POMOĆ DRŽAVE

Poticaji i za automobile s ekološkom normom iz siječnja 2020.?

Foto: Škoda
Foto: GettyImages
Foto: GettyImages
Foto: GettyImages
07.07.2020.
u 10:24
Najmanje 11 zemalja Europske unije u ovom trenutku priprema program poticaja prodaje novih osobnih automobila. Još uvijek je nejasno hoćemo li i mi biti među njima. Euro 6d motori, za koje automobilski sektor priželjkuje poticaje, novi su motori koji manje troše i manje zagađuju
Pogledaj originalni članak

Automobilska industrija izdržala je prvih šest mjeseci 2020. godine. S velikim gubicima i ozbiljnim padom tržišta (do kraja lipnja -54,3% posto u odnosu na prvo polugodište prošle godine), ali i dalje drži glavu iznad vode. No, hoće li joj to za rukom poći i u drugom polugodištu, dobrim će dijelom ovisiti o pomoći države. Naime, na nekom od stolova Ministarstva financija trebao bi biti prijedlog Udruženja trgovine motornim vozilima Hrvatske gospodarske komore da se kao pomoć uvoznicima i trgovcima novih osobnih automobila uvede mjera subvencije kupnje novih vozila. Nastavno na potpore koje Fond za zaštitu okoliša daje za kupnju električnih i plug-in hibridnih vozila, sada se spominju subvencije za kupnju novih vozila i s Euro 6d motorima. To su novi motori (norma Euro 6d stupila je na snagu u siječnju 2020.) koji troše manje goriva i ispuštaju manje štetnih plinova, ugrađeni u nove aute s modernim sigurnosnim sustavima, koje bi hrvatski građani radije vozili od limenih staraca upitne ispravnosti. Povećanjem broja takvih automobila na cestama smanjio bi se broj stradalih na njima, te bi se povećao priljev novca u državnu blagajnu.

Prijedlog poticanja kupnje novih vozila nije bez osnove, s obzirom na veliki pad prodaje i zaposlenosti koje je u Hrvatskoj u ovoj godini pretrpio automobilski sektor, te s obzirom da najmanje 11 zemalja Europske unije u ovom trenutku priprema program poticaja prodaje novih vozila, bilo da se radi o vozilima pogonjenim motorima Euro 6d norme, elektrificiranim motorima ili potpuno električnim automobilima, kroz razne subvencije. Cilj je pomoći autoindustriji da opstane, uz brigu o ukupnom CO2 otisku.
- Prvi put se dogodila kriza na svjetskoj razini i ne postoji niti jedno tržište koje bi moglo barem djelomično kompenzirati pad proizvodnje i prodaje. Ionako slabo hrvatsko tržište vjerojatno će završiti s padom većim od 50 posto - kaže Domagoj Burić, Hyundai brand manager.

Koronakriza je snažno udarila na gotovo sve sektore gospodarstva, u svim zemljama. No, većina europskih država raznim je subvencijama pomogla (i) automobilskom sektoru. U Hrvatskoj je automobilska industrija među sektorima koji su ostali prepušteni sami sebi, vjerojatno zato što je opća percepcija da nemamo vlastitu autoindustriju. Istina, nemamo tvornice automobila, ali imamo popratne grane, trgovce, servisere, proizvođače dijelova... Poticaje na električna vozila ne možemo smatrati ozbiljnijom mjerom za oporavak tržišta, jer takva su vozila većinom i s poticajima preskupa za prosječnog hrvatskog građanina.

- Možemo se samo nadati da će Ministarstvo financija omogućiti subvencije za kupnju novih vozila i s Euro 6d motorima, odnosno da se poticaji neće zaustaviti samo na elektrificiranim ili potpuno električnim vozilima. U protivnom će nas ponovno zapljusnuti novi val uvoznih automobila katastrofalnih CO2 emisija - priželjkuje reakciju državnih institucija Goran Vinovrški, Ford brand manager. Ministarstvo financija spominju i u Hrvatskoj gospodarskoj komori, potvrđujući nam da su upravo tamo i poslali upit za subvencije i na kupnju novih vozila s konvencionalnim motorima. No, iz Ministarstva financija javljaju da oni takav upit nisu zaprimili, te nas ‘prebacuju’ na Ministarstvo gospodarstva, iz kojeg do završetka ovog broja još nismo dobili odgovor. Ministarstava je puno, odjela još više, mogao je jedan upit i zalutati, no za automobilski sektor u Hrvatskoj ovaj je upit prilično bitan jer o njemu ovise radna mjesta mnogih proizvođača dijelova, servisera, trgovaca,... O njemu ovisi pomlađivanje hrvatskog voznog parka, što je koliko ekološko, toliko i sigurnosno pitanje, jer su nam ceste pune starih i tehnički neispravnih vozila. Kako bismo jednom važnom upitu pomogli da nađe prava vrata i pravi stol, i ovdje ukazujemo na potrebu da se uvođenjem poticaja na kupnju novih vozila potakne rast tržišta novih automobila u Hrvatskoj i poveća razina sigurnosti na našim cestama.

Iz HGK kažu da su Ministarstvu financija, u ovom slučaju Carinskoj upravi, poslali i dodatni upit vezan uz konvencionalne motore i novi oblik obračuna trošarina odnosno PPMV-a, budući da bi se ubrzo trebao početi primjenjivati izračun ispusta CO2 prema WLTP normi.
- Kako bi se od 2021. izbjeglo znatno poskupljenje vozila zbog novog načina obračuna PPMV-a, pregovaramo s Ministarstvom financija, Carinskom upravom te se nadamo da će prihvatiti naše mjere, koje bi djelomično usporile unos/uvoz (pre)starih vozila, po uzoru na ostale zemlje EU. Ova mjera ne bi bila usmjerena protiv unosa/uvoza rabljenih vozila, nego protiv unosa prestarih vozila koja se otpisuju u zemljama EU. Takva vozila ne pridonose većoj sigurnosti prometa na cestama i direktno generiraju prihode sive ekonomije. Stoga predlažemo da se ujednači ili preferira unos novih ili novijih vozila, a dodatno optereti unos prestarih vozila, kojih u ovom trenutku može biti i znatno više zbog subvencija kupnje novih vozila u ostalim zemljama EU i otpisa starih vozila - kažu iz HGK.

Navode kako je koronavirus i pad prodaje automobila prisutan u svim zemljama članicama EU te se kao mjera poticaja prodaje u većini zemalja predlaže subvencija kupnje novih vozila.
- Udruženje trgovine motornim vozilima HGK predlaže istu mjeru jer državni proračun od toga ima obostranu korist: prihod od trošarina (PPMV) i od PDV-a, koji u velikom dijelu nije ostvariv kod uvoza/unosa rabljenih vozila jer je porez plaćen u drugoj članici EU iz koje se vozilo uvozi/unosi, a unutar EU nema „dvostrukog oporezivanja“. Rabljena vozila mogla bi preplaviti tržište RH iz zemalja u kojima se uvode subvencije za otpis (pre)starih vozila i kupnju novih vozila. Uvjete i detalje ćemo, vjerujemo, dogovoriti, pokaže li Vlada RH interes za ovu mjeru - navode iz Hrvatske gospodarske komore.
U sektoru Trgovina na veliko i malo, popravak motornih vozila i motocikala zaposleno je 16.844 ljudi. Nastavi li se ovakav pad prodaje, odnosno ako se ne poduzmu nikakve mjere subvencije prodaje, pad zaposlenosti bi mogao iznositi i do 30 posto, čemu treba dodati i značajan broj direktno i indirektno zaposlenih u autoindustriji.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.