Na ovotjednoj sjednici Vlade javnosti je predstavljena službena stranica hrvatskog predsjedanja Vijećem EU-a na domeni eu.2020.hr. Stranica je dio informacijsko-komunikacijskog sustava koji je za Ministarstvo europskih i vanjskih poslova razvio APIS IT, kao IT koordinator hrvatskog predsjedanja. Detalji toga sustava, novi projekti digitalizacije javne uprave i aktualni izbori glavne su teme razgovora sa Sašom Bilićem, predsjednikom Uprave te državne IT tvrtke.
APIS IT-u je povjerena uloga IT koordinatora hrvatskog predsjedanja Vijećem EU-a. Što ta uloga obuhvaća?
- Uz stranicu koja je predstavljena i na kojoj će na četiri jezika biti objavljivane sve informacije vezane za hrvatsko predsjedanje, sustav koji smo uspostavili za Ministarstvo vanjskih i europskih poslova sastoji se od nekoliko drugih podsustava pomoću kojih će se organizirati više od 160 događanja koji su u logističkom, organizacijskom i sigurnosnom smislu iznimno zahtjevni. Preko sustava će biti omogućeno bespapirno predsjedanje Vijećem EU: od upravljanja događanjima i pozivanja sudionika do preuzimanja svih dokumenata i materijala vezanih za sastanke i skupove. Važna karika je i akreditacijski sustav, koji osim registracijske procedure omogućava oblikovanje identifikacijskih kartica, njihov ispis i sigurnosnu provjeru sudionika. APIS IT na samom projektu ne radi samo na razvoju i udomljavanju spomenute platforme, nego i pruža stručno-tehničke konzultacijske usluge organizaciji predsjedanja.
RAST PRIHODA: Nakon uspješno provedene tehnološke i kadrovske konsolidacije, APIS IT je povećao kapacitete za preuzimanje najzahtjevnijih projekata javne uprave i tijekom 2019. godine ostvario 20 posto veće prihode
Još jedan od projekata koji je u studenome krenuo s radom je državni cloud odnosno Centar dijeljenih usluga. Što će on donijeti javnoj upravi?
- Centar dijeljenih usluga, kao privatni cloud javne uprave donosi tijelima javnog sektora najmoderniju digitalnu platformu za rad i kolaboraciju, ali im omogućuje razvoj novih i kompleksnih usluga za krajnje korisnike – građane i poduzetnike. Po svojem opsegu i vrijednosti uspostava CDU-a jedan od najvećih projekata državne uprave uopće. Sam projekt, u kojem je APIS IT partner Ministarstvu uprave i Središnjem državnom uredu za razvoj digitalnog društva, vrijedan je 362 milijuna kuna, od čega se 85 posto sufinancira iz EU fondova, a do 2023. godine će obuhvatiti 300 tijela javne uprave.
Nakon što su u studenom u rad pušteni prvi servisi Centra dijeljenih usluga, kroz 2020. godinu na infrastrukturu CDU-a priključit će se 120 novih korisnika, odnosno tijela državne uprave ili javne vlasti. Sadašnjim korisnicima nudi usluge infrastrukture i platforme, a do završetka projekta bit će digitalno radno mjesto za svih 110.000 državnih službenika, s jedinstvenim sustavom za međusobnu suradnju, javnu nabavu i troškovno i financijsko knjigovodstvo.
Taj ste projekt, kao cloud strategiju hrvatske javne uprave predstavili i na europskoj razini, tvrtkama koje pružaju IT podršku javnoj upravi u drugim zemljama EU-a. Kakva su njihova iskustava?
- APIS IT se 2017. godine aktivno uključio u rad EURITAS-a, organizacije koja okuplja 12 tvrtki koje u različitim europskim zemljama pružaju IT usluge javnoj upravi. Osim činjenice da se u svakodnevnom radu susrećemo s istim izazovima, cilj nam je neka od pitanja s kojima se suočavamo profilirati i na europskoj razini. Cloud strategija, odnosno regulacija pohrane i korištenja državnih podataka u doba računarstva u oblaku jedno je od takvih pitanja jer zadire duboko u pitanje digitalnog suvereniteta, odnosno sposobnosti države da kontrolira pristup i korištenje podataka kojima država raspolaže. Upravo zbog toga se Vlada i Ministarstvo uprave odlučilo da u izgradnji ovog temelja državne IT infrastrukture ne posegne za gotovim rješenjima nego da državni cloud razvijaju naši stručnjaci prema zahtjevima i potrebama hrvatske javne uprave. Takav pristup, moram reći, izabrala je i većina naših europskih partnera, kao put koji omogućuje suradnju s različitim dobavljačima gotovih rješenja ali izbjegava sve zamke i otvorena pitanja koja se postavljaju korištenjem off the shelf rješenja. Mi ćemo, uz suradnju naših partnera iz EURITAS-a, nastojati promovirati pitanje digitalnog suvereniteta i tijekom hrvatskog predsjedanja Vijećem EU-a, tim više što je i na razini Unije to pitanje nedavno, istupom njemačke kancelarke, dovedeno u prvi plan.
