Javna ponuda dionica LinkedIna prošli tjedan bila je apsolutni hit na Newyorškoj burzi. S početnih visokih 45 dolara za dionicu, cijena je skočila na više od 90 dolara i donijela toj društvenoj mreži procijenjenu vrijednost veću od 8 milijardi dolara. I dok se analize pomame za dionicama prve velike društvene mreže na tržištu nisu stigle ni ohladiti, u utorak je slavljen već drugi hit – ruski pretraživački div Yandex (u Rusiji mnogo jači od Googlea).
Dok je LinkedIn ponudio samo manji dio dionica, čak 52 milijuna dionica Yandexa u utorak je promijenilo vlasnika (oko 16 posto) te generiralo promet od 1,3 milijarde dolara. Dvojbe, dakle, nema: internet je na burzama opet u modi, a ulagače posebno zanimaju društvene mreže.
Zynga (kreator flash igara poput Farmvillea, Mafia Warsa i pokera na Facebooku) je već objavila da za nekoliko dana također kreće s ponudom. I Twitter bi se uskoro mogao naći na burzi, no najviše se iščekuje izlazak dionica Facebooka. Tada bi mogao nastupiti pravi stampedo investitora. Neki analitičari u SAD-u procjenjuju da bi Facebook mogao postići i 10 puta veću vrijednost od LinkedIna, dakle gotovo 100 milijardi dolara!
– Facebook i Twitter platforme su koje pokazuju da ćemo sve manje fizički raditi, a sve se više družiti. One vrijede tako mnogo baš zbog sve veće dokolice u životu. Za sada nemaju jake konkurencije i to je prilika života za investitore da sudjeluju u tako nečemu – kaže makroekonomist Ante Babić.
Odmah se postavlja i pitanje ne znači li ovo i stvaranje novog internetskog balona.
– U "dot com mjehuriću" mnogo je toga bilo nepoznato. Niste imali 100 kompanija nego 1000 pa se za svašta procjenjivalo da će donijeti dobit. Sada nije tako, društvene su se mreže profilirale i ima tek nekoliko jakih projekata koji su već razvijeni do određene mjere i koji imaju milijune aktivnih korisnika. Kad bi Google ili Microsoft ponudili slične stvari, da postoji stotinjak Facebooka i da neki počnu propadati, onda bi se znalo da je riječ o obećanjima bez pokrića. Sumnjam da će netko sada doći s Facebookom 2 i pokupiti Zuckerbergu četvrtinu korisnika – ocjenjuje Babić. Dakle, sve će oči i dalje biti uperene prema – Facebooku.
Šššš, Šššš, Šššš......, BUM!.