Godina očekivanja

Niže cijene i rast tržišta mogao bi ugroziti novi sustav mjerenja CO2

Foto: Swen Pförtner/DPA/PIXSELL
14 godina je prosječna starost vozila u Hrvatskoj, a samo prije 10 godina bila je ispod 10 godina
04.01.2018.
u 12:54
Uštede zbog nižih trošarina po vrijednosti bi mogla poništiti veća ekološka davanja
Pogledaj originalni članak

Tržišne brojke za godinu na zalazu su u plusu, porezne promjene ukazuju na još bolju 2018. Što se zapravo krije iza ta dva optimistična podatka? Kakvom vide 2017. i čemu se nadaju u godini pred nama, pitali smo u hrvatskim zastupništvima automobila, a isto smo pitanje postavili i Aganu Begiću, iskusnom analitičaru tržišnih zbivanja koji je sinonim za tvrtku Promocija plus.

– Struktura kupaca i segmenata daleko je od onoga što bismo mogli nazvati zdravorastućim tržištem. Tržište privatnih osoba i malih te srednjih poduzeća i dalje ima minimalni rast. Od 2012. tržište bilježi 80-postotni rast, ali u dijelu koji se odnosi na fizičke osobe raste 30-35 posto. Nažalost, dominantan generator rasta tržišta je povećanje rent-a-car potreba u Hrvatskoj. To nisu prodana vozila, već se ona u 90 posto slučajeva isporučuju na šest mjeseci - pojasnio je Ivo Ivančević, član uprave tvrtke Porsche Croatia (zastupnika za Volkswagen, Škodu, Seat i Audi) i predsjednik Udruženja trgovine motornim vozilima i dijelovima. Povratak rent-a-car primjeraka u jesen i zimu stvara velike probleme jer ta vozila u Hrvatskoj nemaju tržišni potencijal. Nadalje, ni Hrvatska nakon ulaska u Europsku uniju nije ostala imuna na pitanje reizvoza odnosno prodaje novih ali na jedan dan registriranih automobila.

Ovo su noviteti koji nas očekuju u 2018. godini:

Foto: Audi
Audi A7 Sportback
Foto: BMW
BMW X2
Foto: Citroën
Citroën C3 Aircross
Foto: Renault
Dacia Duster
Foto: Ford
Ford EcoSport
Foto: Jaguar
Jaguar E-Pace
Foto: Porsche
Porsche Carrera 911 T
Foto: Opel
Opel Grandland X
Foto: SEAT
Seat Arona
Foto: Toyota
Toyota Land Cruiser
T-Roc
Foto: Volvo
Volvo XC40

- To su novi, nevoženi automobili, a na jedan se dan registriraju samo za potrebe tržišnih statistika. Odmah se odjavljuju i prodaju kupcima u druge zemlje, a naša država prodavateljima vraća gotovo potpun iznos PDV-a i posebnog poreza na motorna vozila. Procjenjuje se da je 2017. takvih - što novih, a što rent-a-car primjeraka - bilo više od 10.000 - kaže I. Ivančević.

Manje trošarine

Bez obzira na sve to, 2018. gleda u svjetlu pozitivnih promjena koje stižu u vidu poreznog rasterećenja. Poslovni će korisnici prvi put nakon šest godina moći odbiti pretporez, moći će im se priznati 50 posto PDV-a na vozilo i svi troškovi vezani za njega. Naravno, do 400.000 kuna vrijednosti, ali to pokriva dominantan broj vozila u hrvatskom voznom parku.

– Privatni će kupac imati pogodnost u vidu umanjene vrijednosne komponente trošarine, s naglaskom na dva segmenta. Najniži će segment doživjeti rasterećenje jer će do 150.000 kuna porezne osnovice biti oslobođeno vrijednosne komponente PPMV-a. I skuplja će vozila sada biti rasterećena - pojašnjava I. Ivančević.

Također, najavljuje da će se Udruženje trgovine motornim vozilima i dijelovima 2018. godine posvetiti intenzivnom radu s državnim institucijama radi suzbijanja sivog i crnog tržišta unutar auto branše. Tu se misli na trgovinu neoriginalnim dijelovima, uljima i mazivima te mehaničke i karoserijske popravke automobila u neregistriranim djelatnostima bez potvrde o kvaliteti i sigurnosti izvršenih radova. No, treba držati na oku i novi način mjerenja emisija ispušnih plinova. Naime, novi WLTP ciklus stupa na snagu, a kako se radi o mjerenju u otežanim uvjetima očekuje se da će rezultirati povećanjem deklariranih CO2 ispusta. Stoga prijeti opasnost da se niža davanja po vrijednosnoj osnovi PPMV-a istope zbog povećanja po osnovi većih deklariranih CO2 emisija. Krene li u tom smjeru, treba uskladiti propise kako nova vozila, ekološki prihvatljiva, ne bi zbog promjene načina mjerenja ispušnih plinova na kraju bila penalizirana umjesto favorizirana.

– Dobra stvar novog sustava trošarina leži u spoznaji da će Ministarstvo financija moći brže reagirati u slučaju zamijećenih poremećaja koje bi bile posljedice pogrešnog modela obračuna trošarina (što dosad nije bio slučaj). Ipak, ne dijelim u potpunosti optimizam prema kojemu bi ova promjena trošarina trebala povećati prodaju novih vozila na račun uvoza rabljenih iz inozemstva - kaže Agan Begić. Navodi da druga promjena - vraćanje djelomično izmijenjenog sustava povrata pretporeza za pravne osobe - bez dileme ima pozitivan potencijal na rast prodaje te bi mogla “oduzeti” dio kupaca koji odlazio u inozemstvo po automobil. Ronald Barčan, direktor marke Volkswagen, također navodi da dublja analiza pokazuje da ovogodišnji porast od preko 20% u odnosu na 2016. nije donio toliko velik rast u najbitnijem segmentu, a to su privatni kupci. Za 2018. prognozira sličnu situaciju kao i 2017., uz dodatni blagi rast.

Najskuplji u regiji

U Suzukiju također smatraju da će tržište malo porasti, ali isključivo zbog zakonodavnih promjena. Povećanje prodaje očekuju i u zastupništvu Kia automobila.

– Otežavajuća je okolnost poslovanja u Hrvatskoj ta što su ovdje automobili jedni od najskupljih u Europi, a svakako najskuplji u regiji. Smatramo da bi mjere smanjenja trošarina i odbijanja pretporeza omogućile tvrtkama da obnove vozni park - kažu iz tvrtke Wallis Adria, zastupniku Jaguara i Land Rovera.

Iz Mazde - gdje također očekuju rast u 2018. - navode kako je u njihovim registracijama rent-a-car prisutan s manje od 10% udjela, a reizvoza uopće nemaju.

– Rezultati prodaje novih vozila u 2018. uvelike će ovisiti o poreznoj politici. Treba uzeti u obzir i da će kroz veći dio 2018. na tržištu istovremeno biti vozila homologirana prema staroj NEDC normi i s nižim deklariranim emisijama CO2, kao i ona homologirana prema novom WLTP ciklusu i s višim deklariranim emisijama CO2. Bude li se obje kategorije oporezivalo prema istom obrascu, novija će vozila biti hendikepirana, a do kraja godine to bi moglo rezultirati i povećanjem ukupnog poreznog opterećenja, a ne smanjenjem, kako se najavljuje. Treba vidjeti i kako će izgledati porezno opterećenje rabljenih vozila – kažu u Mazdi.

– Važan element u dinamizaciji tržišta je i očekivani daljnji rast ekonomske aktivnosti, odnosno industrijske proizvodnje, izvoza roba i usluga, kao i turizma. Ova bi povoljna ekonomska situacija i rast BDP-a, uz posljedično povećavanje razine zaposlenosti, mogla imati i pozitivan utjecaj na povećanje ukupne prodaje vozila. Uglavnom, svi koji posluju s automobilima od naredne godine imaju velika očekivanja – smatra Agan Begić.

Pogledajte i galeriju 10 najružnijih automobila svih vremena:

Foto: nph/NordPhoto/PIXSELL
Citroën Ami 6
Foto: Thomas doerfer/Wikimedia Commons
Kia Opirus
Foto: Jeremy/Wikimedia Commons
Pontiac Aztek
Foto: Andrea Mazza/Wikimedia Commons
SsangYong Rodius
Foto: Kim H Yusuke~commonswiki
Mitsuoka Orochi
Foto: Wikimedia Commons/High Contrast
Stutz Blackhawk
Foto: Alexander Plushev/Wikimedia Commons
Sbarro Autobau
Foto: El monty/Wikimedia Commons
Bufori Geneva
Foto: Wikimedia Commons/SG2012
Marcos Mantis M70
Foto: Screenshot Youtube
Tirrito Ayrton R

USUSRET VELIKOM KATOLIČKOM BLAGDANU

Simona Mijoković: 'Djed Božićnjak' sotonsko je djelo, a svoju djecu ne darujem na dan Božića

- Moja djeca ne vjeruju u postojanje "Djeda Božićnjaka". To je sotonsko djelo i sigurno znam da svoj život, roditeljstvo i odgoj želim graditi na stijeni Isusa. Ta stijena neće se nikada srušiti. A kada je nešto sagrađeno na pijesku, na lažima, kad tad će se srušiti. Moja djeca znaju da je "Djed Božićnjak" lažac i da ne postoji. On je čak i kradljivac, uzima sve ono što Božić uistinu jest, rođenje Isusa Krista. Uzima kroz nametnutu kupovinu, a što je lažni privid sreće - istaknula je za Večernji list Simona Mijoković.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

BA
BakaMraz
00:42 07.01.2018.

Do 100.000 kn država smanjuje iznos trošarine za čak 416 kn, a do 150.000 kn za 620 kn! Očekujem navalu Hrvata na godišnjake Bentleye, Rolsove, Jaguare, Ferarrie i Lamborghinie! Prokleti HDZ smradovi, pa vi ovaj narod stvarno držite za stoku sitnog zuba? Trošarina je PREIMENOVANA CARINA i netko bi ovu Vladu stvarno već jednom morao zbog toga prijaviti EK!!