Zbog krize je tržište novih automobila u Hrvatskoj u odnosu na 2008. godinu palo 64%. Mnogi su odgodili kupnju novog automobila ili se okrenuli kupnji rabljenih. I prodaja rabljenih je pala, a s padom potražnje i cijene, pa je kupnja dobrog rabljenog automobila sada vrlo isplativa. Ali, kako ne kupiti mačka u vreći?
Kupnja rabljenog automobila uvijek donosi određeni rizik, pogotovo ako znamo da se time bave mnogi neovlašteni preprodavači, koji često ne prezaju ni od prijevare. Prije svega treba provjeriti je li sve u redu s papirima. Ako vam je nešto sumnjivo, zatražite odlazak u MUP, što je dobar test, jer ako je vlasnik čist, neće se buniti. Ali, najčešća prijevara kod kupoprodaje rabljenih automobila jest ona s vraćanjem kilometraže.
Hakiranje softvera
Prodavači takvom prijevarom mogu automobilu bitno povećati cijenu. Primjerice, ako se za VW Passat iz 2008. sa 220.000 km traži 75.000 kuna, skidanjem na 100.000 kilometara cijena se može povećati čak i na više od 100.000 kuna. Na automobilima starijih godišta kilometraža se vraća mehanički pa se, eventualno, može vidjeti neravnomjernost u tonu boja brojeva na brojčaniku. Moderni automobili, upozoravaju u Hrvatskom autoklubu, puni su elektronike i brojčanici su digitalni te je vraćanje kilometraže pitanje hakiranja softvera.
Do službenih podataka koliki je postotak rabljenih vozila na našem tržištu s falsificiranim brojčanicima nije moguće doći. MUP ne vodi tu statistiku jer ovo djelo izrijekom nije opisano hrvatskim zakonima, teško ga je otkriti, a onda i dokazati – kažu u HAK-u. Kako bi se zaštitili od prijevare s kilometražom, od prodavatelja možete tražiti potvrdu o stanju brojača kilometara na prethodnim tehničkim pregledima, koju izdaju Stanice za tehnički pregled za 25 kuna. Zatražite i servisnu knjižicu vozila. Ako se radi o novijem automobilu, trebao bi je imati, a u njoj piše na koliko se kilometara radio servis.
Ali, što je s onim automobilima koji su stigli iz uvoza i nisu proteklih godina registrirani u Hrvatskoj?
Na prvi pogled možete provjeriti jesu li sjedala, upravljač i mjenjač istrošeni. Ako jesu, to je vjerojatno znak da auto ima više kilometara nego što se piše. Iako, ako je novijeg godišta, mnogo je kilometara mogao prijeći na autocesti a da je unutrašnjost očuvana.
Pregled kod mehaničara
Ako vam se zaista sviđa automobil i za njega želite izdvojiti ozbiljan novac, zatražite od prodavatelja da s automobilom odete na pregled k serviseru.
Pregled kod stručnog mehaničara stoji nekoliko stotina kuna. Primjerice, u Autoservisu Meić 200 kuna za benzince, a 300 kuna za dizelaše stoji kompletan pregled vozila.
A što ako ste ipak prevareni i kupite automobil s više kilometara nego što je tvrdio prodavatelj? To je kršenje Zakona o zaštiti potrošača i kazneno djelo prijevare. Kako je ovdje uglavnom riječ o pribavljanju manje imovinske koristi, jedini način kako pokrenuti kazneni postupak jest podizanje privatne tužbe i vještačenje vozila u sudskom postupku. Ako je kupoprodaja obavljena između pravne i fizičke osobe, za što fizička osoba ima valjan račun, prijavu može podnijeti Državnom inspektoratu. Od ovlaštenih prodavatelja sigurnije je kupiti auto i zato što za neke automobile daju jamstvo na određeno vrijeme. Najsigurnije je, pak, auto kupiti od prvog vlasnika.
>>Koliko će pojeftiniti rabljeni auti i tko će biti oslobođen od trošarina?
Eto, pročitajte komentar ivice.m! Smatram da svaka prodaja i novog i rabljenog bilo u auto kući bilo od privatne osobe, trebala bi prije ikakvog davanja novca prvo podleći nekom sitnijem pregledu, gdje bi samo ovlašteni mehaničari ( sa svim pozitivnim karakteristikama, nesuđeni itd.) morali pregledati auto uz neku manju, razumnu cijenu i tek onda dolazi o razgovoru kupca i prodavatelja o cijeni auta! Tisuće i tisuće sitnih lopova bavi se preprodajom automobila, a Zakon nikako da zaustavi te sitne prevarante, koji se obilato bogate, varanjem kupaca! To bi se moralo ozakoniti Zakonom o prodaji nekretnina ili pokretnina, kako hoćete! Sve ostalo su prevare nas običnih građana!