Peta brzina dugo je bila sinonim za ubrzanje ili jednostavno brzo djelovanje u svim sferama života, sve dok sve više automobila nije dobilo i šestu brzinu, zbog manje potrošnje goriva i većeg komfora u vožnji pri većim brzinama.
U posljednjih 10 godina i u Europi su sve popularniji automatski mjenjači. Klasični, s dvije spojke ili kontinuirani (CVT), sve su bolji, ekonomičniji i brži. Automatici nude i do 10 stupnjeva prijenosa, dok su manualni mjenjači danas više-manje standardni sa šest stupnjeva prijenosa, odnosno pet stupnjeva za automobile s manjom snagom.
Sedma brzina?
Jednom prilikom smo pitali BMW-ove inženjere u neobaveznom razgovoru i tada nam je jedan od šefova njihova jednog tehničkog odjela odgovorio da nema smisla te da su prema njihovim testovima najsvrsishodniji ručni mjenjači sa šest stupnjeva prijenosa i automatski mjenjači s osam stupnjeva. Drugi proizvođači su prelazili na 9-stupanjski automatik od ZF-a, BMW je odmah čvrsto odlučio ostati na 8-stupanjskom.
I dok Bavarci ne vide u tome smisao, njihovi sunarodnjaci iz Stuttgarta - Porsche, još su 2012. godine predstavili 7-stupanjski ručni mjenjač u Porscheu 911. Prvi 7-stupanjski ručni mjenjač na svijetu za Porsche je proizveo je njemački proizvođač ZF, a razvijen je na bazi 7-stupanjskog PDK automatskog mjenjača s dvostrukom spojkom.
Mišljenja su bila podijeljena, a najviše zamjerki je bilo na to što je sedma brzina orijentirana na ekonomičnost i manju potrošnju goriva, a ne na povećanje brzine automobila. Kritike su se odnosile i na manju preciznost od 6-brzinskih mjenjača.
Nažalost, 7-brzinski mjenjač nismo uspjeli isprobati, a koliko užitka u vožnji može pružiti Porscheov 6-brzinski ručni mjenjač osjetili smo u njihovom najmanjem modelu Caymanu, koji je mnogo zabavniji s ručnim u odnosu na verziju s automatskim mjenjačem.
A Porsche od sedme brzine ne odustaje. I u novom kultnom modelu 911 Carrera S i 4S, kao alternativu standardnom 8-stupanjskom PDK automatskom mjenjaču s dvije spojke bez dodatnih troškova nudi upravo ručni mjenjač sa sedam stupnjeva prijenosa. To je oprema za puriste, ljubitelje prave čiste sportske vožnje kojima i najbrži automatski mjenjač ne može zamijeniti ručnu izmjenu brzina, kažu u Porscheu.
Ručni mjenjač kombiniran je s paketom Sport Chrono. S ručnim mjenjačem 911 Carrera S Coupe ima masu od 1480 kg (što je 35 kg manje od verzije s PDK automatikom), a ubrzava od nule do 100 km/h za 4,2 sekunde i postiže maksimalnu brzinu od 308 km/h.
ww︅︆w.lo︅︆ve︅︆xx.c︅︆lub