Kao da smo u kakvom futurističkom romanu, toliko se brzo obistinjuju najave o promjenama u djelokrugu tržišta rada.
Djeca izazvala kaos
Amazon, tvrtka najbogatijeg čovjeka na svijetu Jeffa Bezosa, nakon godinu dana testiranja otvara svoju trgovinu bez osoblja. Amazon Go, kako se zove dućan koji će se otvoriti u Seattleu, vjerojatno će stubokom promijeniti svakodnevni odlazak u kupnju. Sasvim nova tehnologija zamijenit će blagajnice i trgovkinje, a ono što ste kupili, odnosno što ste uzeli s polica ili na njih vratili, bilježit će kamere i senzori. Neće više biti redova jer će se kupcima kupljeno naplaćivati automatski terećenjem kreditnih kartica.
Testni period nije bio tako lagan, mnogo djece u trgovini znalo bi izazvati kaos premećući artikle bez kontrole. Navodno sada sve funkcionira savršeno. A sada je jasno i zašto je Amazon lani kupio američki lanac Whole Foods za čak 13,7 milijardi dolara. Bezos i njegovi smatraju da će prednost u maloprodaji ostvariti onaj tko eliminira ili znatno smanji redove u trgovinama. No hoće li doista sve ići tako lako?
Uvjeravanje kupca
Ako je suditi po primjeru iz škotskog lanca Margiotta, baš i ne. Tamo su, naime, na probu uzeli shopbot koji su od milja nazvali Fabio. Zadatak mu je bio da pristojno dočeka kupce i onda ih usmjeri prema onome što su došli kupiti. Umjesto simpatija, stekao je antipatije jer je kupcima davao preopćenite upute.
– Trebam pivo – kazao je kupac. – Nalazi se među alkoholnim pićima – odgovorio je robot. Teško mu je bilo snaći se među svim tim policama. Smetala mu je i buka pa često nije razumio što ga kupac pita. Pokazalo se da i nije pretjerano uvjerljiv. Dok je ljudsko osoblje u akciji uspjelo uvjeriti 12 kupaca svakih 15 minuta da proba “pulled pork”, Fabiju je to uspjelo tek s dvoje.
Posjetitelji dućana počeli su ga izbjegavati. Nakon sedam dana dobio je otkaz!
Pogledajte i robotsko kazalište:
Blagajnice u trgovini čine 5 možda 10% osoblja.Ono sto mi zovemo trgovac je samo skladišno transportni radnik.