Niže temperature i padaline primjerene ovom dobu godine ponovno su aktualizirale potrebu korištenja zimske opreme na vozilima. Zakon o sigurnosti prometa na cestama po tom je pitanju jasan. U periodu od 15. studenoga do 15. travnja na zimskim dionicama sva motorna vozila, bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, moraju koristiti zimsku opremu, dakle na svim kotačima moraju imati zimske gume (M+S) ili ljetne s najmanjom dubinom profila od 4 mm i pripravne lance za snijeg koji se postavljaju na pogonske kotače. No, mnogi još uvijek voze na ljetnim gumama, a ni u prtljažniku nemaju lance za gume, iako nekima oni služe samo kao alibi u slučaju da ih zaustave prometni policajci. Ali, što je s tekstilnim lancima za snijeg, tzv čarapama za gume? Jesu li oni zakonom priznata alternativa klasičnim lancima?
- Zimska oprema vozila propisana je Pravilnikom o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cesti, gdje se u članku 104. navodi da se zimskom opremom smatraju zimski pneumatici na svim kotačima ili ljetni pneumatici s najmanjom dubinom profila od 4 mm na svim kotačima i s lancima za snijeg ili uređajima namijenjenima za povećanje učinka prianjanja kotača za površinu po kojoj se motorno vozilo kreće, koji se postavljaju na pogonske kotače – odgovorili su nam iz MUP-a, istaknuvši kako lanci za snijeg i uređaji namijenjeni za povećanje učinka prianjanja kotača moraju biti tipno odobreni.
Dakle, čarape za gume dopuštena su alternativa klasičnim metalnim lancima. Uostalom, danas na tržištu više i nisu isključivo metalni lanci za gume, ima ih od različitih materijala, pa tu ulazi i ova opcija, zanimljiva jer se na gume može postaviti za samo tri minute, a tekstilni su lanci također kompatibilni s ABS i ESP uređajima. Kao i s klasičnim lancima, i s tekstilnima je maksimalna brzina vožnje 40 km/h. Međutim, ne pokušavajte gumama 'čarapice' napraviti u kućnoj radinosti niti se isplati posegnuti za nekima iz sumnjivih online trgovina s druge strane svijeta. I tekstilni lanci moraju biti tipno odobreni, kazali su iz MUP-a. Kako ćete znati koji su tipno odobreni? Najsigurnije je potražiti oznaku EN 16662-1, koja regulira upravo to – zakonitost tekstilnih lanaca za snijeg u svim državama članicama Europske unije. Taj standard odobrio je Europski odbor za normizaciju, a cilj mu je izjednačavanje tekstilnih i tradicionalnih metalnih lanaca, odnosno njihovo vrednovanje prema istim propisima. Standard EN-16662-1 dokument je koji detaljno opisuje zahtjeve koje lanci moraju ispuniti u nizu ispitivanja (vuča, lom, uhodavanje, kočenje itd.) kako bi se provjerilo jesu li proizvodi u skladu s tim parametrima.
Ranije je na tržištu lanaca od zemlje do zemlje vladala zbrka. Postojalo je onoliko standarda koji su se koristili za certificiranje lanaca koliko je bilo regulatornih tijela. Međutim, najrasprostranjeniji su bili certifikati Geprüfte Sicherheit ili GS koje je izdao TÜV u skladu s njemačkim sigurnosnim standardima, te ÖNORM V5117, V5119 i V5121 izdani u skladu sa standardima Austrijskog instituta za standardizaciju. Iako je certifikacija lanca bila potrebna za odobrenje samo u vrlo malo zemalja, TÜV GS i ÖNORM certifikati postali su standard na europskom tržištu. To je bilo zato što se podrazumijevalo da ispitivanja provedena na tim proizvodima jamče njihovu kvalitetu. Dolazak tekstilnog lanca dodatno je zakomplicirao regulatorni okvir, jer standard koji uređuje njegovu certifikaciju nije bio isti kao standard metalnih lanaca, kao ni njegovi zahtjevi i rezultati. Ukratko, većina tekstilnih lanaca certificirana je kao "pomagalo za bolju trakciju", ali ne i kao "lanci za snijeg" jer nisu zadovoljavali standarde. S obzirom na tu situaciju i usklađivanje normi i standarda u Europskoj uniji, Europski odbor za normizaciju izradio je normu EN-16662-1 koja je lani zamijenila sve postojeće nacionalne standarde. Međutim, to europsko usklađivanje norme ne postaje pravna obveza građana, jer ne postoji Europska direktiva koja to predviđa, ostavljajući svakoj zemlji mogućnost donošenja zakona u tom pogledu.
Lanci bolje rade na snjegu. Carape na ledu.