Primjer iz naslova samo je jedan u nizu zapanjujućih efekata globalizacije i potrage za načinom smanjenja troškova industrije automobila. Nijemci, Francuzi, Japanci, Talijani već odavno nisu samo to. Mnogi modeli, više od njih stotinu na našem tržištu, dolaze iz tvornica koje su smještene izvan matičnih država proizvođača. Mnogi se zato šokiraju, a poneki i naljute, kad shvate da je njhov “japanac” zapravo proizveden u Indiji, “nijemac” dolazi iz Poljske, “talijan” iz Srbije i “francuz” iz Turske a “korejac” iz Slovačke i Češke.
Lakše proizvoditi manje
No činjenica je da je takve automobile gotovo nemoguće izbjeći. Samo dvije marke ostale su potpuno vjerne svojem “nacionalnom identitetu” - Alfa Romeo i Smart. No to ne čudi jer zbog zaista malog broja modela u ponudi i općenito male proizvodnje Alfa Romeo i Smart si takvo nešto mogu priuštiti. S druge strane, tržišna situacija je sve druge proizvođače prisilila da postanu “multikulturalni”. Taj trend je najmanje zahvatio Subaru, Land Rover i Lexus, koji su samo mali dio svoje proizvodnje prebacili izvan vlastite domovine.
A Mini sve proizvodi u Engleskoj, no njegovi vlasnici su Nijemci, tako da ovdje teorija o “nacionalnom” proizvođaču također ne “drži vodu”.
Audi iz Slovačke
Kod svih ostalih velikoserijskih marki stupanj internacionalizacije je toliko visok da na našem tržištu svaka od njih nudi bar jedan model koji je proizveden negdje izvan njihove države. Ovdje vrijedi pravilo - što veći proizvođač, to raštrkanija proizvodnja. Tako u internacionalizaciji prednjače najveći na svijetu, Toyota, GM i Volkswagen. Čak osam važnijih Opelovih modela ne dolazi iz Njemačke, šest Toyota ne dolazi iz Japana, a osam Volkswagena nije iz Njemačke! Imuni na dislociranje proizvodnje radi smanjenja troškova nisu ni najprestižniji proizvođači. Mercedesovi terenci tako stižu iz SAD-a i Austrije, BMW-ovi također iz SAD-a, a neki modeli Audija iz Belgije, Slovačke, Mađarske i Španjolske.
Zanimljivo je da je mnogim automobilima koji se proizvode negdje drugdje kao država podrijetla u deklaraciji, pa i prometnoj dozvoli, navedena matična država.
U Srbiji samo montaža
Naime, Fiat 500L dolazi iz Srbije, no u prometnoj piše da mu je zemlja podrijetla Italija, Peugeot 301 stiže iz Španjolske, a piše da je iz Francuske. To je moguće zato što je veći dio dijelova zaista izrađen u državama koje su deklarirane, a u, primjerice, Srbiji samo obavljaju završnu montažu. Bilo kako bilo, internacionalizacija proizvodnje automobila na kvaliteti se ne osjeti. Volkswagen iz Njemačke ili Meksika podjednako je kvalitetan, odstupanja u kvaliteti si proizvođači neće i ne mogu dopustiti.