U Hrvatskoj je trenutačno registrirano više od 1,7 milijuna vozila i sva ona po zakonu moraju imati policu osiguranja od automobilske odgovornosti za štete trećim osobama. Ako uzmemo da je prosjek premije za osobne automobile minimalno 1500 kuna, ispada da se u obveznom osiguranju motornih vozila godišnje zavrti više od 2,5 milijardi kuna. Dnevno u prosjeku ima 116 prometnih nesreća, većinom s manjom materijalnom štetom. Oštećena vozila moraju se popraviti, a vozač koji nije kriv popravak naplaćuje iz police osiguranja vozača koji je skrivio nesreću.
Nagodba ili popravak
I tu često dolazi do problema. Nakon što osiguravatelj procijeni štetu, postoje dvije mogućnosti: financijska nagodba ili popravak automobila, odnosno vraćanje u prvobitno stanje. Pristane li oštećeni na nagodbu, potpisuje da osiguranje više nema obveza u tom postupku. No česta su iskustva da je visina nagodbe koju osiguranje ponudi manja od iznosa kojim se može popraviti automobil. Osiguravatelji imaju ugovore s određenim servisima i njihov je interes da se automobil dovede u prvobitno stanje za što manje novca. Stoga često oštećene upućuju u neovlaštene servise s kojima imaju ugovor. Dakako, interes ovlaštenih servisera je da što više automobila dolazi k njima.
– U posljednjih nekoliko godina pada nam posao u lakirnici, pa nije teško zaključiti da oštećeni automobili na popravak odlaze u neovlaštene servise. Kupac ima pravo zahtijevati od osiguravajuće kuće da mu automobil u prvobitno stanje vrati serviser kojeg sam odabere. Prema našemu mišljenju, to se jedino može obaviti u ovlaštenom servisu, gdje se ugrađuju originalni dijelovi – kaže Nenad Jović iz postprodaje PZ Auta. A iz Citroëna nam odgovaraju da nemaju takvih problema.
Vlasnik vozila bira servis
U Croatia osiguranju kažu da osiguranik sam bira u kojem će servisu popraviti automobil.
– Ako se popravak isplati (ako nije nastupila totalna šteta), naš osiguranik ima slobodu izbora servisa i mi to uvažavamo prilikom isplate štete. U ovlaštenim servisima uglavnom se popravljaju vozila do pet godina starosti i auti kupljeni na leasing ili kredit. Starija vozila najčešće idu na popravak u neovlaštene servise. Oštećeni može uvijek zahtijevati popravak u ovlaštenom servisu, osim u slučaju totalne štete – objašnjavaju iz Croatia osiguranja.
Slično su nam rekli i u Allianzu.
– O načinu sanacije oštećenog vozila zapravo ne odlučuje osiguratelj nego isključivo vlasnik vozila. Mi informiramo klijenta o servisima ovlaštenim za popravak njegove marke vozila te ga uputimo na ugovorenu mrežu naših ovlaštenih i neovlaštenih servisa. Konačna odluka u cijelosti je na vlasniku oštećenog vozila – kažu.
sva sreća pa su ovlasteni servisi dovest auto u prvobitno stanje -.-. radije u savu, nego ovlastenom na popravak