SVJETSKI FENOMEN

Industrija vrijedna dvije milijarde dolara: A sve je počelo na malim turnirima sa skromnim nagradama

Foto: Digital Kartel
eSport
Foto: Digital Kartel
eSport
Foto: Slavko Midžor/Pixsell
eSport
Foto: Slavko Midžor/Pixsell
eSport
Foto: Slavko Midžor/Pixsell
eSport
Foto: Slavko Midžor/Pixsell
eSport
16.06.2023.
u 13:45
Vrijednost globalne esport industrije iznosi gotovo dvije milijarde dolara i nastavlja rasti, što potvrđuje i sve veća popularnost esport turnira na inozemnoj sceni
Pogledaj originalni članak

Kako je sve počelo?

Povijest i razvoj esporta seže u sedamdesete godine prošlog stoljeća, a od skromnih početaka preko pomicanja granica svakog desetljeća, elektronički sport razvio se u industriju vrijednu dvije milijarde dolara. Riječ je o obliku natjecanja u videoigrama koje danas uključuje plaćene igrače, golemu bazu fanova, rasprodane arene, sponzorstva i ogromne nagrade na turnirima.

Sve je počelo natjecateljskim igrama na malim turnirima i LAN partyjima u sklopu sveučilišta na kojima su novčane nagrade bile relativno male te nije postojao odgovarajući ligaški sustav. Ponekad su organizatori bili proizvođači igara i povremeno su se održavala svjetska prvenstva, no natjecanja su uvijek bila samo za jednog igrača. Nije bilo sponzoriranja, izravnih prijenosa ni profesionalne pripreme u timu, kao što je danas slučaj. Profesionalizacija esporta počela je širenjem interneta i pojavom mrežnih igara 1995. godine, a uslijedilo je osnivanje prvih timova i liga te povećanje vrijednosti nagrada uz pojavu sponzora. Izgrađene su zajednice s jakim investitorima i svjetske strukture s robom i oglašavanjem, a pojam esport prvi se put pojavio krajem 1999. godine.

Od tada ovaj digitalni sport doživljava snažnu ekspanziju na globalnoj razini, što potvrđuju i iznimne brojke za 2023. godinu: 532,1 milijun gledatelja esportova u svijetu i tržište vrijedno 1,44 milijarde dolara, uz procjenu rasta na 5,48 milijardi dolara do 2029. godine. Industrija esporta postaje važan generator prihoda koji u godinama koje slijede ima daljnji potencijal rasta, a očekuje se da će broj korisnika na tržištu esporta do 2027. iznositi 128,6 milijuna korisnika.

Foto: Digital Kartel
eSport

Sport nove generacije

Svjetska natjecanja u esportu sve su popularnija, a budući da živimo u razdoblju digitalne revolucije, pretpostavlja se da će postati mainstream sport nove generacije koji će prestići i neke tradicionalne sportove. Dokazuje to i sve veće zanimanje za esport u Hrvatskoj, što potvrđuje drugo izdanje Telekom eSports Championshipa na koji se prijavilo čak 30 posto više poluprofesionalnih i profesionalnih igrača i timova u usporedbi s prošlom godinom. Ovo regionalno natjecanje u gamingu prošle je godine pokrenuo Hrvatski Telekom, a ovogodišnji novitet je da su, osim igrača iz Hrvatske, Crne Gore i Sjeverne Makedonije, mogli sudjelovati i igrači izvan regije, odnosno iz drugih država unutar Europske unije te Velike Britanije, Švicarske, Norveške, Islanda i Lihtenštajna. O motivima za pokretanje ovog natjecanja razgovarali smo s HT-ovim organizacijskim timom iza projekta koji čine Digital Marketing Group Leader Ivana Postružin te Social Media & Esports Project Lead Tihana Sedlar Krauz.

Foto: Slavko Midžor/Pixsell
Ivana Postružin i Tihana Sedlar Krauz, Hrvatski Telekom

Hrvatski Telekom je kompanija koja podržava mlade. Želimo ih slušati i kreirati aktivnosti koje su im cool, a prema našim podacima, gaming je uvijek među top 3 interesa u Hrvatskoj među mladima na platformama primarno orijentiranim formatima dugačkog videa (YouTube i Twitch). Vole gejmati i vole gledati druge kako gejmaju, stoga smo im kao brend odlučili dati upravo ono što vole – sjajno gaming/esport iskustvo. Kao predvodnik digitalizacije u Hrvatskoj, podržavamo nove i brzorastuće industrije kao što je ova, a isto smo tako prirodni partner gejmera jer im pružamo sjajno iskustvo gejmanja na vodećoj mreži – otkrivaju naše sugovornice pojašnjavajući kako su od hrvatske lige došli do međunarodnog natjecanja s potencijalom za širenje.

Za regionalno smo se natjecanje odlučili jer je T međunarodni brend i jer esport ne poznaje granice – gejmeri komuniciraju s ljudima s kojima dijele interese diljem svijeta, njihovi se timovi sastoje od ljudi različitih nacionalnosti i sasvim je logično da i mi idemo u tom smjeru primarno zajedno s našim kolegama diljem regije, gdje je prisutan T brend, Europe, ali i svijeta. Mi smo počeli s Hrvatski Telekom e-Ligom u Hrvatskoj, no vrlo smo brzo zaključili da smo spremni za korak dalje te se povezali s kolegama iz regije i krenuli u Telekom eSports Championship. U tome nas je podržao i Deutsche Telekom zakupivši jednu od najvećih platformi za gejmanje na svijetu – Faceit – otkrivaju HT-ove esport stručnjakinje te izdvajaju ovogodišnje novitete.

Foto: Slavko Midžor/Pixsell
HT-ove esport stručnjakinje Ivana Postružin i Tihana Sedlar Krauz

Prošle smo godine nastavili tradiciju s FIFA-om te smo u roster igara dodali jedan od najpopularnijih naslova CS:GO te hero naslov Rocket League. Reakcije pratitelja i igrača bile su sjajne, kao i rezultati, stoga je ljestvica za 2023. bila postavljena jako visoko. Ove smo godine Rocket League zamijenili League of Legendsom, još jednim megapopularnim naslovom, a da smo pogodili, svjedoče i organski live pregledi na našem Twitch kanalu koji su tijekom LOL streamova rušili rekorde. Ove smo godine promijenili i lokaciju LAN finala – Visoko učilište Algebra koje ima sjajan prostor upravo za ovakve evente – objašnjavaju Postružin i Sedlar Krauz.

Esport nije samo igra

Unatoč raširenom mišljenju da se mladi sve manje druže i povlače u online svijet zbog novih tehnologija, Hrvatski Telekom kroz ovo natjecanje nastoji razbiti predrasude i pokazati da esport povezuje ljude, potiče izgradnju vještina, socijalizaciju i gradi pozitivan osjećaj među sudionicima koji jedni drugima nisu isključivo protivnici. I ove su godine nastojali širiti svijest o odgovornom ponašanju u virtualnom svijetu, zbog čega Telekom eSports Championship podržavaju i vodeći regionalni influenceri Lobanjica853, Aryssa641, Malajski Tapir, MarkoKC i Crni Ante.

Ove smo godine u suradnji s Malajskim Tapirom, Aryssom614 i MarkomKC kreirali nekoliko edukativnih videa na temu fair playa, cyberbullyinga, benefita esporta te važnosti fizičke spreme u esportu. Sve je dostupno na Telekom eSports YouTube kanalu, na posebnoj playlisti na linku, a videi su puštani tijekom live streamova na našem Twitch kanalu. Od videa bismo posebno istaknuli onaj Malajskog Tapira koji je predstavio FIFA Fair Play Guide koji je razvio Deutsche Telekom, a primjenjiv je na sve igre – doznali smo od Ivane Postružin i Tihane Sedlar Krauz.

Foto: Slavko Midžor/Pixsell
Ivana Postružin i Tihana Sedlar Krauz, Hrvatski Telekom

Cilj ovog natjecanja u čijoj su organizaciji, uz Hrvatski Telekom, također Makedonski i Crnogorski Telekom, nije isključivo igranje videoigara, već povezivanje mladih širom Europe i svijeta. Ovo natjecanje pokazuje da su videoigre puno više od pukog igranja i nastoji potaknuti zajedništvo ljudi koji dijele iste interese, stvoriti zajednicu koju odlikuje međusobno razumijevanje i podrška.

Izrazito velik odaziv od 907 igrača u registracijskoj fazi dokaz je koliko esportu raste popularnost na ovim prostorima, a naše su nam sugovornice potvrdile da HT planira nastaviti s organizacijom i nadogradnjom turnira. Završna natjecanja održana prošli vikend mogla su se pratiti na Twitchu, a nagradni fond iznosio je 21.800 €, kao i prošle godine. Tijekom LAN finala CS:GO-a Spark event space u Algebri bio je pun.

Turnir je bio odličan. Od same organizacije koja je bila na visokom nivou do opreme koja nam je bila pružena. Svi moji suigrači i ja vrlo smo zadovoljni turnirom i očekujemo drugi – podijelio je svoje dojmove Lovro Jurić (Yuki) iz tima Spiritual Zero, jedan od finalista u igri League of Legends. Pobjedničke titule odnijeli su Matija Marković u igri FIFA23, ekipa Void Esports u igri League of Legends te Jake Bube na CS:GO turniru.

Foto: Slavko Midžor/Pixsell
Void Esports, pobjednici LOL turnira

Uspjeh dosadašnjih turnira potvrđuje da esport nije samo igra već zajednica koja povezuje, zbližava i ne poznaje fizičke granice. Natjecatelji i brojni gledatelji HT-ova Telekom eSports Championshipa naučili su puno uz poruke o važnosti odgovornog ponašanja kako na internetu tako i u svakodnevnom životu. Ova industrija budućnosti već je odavno po prihodima prestigla filmsku i muzičku zajedno, stoga je ključno nastaviti promovirati odgovorno i sigurno igranje videoigara kako bi gaming-iskustvo svima i dalje bilo ugodno i pozitivno.

Sadržaj donosimo u suradnji s Hrvatskim Telekomom.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr