucije i državna tijela. Hrvatske tvrtke, kao što je Perpetuum Mobile, mogu ponuditi dobra rješenja za digitalno poslovanje i tako pružiti građanima i drugim tvrtkama još bolje iskustvo poslovanja u digitalnoj ekonomiji", zaključio je na kraju Blerim Sela, predsjednik uprave Perpetuum Mobilea.
>>Zaboravite na politiku, gledajte Milijarde
Slabije se štitimo od virusa na mobitelima
Domaći korisnici paze i na zaštitu svojih podataka pa ih čak 85,5 posto ima instalirane antivirusne programe. Nažalost, u tom pogledu kaskamo na mobitelima – samo 32 posto korisnika ima antivirusnu zaštitu na smartphoneu, koji mnogima postaje i glavno osobno računalo.
No, Aron Paulić iz Buga ističe da se polovica slučajeva kada su probijeni sigurnosni sustavi može pripisati - socijalnom inženjeringu:
– Netko nazove i korisnik ga posluša i instalira neki program koji mu našteti, a i ne postavlja pitanja i ne provjeri tko je taj tko zove, nego pretpostavi da je riječ o nekome iz korisničke službe – rekao je Paulić, a Zoran Bohaček iz Hrvatske udruge banaka dodao je da su bankovni sustavi za online plaćanja u Hrvatskoj sigurni.
– Bilo je nekih pokušaja i upada, ali nije bilo oštećenja klijenata i krađe novca na taj način – otkrio je Bohaček.
Anketa „Povjerenje građana u digitalnu ekonomiju“ provedena je u razdoblju od 8. do 29. veljače na uzorku od 6790 ispitanika
>>Kupi Premium Večernjeg lista
>>Turski turizam Hrvatskoj dao tri godine prednosti
>>Ono što vrijedi za Ivu Sanadera ne vrijedi za ratnog zločinca
Vidi ovog na fotografiji sto se sheretski smije, sigurno su mu racuni smjesni.