POVIJEST Obljetnicu slavi i švedski proizvođač

Šezdeset godina Saaba

Foto: import
Šezdeset godina Saaba
13.08.2007.
u 17:11
Pogledaj originalni članak

U sjeni proslave 60. objetnice Ferrarija istu je obljetnicu ovih dana obilježio i švedski Saab. Prije 60 godina Saab je bio poznati proizvođač zrakoplova, što još i danas stoji u imenu kompanije (Svenska Aeroplan Aktienbolaget), a 1947. proizveden je prvi automobil - Saab 92.

Takvo je ime za prvi automobil odabrano jer je, nakon 91 zrakoplova, to bio 92. Saabov proizvod. Već prvi pogled na njega i neobičan aerodinamični dizajn, s najboljim aerodinamičnim koeficijentom (0,32) u to doba, otkrivao je podrijetlo i činjenicu da su ga napravili zrakoplovni inženjeri.

Prvih 20 godina rađeni su manji auti, a 1967. godine startala je serija 99, koja je trajala čak do 1984. godine. Tada je sklopljen neobičan “brak” s Fiatom i na zajedničkoj su platformi napravljena četiri auta - Saab 9000, Fiat Croma, Lancia Thema i Alfa Romeo 164. Iz tog razdoblja potječe i Saab 600, jedini model čiji naziv nije počinjao s brojkom 9. Radilo se zapravo o Lanciji Delti s logotipom Saaba.

Od 1990. vlasnik 50 posto udjela je General Motors, a posljedica toga je da je sljedeći model, Saab 900 iz 1993., dijelio platformu s Opelom Vectrom. Od 2000. Saab u potpunosti pripada GM-u.

U 60 godina povijesti Saaba bilježi se i tridesetak godina velikih uspjeha u reliju. Počelo je s dva Saaba 92, koja su 1950. sudjelovala na reliju u Monte Carlu, a završilo je 1979. pobjedom Stiga Blomqvista na reliju u Švedskoj sa Saabom 99 Turbo.
Jedna su od najprepoznatljivijih karakteristika Saabovih automobila su turbo motori, koje je ovaj proizvođač među prvima počeo masovno koristiti. Danas, kad su turbo motori uobičajeni, Saabova inovativnost okrenuta je prema ekologiji, a BioPower tehnologija i korištenje goriva E85 s bioetanolom za Saab više nisu budućnost nego svakodnevica.

Pogledajte na vecernji.hr