Može se reći da odabir pneumatika ovisi o navikama i potrebama svakog vozača. Klima regije, vrsta vozila, godišnje prijeđeni kilometri i kvaliteta cesta samo su neki od čimbenika koji utječu na kvalitetu vožnje i odabir optimalnih pneumatika. Vozač pri odluci svakako mora imati na umu hoće li voziti dionicama na kojima je od 15. studenog, do 15. travnja, obavezna zimska oprema. Ta se obaveza odnosi na sve vrste motornih vozila bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika.
Prvenstveno, dobro je znati kako općenito funkcionira sustav kotač-pneumatik. Taj sustav stvara spoj silom trenja između vozila i podloge. Trebao bi postizati najveću sigurnost pri najvećoj mogućoj udobnosti vožnje. Pneumatici trebaju preuzeti težinu kotača, ublažiti i prigušiti udarce i vibracije kotača, prenijeti pogonske i kočne sile te bočne sile vođenja te imati mali otpor kotrljanja radi manjih gubitaka. Također trebali bi imati precizan prijenos upravljačkih sila na podlogu, otpornost trošenju (dovoljnu trajnost), malu buku i vibracije pri kotrljanju.
Kad govorimo o gaznom sloju, on je pogodno profiliran kako bi se smanjilo klizanje vozila po mokrom kolniku, ali i povećalo prianjanje uz suhu podlogu. Uzdužni utori profila daju bočno vođenje, a poprečni utori prenose pogonsku silu. Oblik profila i mješavina gumenog materijala gaznog sloja imaju odlučujući utjecaj na prianjanje pneumatika pri različitim vremenskim uvjetima, otpor te buku kotrljanja. Zimski pneumatici imaju znatno bolje prianjanje na temperaturama nižim od -7°C nego ljetni. Na temperaturama višim od 7°C upravo je suprotno – ljetni pneumatici imaju bolje prianjanje od zimskih.
Također, valja uzeti u obzir indikator istrošenosti (TWI) – to su uzvišenja u korijenu profila. Dubina profila mjeri se pored TWI uzvišenja u glavnom utoru profila. Zimski pneumatici s dubinom profila manjom od 4 mm nisu više pogodni za zimske uvjete vožnje.
Ako se odlučite za zamjenu pneumatika, imajte na umu sljedeće:
- Vozilo prije demontaže kotača osigurajte od pomicanja
- Koristite samo obruče koji odgovaraju pneumaticima propisanima u Knjižici vozila (odnosno, CoC-dokumentima)
- Pregledajte obruče, odnosno kotač u cjelini, da biste pronašli potencijalne pukotine ili koroziju
- Matice, odnosno vijke kotača, križno pritežite na propisanu vrijednost momenta pritezanja
- Poštujte propisani tlak u pneumaticima, kako bi se izbjeglo smanjenje trajnosti pneumatika i povećana potrošnja goriva
- Na jednoj osovini možete imati samo pneumatike jednake konstrukcije i jednakih profila
Pobrinite se da kotače/pneumatike dobro skladištite: označite kotače, uklonite sva strana tijela iz utora, odložite ih na hladnom, suhom i tamnom mjestu. Kotače u cjelini odložite u vodoravnom položaju, a samo pneumatike u okomitom i s vremena na vrijeme ih zakrenite.