Opasna skliska cesta

Kako voziti i na što treba paziti po kišnom vremenu ljeti

Foto: Zvonimir Barisin/PIXSELL
Foto: Rafael Ben-Ari/Newscom/PIXSELL
05.08.2023.
u 08:29
Svaka guma je dobra na suhom, dok se na mokrom kolniku tek vidi koja je kvalitetna. Po kiši usporite, nemojte naglo kočiti i okretati upravljač, već lagano otpustite gas i volanom usmjerite automobil kad guma uhvati podlogu
Pogledaj originalni članak

Svaka ljetna guma je manje-više dobra po suhom, a kakve je kvalitete ljetna guma vidi se tek na mokrom kolniku. Zbog toga stručnjaci savjetuju da prije kupovine guma proučite neovisne testove koji čak 40 posto ukupne ocjene pojedine gume formiraju baš na osnovi testova i mjerenja na mokroj cesti. 

Mokar kolnik u kombinaciji s brzinom može biti opasan ljeti, kao što je poledica na cesti u hladnijem dijelu godine. Dokaz tome su česta izlijetanja s kolnika po kišnom vremenu koja na autocestama završavaju u pravilu kobno, ali opasno je i na drugim cestama. Posebno je opasno kada kiša padne nakon dužeg razdoblja suhog vremena, jer tada voda iz pora asfalta podiže prašinu i ulje te formira tanak i izuzetno sklizak sloj. Zbog toga je najopasniji baš taj početak kiše kada je prianjanje guma s podlogom značajno smanjena, slično kao kod poledice pa treba biti izuzetno oprezan. Najbolje bi se bilo isključiti iz prometa na nekoliko minuta dok kiša ne ispere s kolnika tak sklizav sloj, a ako pak, morate nastaviti vožnju to činite vrlo oprezno, usporite i nemojte naglo kočiti.

To je ujedno i savjet za vožnju po mokrom kolniku i kada kiša nastavi padati, uz, dakako, održavanje većeg razmaka između vozila ispred. Najbitnije je smanjiti brzinu jer je cesta tada nepredvidiva. Ako vam se ipak dogodi proklizavanje, nemojte paničariti i naglo kočiti i naglo okretati volan, već lagano otpuštajte gas i ispravite upravljač dok ne dođe do prianjanja guma s podlogom.

VEZANI ČLANCI: 

Ali, prije svega morate provjeriti stanje svojih guma. Što se tiče kupovine novih guma, svakako provjerite kako su prošle na testovima vožnje po mokrom kolniku što je najbitnije za ljetne gume, jer u idealnim uvjetima kad je cesta suha i prianjanje dobro sve gume više-manje dobro drže.

Ljetne gume su neupotrebljive ako im je dubina šare manja od 1,6 mm, bilo bi dobro da baš niste na minimumu. Podsjetimo, legalno je zimi voziti na ljetnim gumama s dubinom profila od 4 mm, uz spremne lance za pogonske kotače.

Nailazak na lokvu vode izazvat će naglo i iznenadno povećanje otpora kretanju, a kod nepripremljenog vozača doći će do vrlo opasnog zanošenja vozila. Zbog toga pratite stanje na cesti i vozite sporije.

Vodeni klin ili aquaplaning je možda i najopasnija pojava na morom kolniku. Voda odvoji kotače od podloge i vozilo kao da skija po vodi, upravljanje je u potpunosti onemogućeno, a kočenje neefikasno. Do vodenog klina dolazi zbog tri faktora, a na dva od njih vozač sam može utjecati.
Ako naiđete na aquaplaning nemojte naglo kočiti jer tako možete izgubiti potpunu kontrolu nad automobilom, već otpustite nogu s papučice gasa dok auto ne uspori i ne nađe pravu putanju. To će biti svakako lakše ako imate ESP sustav u automobilu koji je obvezan u automobilima od 2014. godine, a i mnogi auti proizvedeni prije toga su njime opremljeni. U svakom slučaju, kad osjetite da je guma ponovno na asfaltu lagano prikočite i skrenite u željenom pravcu. Upravljač se ne smije okretati, pogotovo ne naglo, dok je auto bez kontrole.

Brzina kretanja i profil gume su razlozi na koje možemo kao vozači utjecati, dok je količina vode na kolniku izvan našeg utjecaja. Ne i ljudskog, jer kolotrage bi cestari trebali sanirati, a utjecaj mokrog kolnika mogao bi se smanjiti i hrapavijim asfaltom.
Svakako pripazite i na opasne lokve vode koje se zadržavaju na kolotrazima na cesti, a nemojte zanemarivati prometne znakove koji nam kazuju da možemo očekivati sklizak kolnik zbog neočekivane kiše, odnosno opasnost od zanošenja vozila zbog kolotraga koje je posebno izraženo za vrijeme kišnog vremena.

Nemojte zaboraviti, pogotovo ako idete na duže putovanje, provjeriti rade li vam brisači i kakve su vam metlice brisača, jer je vidljivost jedan od ključnih elemenata vožnje, a pogotovo po kiši. Provjerite radi li vam uredno klima-uređaj, grijanje i ventilacija, jer po kiši dolazi do magljenja stakla, a pomoću tih sustava ćete ih odmagliti.

Pripazite na druga vozila, osobito kamione, jer vas oni prolazeći kroz lokve vode mogu poprskati i trenutno smanjiti vidljivost, ali pripazite da i vi ne zalijevate druge sudionike u prometu. Općenito, budite oprezniji u vožnji i, dakako, osobito pazite na pješake, bicikliste i motocikliste, koji su po takvom vremenu u još većoj opasnosti.

VIDEO  Dramatično spašavanje žene zarobljene u autu koji nosi bujica u Sloveniji: 'Preživjela je horor'

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

EZ
ezer
23:40 05.08.2023.

"Posebno je opasno kada kiša padne nakon dužeg razdoblja suhog vremena, jer tada voda iz pora asfalta podiže prašinu i ulje te formira tanak i izuzetno sklizak sloj." To se obično događa na semaforiziranim križanjima gdje imate osjećaj kao da je sapun umjesto asfalta.