Očekujte neočekivano

Pripremite se za zimsku vožnju - na ovo morate paziti

Foto: Shutterstock
Pripremite se za zimsku vožnju - na ovo morate paziti
31.12.2018.
u 11:49
Nakon „proljetnog“ studenog stigla nam je normalna zima, a s njom i zimski uvjeti na cestama. Bez obzira planirate li kratak izlet do lokalnog sanjkališta ili dvotjedni odmor u Alpama, važno je pripremiti se za zimu. Pri tome ne mislimo samo na jakne, rukavice i pancerice, mislimo i na naše automobile.
Pogledaj originalni članak

O gumama nećemo trošiti previše riječi, svi znamo koje su prednosti dobre zimske gume, bez obzira na zakonske regulative, te zamijenite sve 4 gume čim uvjeti to dopuste. U prtljažniku imajte spremnu deku, lopatu, rukavice i čizme. Probajte prije putovanja isprobati negdje na parkingu postaviti lance na kotače. Ne morate voziti s njima ali ako niste nikada postavili lance na kotače nije loše vježbati u normalnim uvjetima, ne na cesti usred snježne mećave čitati upute za postavljanje.

Baterija - prosječni akumulator traje između 2 i 5 godina. Koliko godina ima vaš akumulator? Kako bi izbjegli „verglanje“ ujutro i riskiranje da ne ostanete usred ničega s autom koji ne može upaliti, provjerite u kakvom je stanju akumulator u vašem vozilu. Zima na mnogo načina utječe na kapacitet akumulatora, ni jedan nije pozitivan. Ako nemate mjerni instrument, posjetite mehaničara koji će vam precizno izmjeriti kapacitet i dati savjet trebate li ga zamijeniti ili ne.

Brisači – svi znaju da zimi ljetne gume ne drže cestu dobro kao zimske kada zavladaju zimski uvjeti. Ista stvar vrijedi i za brisače, ne mogu isti brisači savršeno dobro raditi ljeti na plus 30 i zimi na minus 10. Zimi ranije pada mrak, magla je česta i općenito je vidljivost puno lošija nego ljeti. Još ako tome dodate loše brisače, sami sebe dovodite bez razloga u potencijalno opasnu situaciju. U uvjetima gdje zaustavljanje traje duplo duže nego po ljeti, brzina reakcije je ključna, a ako ne vidite dobro što se dešava ispred vas nećete ni stići reagirati na vrijeme. Provjerite stanje svojih brisača, ako primijetite preskakanje, grebanje, škripanje ili neravnomjerno brisanje, vrijeme je za zamjenu. Odaberite zimske brisače koje ćete zamijeniti kada dođe proljeće i spremiti isto kao i zimske gume do nove sezone snježnih radosti. Uz brisače, utočite i zimsku tekućinu za pranje stakla te provjeravajte razinu ako ju često koristite.

Udobnost – uz sve opasnosti koje vrebaju na cesti, zimi nam smetnje može stvarati i zadnja stvar koja nam je na pameti, naša roba. Mnogi sjednu u automobil u jakni i voze tako do svoje destinacije. Naravno da se ne smijete smrzavati ali jednom kada se krenete osjećati ugodno, skinite jaknu i vozite bez nje. Cipele su također problem, uzmite jedan par ugodnih cipela ili tenisica u kojima ste navikli voziti i držite ih u automobilu, a mokre zimske čizme ostavite za hodanje po snijegu.

Gorivo – kada pomislimo na niske temperature, prva asocijacija nam je dokumentarac o arktičkom krugu. Ekstremno niske temperature, bijele nepregledne ravnice i komadi leda koji plutaju oceanom. Međutim, niske temperature nisu rezervirane samo za Arktik, i najpopularnija europska skijališta mogu po noći dosegnuti vrlo niske temperature. Dok se vi grijete u hotelskim sobama i kućama, vaš limeni ljubimac stoji vani na hladnoći. Pošto Hrvati i dalje obožavaju dizel goriva, velika je vjerojatnost da većina naših automobila na skijalištima koristi upravo dizel gorivo. Sve tekućine se pri niskim temperaturama smrzavaju, ista stvar je i s gorivom. Međutim ovdje ne govorimo o onim ekstremnim situacijama gdje će se gorivo u automobilu smrznuti. Velika je vjerojatnost da neće međutim parafin u gorivu može poprimiti gelasti oblik zbog niskih temperatura i time začepiti dovode i napraviti štetu. Dizel gorivo će se prvo zamutiti zbog kristalizacije, a daljnjim pothlađivanjem će postati sve gelastiji.

