Unatoč globalnoj nestašici poluvodiča zbog kojih je drugi dio prošle godine bio obilježen nedostatkom novih automobila, tržište automobila završilo je u debelom plusu u odnosu na vrlo lošu pandemijsku 2020. godinu.
No, problemi s dugim rokovima isporuka zbog nedostatka mikročipova očekuju nas i u ovoj godini. Osim toga, najavljuju se i poskupljenja automobila zbog sve skupljih sirovina.
- Smanjenje proizvodnje zbog globalne nestašice poluvodiča odnosno drugih komponenti odrazit će se na cijelu godinu, iako se do ljeta nadamo zamjetnom poboljšanju. Općeniti rast cijena, prvenstveno energenata i sirovina, dovest će do daljnjeg pritiska za povećanje cijena.
U ovom trenutku izgleda da će svi naši brendovi još biti ozbiljno pogođeni time u prvoj polovici godine. Poboljšanje situacije očekujemo u drugoj polovici godine. Gospodarska situacija u Hrvatskoj je dobra, tako da polazimo od toga da tržište u 2022. neće biti ispod 47.000 novih automobila - rekao nam je Martin Wienerroither, direktor Porsche Croatije.
Sličnog su mišljenja i u najvećem konkurentu WV koncerna na hrvatskom tržištu, zastupništvu Renaulta i Dacije, gdje također predviđaju blagi rast tržišta, a posebni izazov vide u zadovoljavanju rent-a-car potreba u 2022.
- Mislimo da će u prvom dijelu godine i dalje nedostajati vozila na tržištu jer se današnja situacija s nedostatkom čipova ne može poboljšati preko noći. Povećanje dostupnosti vozila očekujemo tek negdje od ljeta odnosno s isporukama od jeseni, a do tada će u Hrvatskoj za sve nas najveći izazov biti zadovoljiti potrebe za rent-a-carom prije ljeta jer turizam je u uzlaznoj putanji, a isporuka potrebnih količina to nikako ne prati - kažu.
Većina zastupnika najavljuje povećanje cijena vozila, kako novih tako i rabljenih.
- Trenutačno su najveći izazovi opskrba vozilima i gotovo neizbježno povećanje cijena novih i rabljenih vozila. Globalne prognoze predviđaju da će se problem s nedostatkom čipova nastaviti i 2022. godine i najvjerojatnije će trajati do 2023. godine – kažu u hrvatskom zastupništvu Volva.
I Korejci imaju problema s dostupnošću vozila iako su u nešto boljem položaju od drugih zbog veće dostupnosti dijelova.
- I dalje će, kao i lani, najveći izazov biti dostupnost automobila. Još uvijek je potražnja veća od ponude, a rokovi isporuka se vrlo vjerojatno neće skraćivati. Također će jedan od većih izazova biti i konstantno povećanje cijena zbog poskupljenja materijala, a Hyundai će, kao i do sada, maksimalno štititi cijenu kako bi naši kupci imali maksimalno korektnu ponudu. Postupno poboljšanje s dostupnosti automobila očekujemo tek krajem 2022. ili početkom 2023. Zbog svega toga ne očekujemo ozbiljniji rast tržišta u 2022. godini, naše projekcije prikazuju blago povećanje od maksimalno pet posto - kažu u hrvatskom zastupništvu Hyundaija.
Da će auti poskupjeti mišljenja su i u zastupništvu Suzukija:
- Živimo u turbulentnom periodu, prepunom velikih i brzih promjena, stoga je vrlo nezahvalno izlaziti s ikakvim predviđanjima. No, mišljenja sam da će se situacija s čipovima svakako normalizirati, i to vrlo brzo – najvjerojatnije u drugom kvartalu sljedeće godine. Nakon toga, trebao bi uslijediti blagi rast ili, u najmanju ruku, trebalo bi sve ostati na prošlogodišnjoj razini, osim cijena proizvoda. Automobili će definitivno poskupjeti. No to je cijena napretka, jer automobili od samo prije nekoliko godina ne mogu se ni blizu mjeriti s današnjima koji sami koče, upozoravaju na krivudanje i slično.
Toyota vidi najveći izazov u promjeni koju pred cijelu industriju stavljaju klimatske promjene i prelazak na vozila pogonjena strujom.
- Ovdje se pojavljuje problem nedovoljno razvijene infrastrukture i dostupnosti punionica vodika. U tom smislu u narednom razdoblju Toyota vidi hibridnu tehnologiju optimalnim rješenjem – kaže direktor Toyota Croatije Krešimir Bago.
U Mazdi kažu da su još prilično oprezni s procjenama za 2022. godinu:
- U prvom će kvartalu proizvodnja još biti restriktivna. 2022. godinu za sada procjenjujemo na 48.000 automobila (bez rent-a-cara), a svakako minimalno na razini prošle godine.