Nakon 47 godina

Kraj zabave: Legendarna Ford Fiesta odlazi u povijest

Foto: Ford
23.09.2023.
u 13:00
Nakon 22 milijuna proizvedenih primjeraka legendarni Fordov model B-segmenta Fiesta prestao se proizvoditi, a zamijenila ju je električna Ford Puma
Pogledaj originalni članak

Nakon 47 godina i 22 milijuna proizvedenih primjeraka legendarni Fordov model B-segmenta Fiesta prestao se proizvoditi. Početkom srpnja posljednji je primjerak proizveden u Fordovoj europskoj matičnoj tvornici u Kölnu, a na tim će se proizvodnim trakama proizvoditi električni modeli američkog proizvođača. Konkretno, u proizvodnim pogonima već ju je zamijenila Ford Puma EV.

Kad je Ford prije više od godinu dana najavio prestanak proizvodnje Fieste, jednog od svojih najuspješnijih modela koji se posebno dobro prodavao u Europi, a, primjerice, u Velikoj Britaniji Fiesta je najprodavaniji model u povijesti, zavladao je svojevrstan šok. Jer bez obzira na sve bolju prodaju SUV modela, B-segment u Europi je još uvijek jedan od najprodavanijih pa nije bilo jasno zbog čega Ford ukida model koji se još uvijek dobro prodaje. Elektrifikacija je službeno objašnjenje, no iza toga se krije još nešto.

– Proizvođači više nemaju mnogo marže na malim, jeftinim automobilima. Trenutačno Fiesta nije održiva, a isto će vrijediti i za takve automobile drugih marki. Ipak, to označava kraj istinski kultnog automobila. S obzirom na veliki uspjeh tijekom godina, mnogi ljudi će, sigurna sam, biti razočarani tim potezom. No taj potez otvara put elektrifikaciji – objasnila je za britanski Guardian Erin Baker, direktorica internetskog servisa za prodaju vozila AutoTrader.

Fiesta nije bila samo bestseler u Europi, ona se proizvodila diljem svijeta, od Njemačke i Španjolske, u kojoj je u Valenciji Ford izgradio tvornicu baš za proizvodnju Fieste, južnoameričkih država Argentine, Brazila i Venezuele te Meksika u Srednjoj Americi pa sve do Azije, gdje se proizvodila u Kini, Tajvanu, Indiji i Tajlandu, ali i Južnoafričke Republike u Africi.

Sve je počelo početkom 70-ih godina i velikom naftnom krizom koja je nagnala proizvođače automobila da razviju ekonomična vozila koja troše manje goriva. Tada su nastali moderni kompaktni gradski automobili s prednjim pogonom, poprečno postavljenim motorom i uz štedljive motore, čiji se koncept, zapravo, do današnjih dana neprestano poboljšava i modificira poput Fiata 128 ili VW Golfa. Fiesta je bila manja i zapravo je bila odgovor na VW Polo, koji se pojavio godinu prije nje na tržištu i Fiata 127, koji je zapravo začetnik cijelog segmenta i prema čijem dizajnu je Fiesta i osmišljena. Projekt je pod kodnim imenom "Bobcat" počeo još 1972. godine, a nadgledao ga je osobno Henry Ford II, koji je i odabrao ime. Možemo reći da je to jedno od najuspješnijih imena u automobilskoj povijesti, jer osim toga što je zvučno i globalno je razumljivo, a na španjolskom, dakako, znači zabava ili fešta.

Prva Fiesta iz tvornice je izašla u svibnju 1976. godine i uspjeh je bio munjevit. U Velikoj Britaniji odmah je postala bestseler, a vrlo je tražena bila i u drugim europskim državama pa potom i globalno. Bila je dugačka 357 cm, imala je masu od oko 700 km, a mogla je ubrzati do 157 km/h. Nudila se uz 1,0 i 1,1 litrene motore, a kasnije i uz 1,3-litreni benzinac. Potrošnja je bila niska, a ono što je Fiestu odmah izdvajalo od konkurenata jest zabava u vožnji, baš poput njezina imena.

Već 1979. Ford je proslavio milijun proizvedenih Fiesti, a iste se godine sportska izvedba pojavila na Rallyju Monte Carlo, čime je počela i bogatu karijeru u motorsportu, koja traje i danas, kada se Fiesta natječe u WRC-u i zadnji je naslov osvojila 2018. sa Sebastianom Ogierom za upravljačem. Taj model iz 1979. bio je inspiracija za serijski sportski model Fiestu XR2, koja je do danas ostala u kultna kao jedan od prvih malih hot hatcheva. Pokretao ju je 1,6-litreni motor s 85 KS, a uz samo 800 kg pružala je pravu sportsku zabavu. Druga generacija donijela je veći komfor i prvi dizelski motor, a treća je stigla 1989. i prvi je put Fiesta ponuđena s peterim vratima. Četvrta i peta generacija donijele su još veću prostranost i štedljivije motore, a šesta je predstavila 1,0 Ecoboost turbobenzinca, koji su kasnije interpretirali mnogi proizvođači u svojim manjim modelima.

VIDEO: Čudesan sprej za ogrebotine na autu? Glancali smo i glancali, ruka nam je utrnula...

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.