Zbog toga će početi otežano prolaziti kroz filtar goriva, što će za posljedicu imati probleme s paljenjem, nemiran motor i gubitak performansi, a u jednom trenutku će se automobil jednostavno zaustaviti i nećete ga moći više pokrenuti.

Naravno, u normalnim uvjetima se toga ne morate bojati jer sva goriva sadrže aditive koja sprječavaju takve nuspojave pri očekivanim niskim temperaturama. Problem nastaje kada po noći nastupe vrlo niske temperature, kakve često budu na skijalištima i u planinama. Za takve situacije sigurnije je koristiti specijalizirano gorivo. INA Eurodizel Arktik gorivo je posebno razvijeno za vožnju u zimskim uvjetima. Razvijeno je od visokovrijednih komponenti koje jamče iznimna niskotemperaturna svojstva, a kombinacijom točke filtrabilnosti najviše -30 °C i točke zamućenja najviše -10 °C osiguran je miran start i neometan rad motora u oštrim zimskim uvjetima. Bolje je ne štedjeti na malim razlikama u cijeni goriva nego cijelim putem razmišljati hoće li zbilja nisko pasti temperatura i potencijalno riskirati puno ozbiljnije i skuplje probleme.

Očekujte neočekivano – zimi se na cesti nagledamo svakakvih situacija. Od iznenada ugašenih automobila na semaforima do raznih pirueta u zavojima. Prilagodite brzinu uvjetima i probajte unaprijed predvidite različite scenarije. Ako je na cesti snijeg ili bljuzga, a kraj vas prolazi kamion ili veći kombi, vrlo je vjerojatno da će vas zapljusnuti po vjetrobranu. Usporite i uključite brisače na najjače kako bi na vrijeme reagirali a ne paničarili u zadnji čas. Držite veći razmak, nikada ne znate na kakvim gumama vozi vozač ispred vas i kako će reagirati ako mu automobil prokliže u zavoju. Pripazite kod nadvožnjaka, mostova ili uskih cesta okružene šumom i drvećima, , Kod aquaplaninga nemojte raditi nagle pokrete kako se automobil ne bi zanio u stranu, pustite nogu s gasa i dopustite automobilu da sam dovoljno uspori dok ne osjetite da ponovo kontrolirate automobil. Ako vam se stakla krenu magliti uključite klima uređaj kako bi se sve što prije razbistrilo. Klima uređaj, osim što nas hladi ljeti, isušuje zrak, a i dobro ga je paliti jednom tjedno i po zimi kako se ne bi pojavila hrđa. Pripazite kod gužvi u naseljenim mjestima, pogotovo na pješačkim prelazima gdje može doći do naglijih kočenja. Ostavite dovoljno razmaka kako se ne bi lupili branicima zbog pješaka koji su u zadnji čas odlučili prijeći cestu bez da gledaju lijevo desno.

Ako zapnete u snijegu prilikom kretanja, nemojte samo davati gasa i očekivati da će vas automobil sam izvući. Nijedna elektronika nije zamjena za dobru trakciju. Držite malo soli u prtljažniku koju možete koristiti za ovakve situacije. Lopatom očistite put pogonskim kotačima a ispred njih nasipajte krupne soli koja će stvoriti trakciju. Očistite nakupljeni snijeg između kotača i blatobrana i nježnim pokretima polako probajte krenuti dalje. Možda vam se sve ovo čini pretjerano ali bolje biti siguran, zimska vožnja nije bauk ako ste spremni na sve. Pripremite automobil, utočite INA Eurodizel Arktik gorivo i bezbrižno uživajte na zasluženom zimskom godišnjem odmoru.

Sadržaj donosimo u suradnji s INA.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr