Naknada za naplatu, to kao da je izašlo iz cvjećarnice Broja Jedan – ova aluzija čitatelja na strip Alan Ford zapravo objedinjuje mišljenje gotovo svih čitatelja koji su nam se javili potaknuti člankom o nepostojećim uslugama naplaćenim u stanicama za tehnički pregled. Uz novac koji damo za tehnički pregled, za ekotest, za registracijski obrazac, za naknadu za okoliš i naknadu za ceste, za produljenje valjanosti prometne dozvole, svaki od vlasnika 1,969.587 vozila lani je na šalteru stanice za tehnički pregled platio još 51,65 kn za ‘'poslove koji prethode registraciji i produljenju valjanosti prometne dozvole'’ te 40,74 kn za ‘'naplatu propisanih usluga'’.
Normativi rada
Vozačima naplaćuju i to što im naplaćuju pojedinu uslugu, a po 51,65 kn naplaćuju bacanje pogleda na dva papira koja djelatnici na šalteru predoči vlasnik vozila. Tako su samo lani vozači ostali bez 181,970.142 kn, odnosno 92,39 kn po vozilu! Razumijemo da administraciju treba namiriti, razumijemo da se od tog novca financiraju i stanice za tehnički pregled, ali sve je to postalo preveliki teret za vozačeva pleća.
Naknade koje se naplaćuju u sklopu tehničkog pregleda objašnjavaju i iz Ministarstva unutarnjih poslova budući da su propisane upravo MUP-ovom odlukom o visini naknada za tehnički pregled i druge poslove koji se obavljaju u stanicama za tehnički pregled. MUP navodi da se izračun visine naknada temelji na normativima rada, utvrđenima mjerenjem potrebnog radnog vremena za obavljanje određenog posla. Objašnjava da je to djelatnost sa specifičnim i skupim uređajima i opremom, što je, slažemo se, bitno.
U pošti cestarina, u MUP-u ostalo
No, buni nas dio odgovora MUP-a u kojem se navodi da treba uzeti u obzir i realno vrijeme potrebno za obavljanje administrativnih poslova oko registracije vozila i pretpostavku da je vrijednost radnog sata stanice za tehnički pregled vozila približno jednaka prosječnoj vrijednosti radnog sata autoservisa u Hrvatskoj. Administrativni poslovi u najboljem slučaju traju 5 minuta, a vrijednost radnog sata djelatnika na šalteru nikako ne bi smjela biti jednaka vrijednosti radnog sata autoservisa jer nije riječ o jednako zahtjevnom poslu. Na kraju, ono s čim su suglasni i mupovci i naši čitatelji – u stanicama za tehnički pregled platite samo ono što morate, dakle naknadu za okoliš i tehnički pregled. Registraciju vozila, sa svim dokumentima i računom za obavljeni tehnički pregled i plaćene naknade, obavite drugdje.
U MUP-u kažu: naknade platite u pošti ili banci. Vozači, pak, savjetuju: u pošti uplatite cestarinu, kupite biljeg od 30 kn i u MUP-u stanite u red za registraciju vozila. Utrošit ćete nešto više vremena, ali uštedjet ćete oko 80 kuna. Na godišnjoj razini, ukupno će 157,566.960 kuna manje izaći iz džepova vozača.
Tri minute posla...
Iz MUP-a su nam pod radnjama koje prethode produljenju valjanosti prometne dozvole naveli puno dokumenata koje treba pogledati i provjeriti im vjerodostojnost. Mi smo na šalteru, kao i svake godine do sada, doživjeli samo ono o čemu govorimo – djelatnici smo pružili dva računa iz kojih je vidljivo da smo platili što smo morali i ona je u računalo upisala tri podatka i u prometnu dozvolu ubilježila da vrijedi još godinu dana. Iz MUP-a dalje objašnjavaju da naknada za naplatu propisanih obveza podrazumijeva ''organiziranje i obavljanje poslova naplate, osiguranje i distribuciju novca krajnjim korisnicima te sastavljanje izvješća i obračuna za vlasnika vozila''. Distribuiraju novac kome? Čak 78 posto novca odlazi upravo stanicama za tehnički pregled.
Nećemo plaćanjem u MUP-u izbjeći izmišljene usluge, nego ćemo ukidanjem tih izmišljenih usluga izbjeći njihovo plaćanje.