Novu boju od cjelodnevnog boravka pod suncem i mnogo novog vozačkog
znanja dobilo je jedanaestero Večernjakovih čitatelja u subotu na
poligonu Centra za sigurnu vožnju u Mićevcu. Oni su izvučeni između
dvjestotinjak prijavljenih u akciji našeg lista i Auto Management
centra, tvrtke koja je prije mjesec dana otvorila prvi specijalizirani
poligon za dodatnu poduku vozača u Hrvatskoj.
Našim smo čitateljima pružili jedinstvenu priliku da tijekom osmosatnog
programa na modulima koji simuliraju različite opasne situacije na
cesti nauče kako prepoznati opasnost i kako je svladati. Vježbe su
prošli na vlastitim vozilima, što je i najbolji način za takvu vrstu
treninga jer tako mogu provjeriti mogućnosti svojeg auta u
različitim situacijama i naučiti se ponašati u skladu s time.
Primjerice, bitna je razlika posjeduje li vozilo ABS ili nema tog
sustava. Taj sustav omogućuje skretanje tijekom kočenja, a mnogi
su u zabludi kada misle da poboljšava put kočenja. Tijekom treninga
bilo je i suprotnih situacija, ABS je na nekim podlogama produžio -
kočenje.
Tijekom teoretskog dijela treninga mnoge je iznenadilo preračunavanje
brzine iz km/h u metre u sekundi, a tek tako su uvidjeli da i
navodno mala brzinska razlika kod kočenja može postati kobna. Tijekom
treninga na poligonu šok su izazvale razlike u zaustavnim
putovima kočenja na skliskim podlogama jer samo nekoliko
kilometara na sat viška ponekad znači i više desetaka metara duže
kočenje.
S obzirom da se u autoškolama ne uči izbjegavanje opasnih situacija,
svi su polaznici naglasili da su takvi treninzi potrebni radi
proširivanja znanja. Posebno se to odnosi na mlade vozače.
Jednog od njih, Vjerana Magjarevića, na trening je prijavio otac.
Mladić će mu na tome biti zahvalan do kraja života.
Anamarija Matić prijavila se na trening zbog nesreće koju je doživjela,
sletjevši s ceste u provaliju. Željela je steći sigurnost u sebe
i svoje vozilo te doznati kako je mogla izbjeći nesreću. U svemu
je tome i uspjela.
Senka Knežević na početku je za sebe rekla da vozi "nesigurno i sporo
ko svaka baba" te da to želi promijeniti. Na kraju je sva kočenja i
izbjegavanja prepreka prolazila bez pogreške.
Njihovi primjeri ilustriraju i zadovoljstvo svih ostalih, a naše
je zadovoljstvo što smo pridonijeli da jedanaestero ljudi
postane bolji i sigurniji vozač.
Kočenje ABS-om bez puštanja
Na višenamjenskoj stazi polaznici najprije voze slalom kako bi stekli osjećaj kontrole nad vozilom, a zatim vježbaju nekoliko vrsta kočenja. Već se pri običnom kočenju na suhoj podlozi pokazalo da se mnogi boje do kraja stisnuti papučicu kočnice. Oni koji imaju ABS imaju priliku naučiti da stalno treba držati stisnutu kočnicu, bez obzira na lomljavu i škrgutanje koje se čuje. Najveća je prednost ABS-a pri kočenju na nejednakim podlogama jer omogućuje zadržavanje smjera i sprječava okretanje vozila oko svoje osi.
Krive gume utječu na kočenje
Dugačka klizna staza s tri reda vodenih zidova služi također za vježbe kočenja i izbjegavanja prepreka, a zbog dužine je pogodna za demonstraciju razlike u zaustavnim putovima pri različitim naletnim brzinama ili s različitim gumama. Polaznici su se uvjerili da neodgovarajuće gume mogu čak i pri istoj brzini produžiti zaustavni put za nekoliko desetaka metara. Na istom je modulu i pomična ploča, koja zabacuje stražnji dio vozila, a vozač mora 'kontrirati’ upravljačem ako želi izbjeći okretanje.
Stiskanje kvačila spašava stvar
Na kružnoj stazi, koja ima, među ostalim, trak s klizavom podlogom, trenira se svladavanje zavoja prilikom proklizavanja vozila 'preko nosa’. Polaznici su tu prvi put imali priliku doznati koliko je važno korištenje kvačila. Stiskanjem papučice 'kuplunga’ trenutno se broj okretaja spušta na minimum, pa vozilo dalje ide inercijom i lakše ga je kontrolirati. