POVIJEST Iduće godine proslavit će se stogodišnjica Lancije

Luksuz obilježen sportom

Foto: import
Luksuz obilježen sportom
05.12.2005.
u 16:00
Pogledaj originalni članak

Stogodišnjicu postojanja iduće godine proslavit će luksuzna talijanska marka Lancia, koju je 1906. u Torinu stvorio tada 25-godišnji Vicenzo Lancia, nakon što je napustio posao u Fiatu. Iako ta marka otpočetka predstavlja vrh ponude talijanske autoindustrije, ne računajući neke supersportske brandove, više od luksuzom obilježenih modela mjesto u povijesti osigurali su joj sportski uspjesi.

Naime, momčad Lancije 11 je puta bila prvak svijeta u reliju. Najslavnije je razdoblje sa šest uzastopnih naslova prvaka od 1987. do 1992. s Deltom, a prije toga 1972. s Fulvijom, triput puta zaredom od 1974. do 1976. sa Stratosom i 1983. s Lancijom 037.

Iako na spomen Lancije prve asocijacije idu prema spomenutim relijaškima modelima, mjesto u povijesti zaslužuju i modeli poput Asture, Aprilie, Aurelie, Auguste, Bete, Dedre, Gamme, Kappe, Thete, Ypsilona... Kad je 1907. Vicenzo Lancia napravio prvi automobil, dao mu je naziv 18-24 HP, a poslije je uslijedila odluka o promjeni pa je nazvan prema prvom slovu grčkoga alfabeta - Alpha. S prvim modelom Lancia je oduševio čak i poznavatelje jer je s četverocilindričnim motorom obujma 2543 ccm došao do 1800 okretaja u minuti, a ostali su u to vrijeme postizali maksimum 1400 okretaja.

I sve sljedeće modele karakterizirale su inovacije, pa je npr. Kappa već 1919. imao upravljač koji se mogao staviti u tri položaja, a Lambda 1922. godine prvi nezavisni prednji ovjes. Prvi automobil koji je prodan u više od tisuću primjeraka bio je Theta, a posebno su ga dobro prihvaćali u Americi. Za 1. svjetskog rata Lancia je radio za vojsku, a patentirao je i divovske motore s osma ili 12 cilindara i čak 40 litara obujma, koji su iskorišteni u zrakoplovnoj industriji. Vicenzo Lancia umro je 1937. godine, a naslijedio ga je sin Gianni.

Aurelia je bio prvi model koji je nastupao na utrkama, od 1951. do 1955., a stalo se zbog slabe financijske situacije, koja je natjerala Giannija i na prodaju većine dionica. Stanje je i dalje bilo loše, pa je 1969. Lanciju preuzeo Fiat. Nakon toga uslijedilo je zlatno doba vladavine relijaškim stazama. Osamdesete i devedesete obilježio je i ulazak u nove segmente, s modelom Y10 među gradske aute i Zetom među monovolumene.

Pogledajte na vecernji.hr