PREDSJEDNIČKI IZBORI: APIS IT ne broji glasove – to je posao koji na izborni dan obavljaju birački odbori. Mi pružamo IT podršku DIP-u u svim fazama izbornog procesa, od kandidature i unosa rezultata do praćenja financiranja kampanja
U vrijeme izbora ponovo se aktualizira uloga APIS IT-a u izbornom procesu. Jeste li spremni za prvi krug?
- Kako u pogledu izbora u dobrom dijelu javnosti vlada nerazumijevanje uloge APIS IT-a, moram i ovom prilikom pojasniti zadaću APIS IT-a koji u tom procesu pruža podršku Državnom izbornom povjerenstvu. Naša uloga tu nije provjera ni prebrojavanje glasova – to je posao koji na izborni dan obavljaju birački odbori, odnosno građanke i građani koji o tome sastavljaju zapisnike i čiji rad verificiraju izborna povjerenstva a nadgledaju stranački i nestranački promatrači. APIS IT, s druge strane, pruža DIP-u informacijsku podršku kroz aplikacije koje prate cijeli proces provedbe izbora – od objava kandidatura i rezultata glasovanja, do izvješćivanja o rezultatima u realnom vremenu i praćenja financiranja kampanje. Dakle, i na ovim izborima APIS IT pruža organizacijsku i IT podršku u svim fazama tog procesa, a sam izborni dan i unos rezultata već godinama i kod nas i na drugim lokacijama nadziru i neovisni promatrači bez značajnijih zamjerki procesu. Vjerujem da ćemo i na ovim izborima opravdati povjerenje Državnog izbornog povjerenstva i svih birača.
Koje projekte možete izdvojiti za sljedeću godinu?
- U fokusu poslovanja i dalje će ostati Porezna i Carinska uprava kao naši najveći korisnici te unaprjeđenje njihovih informacijskih sustava i razvoj novih usluga. Za iduću godinu u pripremi je i projekt dječje kartice za Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku kao i nove funkcionalnosti Geoportala i Informacijskog sustava prostornih podataka za Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja. U planu je i suradnja s Ministarstvom gospodarstva , poduzetništva i obrta na razvoju okvira informacijskog sustava za podršku odlučivanju koji će omogućiti praćenje provedbe i efekata primjene pojedinih gospodarskih mjera, a time bolje planiranje i nadzor u tom sektoru. Tijekom 2020. uz preuzimanje IT infrastrukture sustava zdravstva, planiramo i nastavak suradnje s Gradom Zagrebom i Zagrebačkim holdingom.
Primjenu tehnologija umjetne inteligencije u javnoj upravi vidimo, između ostalog, na području zdravstva, hitnih intervencija, inspekcija, javne nabave i otkrivanja prijevara, a ispitujemo i mogućnosti koje nudi u pogledu korisničke podrške
Prema najavama, planirate u javnu upravu uvesti i tehnologije umjetne inteligencije. Gdje vidite mogućnosti primjene i najveće koristi?
- S obzirom da se informacije i usluge građanima i tvrtkama uz pomoć tehnologija umjetne inteligencije mogu pružati brže, točnije i učinkovitije nego što se to danas čini u javnoj administraciji, APIS IT će se u predstojećem razdoblju fokusirati na mogućnosti razvoja i primjene umjetne inteligencije, i to kroz EU financirane programe kao što su Obzor Europa i Digitalna Europa. Primjenu tih tehnologija vidimo, između ostalog, na području zdravstva, hitnih intervencija i inspekcija, otkrivanja prijevara i javne nabave, gdje će tehnologije UI-ja omogućiti predviđanje budućih događaja, automatizaciju procesa i donošenja odluka. Upravo sada u suradnji s Poreznom upravom, s ohrabrujućim rezultatima, kroz projekt virtualnog asistenta ispitujemo mogućnosti primjene umjetne inteligencije na području korisničke podrške. I na tom smo projektu uvidjeli da je dostupnost podataka iz javnog sektora ključ odnosno gorivo za daljnji razvoj UI-ja, što će se ubuduće olakšati i kroz Centar dijeljenih usluga.
S kakvim rezultatima zaključujete 2019. godinu?
- Tijekom ove godine završili smo dvogodišnji investicijski ciklus u kojem smo potpuno obnovili infrastrukturu, a cjelokupno poslovanje uskladili s međunarodnim normama kvalitete i sigurnosti. Danas smo tako jedina tvrtka u sustavu državne informacijske infrastrukture koja je za korisnike naših usluga osigurala primarnu i sekundarnu lokaciju koje udovoljavaju standardu TIER 3, koji podrazumijeva najvišu razinu fizičke i informacijske sigurnosti. Uspješna provedba tehnološke i kadrovske konsolidacije povećala je kapacitete APIS IT-a za preuzimanje i implementaciju najzahtjevnijih projekata u državnoj upravi, što se već odrazilo na naše poslovanje kroz povećanje prihoda od 20 posto i postavilo temelje za jednako dobre rezultate i tijekom 2020. godine.