Video gaming je doživio nevjerojatnu transformaciju od ranih dana Ponga i Pac mana. Današnje interaktivne konzole s 3D grafikom nam donose gaming na jednoj sasvim novoj, donedavno potpuno nezamislivoj razini. Furiozna konkurencija na ovom polju nam je donijela ogroman tehnološki iskorak, na radost svih nas krajnjih korisnika.
Kao što ćete vidjeti u nastavku teksta, evolucija konzola je zaista zanimljiva. Da li znate da se do danas na tržištu pojavilo preko 70 različitih modela? Jeste li znali da se najveća bitka jedno vrijeme vodila između Nintenda i Sege koji su se nemilosrdno 'klali' na svim poljima, na svim svjetskim tržištima? Bilo da ste pasionirani gamer ili ne, uronite s nama nakratko u povijest igraćih konzola...
1967
Prva konzola koja je ugledala svjetlo dana se zvala Brown Box, osmišljena od strane Ralpha H. Baera, 'oca video igara'. Konzola se mogla spojiti na TV i sadržavala je 6 jednostavnih igara kao što su tenis, odbojka, stolni tenis, rukomet, šah.
1972
Magnavox Odyssey je bila sljedeća zvijezda na obzoru. Bez zvuka i za današnje standarde primitivnom grafikom, ali je bila najbolje što novac može tog trena kupiti.
Atarijeva PONG konzola je bila toliko popularna 1973. godine da je Atari dvije godine kasnije konačno odlučio izreklamirati svoj proizvod. Iste godine se Magnavox odlučuje za čak dvije nove poboljšane verzije originala, Magnavox Odyssey 100 i 200. Slijedi još par Magnavox modela do 1977. godine, no to su uvijek bile nadogradnje na postojeće modele bez prave (r)evolucije, s mrvu poboljšanom grafikom, kontrolama i ponekim novim detaljem na prikazu igre.
Naravno, u takvoj situaciji su novi Atarijevi modeli napravili pravi prodajni pothvat s uspješnicama kao što su Atari 2600, Atari Video Pinball i Atari Stunt Clycle. Gaming groznici se tih godina pridružuju i drugi igrači kao što su GHP, RCA, Fairchild, Coleco ali bez značajnijeg uspjeha.
1978 – 1980
Nintendo, kompanija koja je postala lider u ovom segmentu u sljedeća tri desetljeća, je svoju prvu konzolu, Color TV Game Series, lansirala 1978. godine i prodavala se samo u Japanu.
Bally Astrocade je još jedan u nizu novih igrača na sceni i korisnici su ga slavili radi dotad neviđene grafike. Iz nekog razloga konzola nije opstala na tržištu, unatoč vrlo dobrim prodajnim rezultatima. Mattel potom izdaje svoju Intellivision konzolu koja je posramila Atarijev 2600 model na svim poljima, posebno što se grafike tiče.
Coleco još uvijek pokušava potući Atarijev 2600 s novim modelima konzola i igara, ali potpuno bezuspješno.
Zlatno doba gaminga je tu! Novi modeli, sučelja, napredna grafika i karakteristike su glavne značajke perioda ranih 80-ih. Najpopularnije igre su Pac-man (1980), Mario Bros (1983), The Legend of Zelda (1986), Final Fantasy (1987), Golden Axe (1988), itd, itd. Također se dešava značajan odmak od konzola s ugrađenim igrama prema sistemima s izmjenjivim igrama.
Sega i Nintendo dominiraju tržištem bez ozbiljne konkurencije. Prva Segina konzola je bila nepoznata SG-1000 iz 1983. godine. Nepoznata jer je bila prisutna samo na azijskom tržištu, nikad nije dospjela na američko tržište. No, model je posložio temelje za megauspješnicu, Sega Master System.
Bez obzira na sve, Nintendo Entertainment System (NES) iz 1983. godine izlazi kao pobjednik i može se reći da je upravo ovaj model kompaniji udario gaming pečat koji mu je ostao do dan danas. Šarena konkurencija se dobro držala do dolaska NES-a koji je pomeo američko i europsko tržište.
Dominacija Sege i Nintenda se nastavlja. Kompanije nesmiljeno izbacuju nove modele i ovo je najžustrije razdoblje gaminga u povijesti, barem što se tržišnog ratovanja tiče. Sega je u ovom razdoblju izdala svoju najpopularniju konzolu Mega Drive/Genesis 1988. godine. S druge strane, Nintendo izbacuje svoju uzdanicu Super Nintendo Entertainment System (SNES) dvije godine kasnije.
Atari već polako gubi korak sa spomenutim dvojcem. Izlazi s modelom Atari 7800, s jednom romantičnom sitnicom – nova konzola je bila kompatibilna s fenomenalnim Atari 2600 modelom, tako da ste i na novom modelu mogli uživati u starim igricama.
SNK Neo Geo, poznat po proizvodnji zabavnih igara za automate, ulazi u ring s modelom Neo Geo AES (Advanced Entertainment System) koji se dičio odličnom grafikom. No, preskupi modul i igrice od kojih je svaka koštala po 200 USD-a su mu brzo presudili, unatoč izvrsnim kritikama.
1991 – 1993
Prvih godina devedesetih se primjećuje pomak prema CD-ima kao glavnom mediju za pohranu igara te prijelaz s 2D na 3D igrice. Prvu CD konzolu izdaje Philips pod imenom CD-i. Konzola je bila međutim bila poznata po očajnim igricama i još lošijim kontrolerima.
1992. godine izlazi NEC TurboGrafx-CD, ali opet gubi bitku sa Segom i njenim Genesis/MegaDrive modelom. Atari također izbacuje svoj CD model, Atari Jaguar, ali se ne uspijeva nametnuti na tržištu na kojem slijede Sega Saturn i Sony Playstation potkraj 1993. godine.
Američki Commodore predstavlja svoj model Amiga CD32 (1993). Nažalost, veselje je potrajalo samo par mjeseci jer kompanija 1994. godine proglašava bankrot.
1994. godine Sony napokon ulazi sa svojim dugonajavljivanim Playstation modelom. Sega koja jaše na uspjehu svoje MegaDrive/Genesis konzole, izdaje dva nova modela - Genesis 2 (1994) i Genesis 3 (1997). Nintendo 64, novi sistem od Nintenda, ostaje vjeran izmjenjivim igrama naspram CD-a.
SNK Neo Geo je naučio lekciju s previsokim cijenama i sad izdaje Neo Geo CD po puno prihvatljivijoj cifri. Igrice također koštaju 50 USD naspram nekadašnjih 200 USD po komadu. No sam sistem dosta zaostaje za Sonyjem i ostalom 'gaming škvadrom' te se tvrtka ubrzo gasi.
Pojavljuju se i sistemi od igrača kao što su Bandai, Casio i Apple, ali bez značajnijeg uspjeha. Virtual Boy od Nintenda je predstavljen s posebnim 3D displejom koji se montirao na glavu igrača.
1998 – 2004
Sega Saturn nije polučio željeni rezultat, pa Sega izbacuje novi model - Sega Dreamcast (1998). S ugrađenim modemom za online gaming, Dreamcast je postavio neke nove standarde. No, ubrzo dolaze Sony Playstation 2 i Xbox koji ga pretječu po pitanju funkcija i prilagodljivosti korisnicima. 2001. godine Nintendo napokon odbacuje koncept izmjenjivih igrica i zamjenjuje ga CD mehanikom na svom novom GameCube modelom.
Nakon desetljeća poplave svih mogućih brandova i sustava, sad se situacija smiruje i više nema izleta u prazno od manje poznatih igrača. Malo tko je čuo za XaviXPORT koji je uglavnom služio za vježbanje i rekreaciju kod kuće. Nešto kao Nintendo Wii danas.
Danas na vrhu ima mjesta samo za trojicu - Xbox, Sony Playstation i Nintendo Wii. S HD grafikom i naprednim značajkama koje jamče vrhunsku zabavu, konzole su zaista prevalile dalek put od neugledne i jedva upotrebljive 'škatule' do pravog multimedija centra.
Mnoge tvrtke su se u međuvrmenu ugasile (Atari, Coleco, NEC, Sega), no i dan danas imamo sporadičnih pokušaja obračuna s neprikosnovenim trojcem – Mattel Hyperscan konzola je skinuta s polica 2007. godine i ocijenjena je kao jedan od najgorih sustava svih vremena. EVO Smart Console je bila puno ozbiljnija priča s HD grafikom, 120 GB HDD-a i 2 GB RAMa kao prva Linux Open Source gaming konzola.
Izbor modernih konzola možete pronaći u Instar Informatici, jednoj od vodećih domaćih trgovina informatičkom opremom.
zanimljiv clanak, tek sam na kraju skuzio da je sponzoriran. lajk