Kako kupiti i servisirati najskupocjenije serijske automobile na svijetu? Ako ste jedan od sretnika koji za automobil može izdvojiti nekoliko milijuna kuna, vjerojatno ste se raspitali gdje se mogu kupiti i servisirati ili ste to već učinili. Ako niste – lijepo je i maštati.
Za tako skupe automobile poput Bugattija, Lamborghinija, Ferrarija, Bentleya ili Aston Martina u Hrvatskoj nema zastupnika, odnosno salona i ovlaštenog servisa u kojem biste mogli kupiti takav automobil i servisirati ga, pa su naši kupci najluksuznijih automobila osuđeni na kupnju i servisiranje izvan Hrvatske. Doduše, jedno je kratko vrijeme u Zagrebu postojao službeni trgovac Aston Martina za regiju, ali je zbog neisplativosti ubrzo zatvoren.
U Hrvatskoj je nedavno zastupnik Fiat grupe započeo prodaju Maseratija, ali ipak talijanski je luksuzni sportski proizvođač u ligi ispod najskupljih i pripada rangu marki poput Porschea, koji već dugo vremena u Hrvatskoj ima odlično organizirano prodajno predstavništvo i servise.
Onim Hrvatima koji žele kupiti novi Lamborghini, Bugatti ili Bentley ne preostaje ništa drugo nego ići putevima Ferdinanda Budickog, gospodina koji je 1901. godine iz Beča u Zagreb dovezao prvi automobil jer najbliži se prodajni salon za tri najluksuznije i najskuplje marke Volkswagen grupe nalazi upravo u glavnom gradu Austrije.
U Beču je, dakle, nama najbliža poslovnica Exclusive cars vertriebs, koja je dio Porsche Holding grupe sa sjedištem u Salzburgu, najvećeg maloprodajnog trgovca automobila u Europi, koji prodaje automobile Volkswagen grupe u čijem je i vlasništvu. Ova je divizija zadužena za najluksuznija vozila iz koncerna – Bugatti, Lamborghini i Bentley. Na Zagreb Auto Showu razgovarali smo s direktorom Sanjinom Arkusom, Sarajlijom hrvatskog porijekla koji je uoči rata s obitelji otišao živjeti u Austriju, o tome kako se prodaju najluksuzniji auti i kako se brinu o svojim kupcima.
– Imamo mnogo kupaca iz Hrvatske. Lani smo u Hrvatsku prodali četiri Bentleya po cijeni od oko 300.000 eura i jedan Lamborghini Aventador za oko 500.000 eura. Bugatti još nismo prodali u Hrvatsku, ali s obzirom na to da je njegova cijena najmanje 4,2 milijuna eura, nije ni čudno. Ukupno smo ih prodali osam na području na kojem trgujemo. Imamo šest poslovnica, osim Beča, tu je Prag, Bukurešt i dvije u Poljskoj – u Varšavi i Katovicama – a uskoro se otvara i salon u Budimpešti. Otvaranje salona i servisa u Hrvatskoj zasad nema računice, isplatio bi se kada bismo prodavali od 25 do 30 auta godišnje – kaže Sanjin Arkus.
Ali, Beč ionako nije daleko pa naši kupci nemaju problema ni sa servisima u Austriji.
– Kod tako luksuznih automobila drukčije se gleda i na servise. Svojim kupcima nudimo i dolazak po auto te dopremu servisiranog automobila na kućna vrata. Kamionom dolazimo po auto iz Beča, preuzimamo ga i zapravo ga nitko ni ne vidi do povratka. Primjerice, ako redovni servis za Lamborghini, kojem je servisni interval 15.000 km, stoji od 3000 do 3500 eura, prijevoz od nekoliko stotina eura ne igra vlasniku neku ulogu. Osim toga, mnogo je vlasnika vozila koji iskoriste servisni interval za lijepi produženi vikend u Beču pa nam dosta automobila bude predano u četvrtak navečer i bude podignuto u petak – govori Arkus.
U nekim izvanrednim situacijama ili ako je tako svrsishodnije, svoje mehaničare, takozvane “flying doctors” (engl. leteće doktore) šalju i na lice mjesta da obave servis u mjestu stanovanja kupca.
– Eto, primjerice, za našeg kupca naša su dva mehaničara otišli zrakoplovom u Albaniju. Obavljenim je poslom bio iznimno zadovoljan, a nije bilo ni problema s alatom. Ionako je danas najvažniji alat laptop – otkriva Arkus. Prodaja ovako skupih vozila ima drukčiju logiku od prodaje “običnih” automobila. Prije svega nema automobila na “lageru”, već se automobili naručuju i redovito čekaju više od godinu dana. Zbog toga ni modeli koji se izlažu na salonima i koji su izloženi u prodajnim salonima nisu na prodaju.
– Mi se oslanjamo na “pull strategiju” koja podrazumijeva limitaciju robe i veću potražnju za našim autima. Ferdinand Porsche davno je izrekao znamenitu rečenicu kad su ga pitali kolika je optimalna proizvodnja automobila: uvijek jedan manje! – kaže Arkus.
Iduće godine na tržište stiže hibridna Bentley Bentayga, koja će zbog manjih emisija CO2 imati značajno nižu cijenu nego sada. Primjerice, u Austriji će zbog manjih ekoloških poreza Bentayga pojeftiniti s oko 300.000 eura na 200.000 eura, a slično bi moglo biti i u Hrvatskoj. U Poljskoj davanja državi nisu, kao u najviše država EU, vezana uz ekološke kriterije pa su kod njih ovakvi snažni automobili jeftiniji nego u ostalim zemljama i hibridna Bentayga neće donijeti veliku promjenu.
Bentley Wien u Hrvatsku već godinama dovodi svoje najbolje kupce na Rovinj Beach Polo Cup, ekskluzivni turnir u polu na kojem će se i ove godine od 8. do 10 lipnja okupiti svjetski jet set.
– Bentley na turniru ima svoju ekipu, a mi dovodimo svojih 30 top kupaca, uglavnom iz Njemačke i Austrije. To je odlično i za hrvatski turizam, da takvi gosti koji posjećuju svjetska mondena središta vide što Jadran nudi – kaže Arkus.
Pogledajte i galeriju Rimca C_Two:
Lambo je moj i vozim ga po ZGu.