U najpoznatijem međunarodnom ispitivanju učeničkih sposobnosti Programme for International Student Assessment (PISA) koje organizira OECD sudjeluje 70-ak zemalja. Rezultati petnaestogodišnjaka često se koriste kao jedan od glavnih argumenata za procjenu kvalitete sustava te osnova i iskra ozbiljnih, katkad i radikalnih, promjena. PISA ispituje matematičku, prirodoslovnu i čitalačku pismenost koju određuje kao sposobnost primjene naučenog u životnim situacijama.
Hrvatska je do sada sudjelovala u četiri PISA istraživačka ciklusa i u svim pismenostima naši su učenici postizali statistički znatno lošije rezultate od OECD-ova prosjeka. Štoviše, rezultati naših učenika u proteklih deset godina u najboljem slučaju stagniraju ili, kao u slučaju prirodoznanstvene pismenosti, padaju.
Od prosječnog rezultata i ranga u ukupnom poretku, za razvoj pojedinog društva i gospodarstva važnija su dva indikatora.
Prvi je udio onih koji nisu funkcionalno pismeni, odnosno postižu rezultat ispod PISA 2 razine. To ne znači da ne znaju čitati, pisati, zbrajati i oduzimati, jer to sigurno znaju, već da ni na osnovnoj razini nisu sposobni usvojena znanja primijeniti u životnim situacijama. Godine 2015. takvih je u slučaju prirodoslovne pismenosti bilo 24,6 posto u odnosu na 17 posto u 2006. U slučaju matematičke pismenosti 2015. u Hrvatskoj ih je bilo 32,1 posto.
Trećina naših učenika je funkcionalno matematički nepismena. Možda zvuči grubo i neugodno, ali valja ponoviti – nepismena.
Možda je još važniji podatak o postotku učenika koji postižu najviše razine postignuća jer upravo na tim pojedincima države temelje svoj inovacijski, tehnološki i gospodarski razvoj. Peta i 6. razina PISA postignuća označavaju snalaženje u složenijim situacijama i zadacima te pokazuju izrazito razvijenu razinu pojedine pismenosti. Samo 5,6 posto hrvatskih učenika ostvaruje dvije najviše razine matematičke pismenosti 2015. godine.
Upravo je ta matematicka nepismenost bila ono sto su akademici najvise zamjerali Jokicevoj reformi, zašto sada njegova slika stoji u članku?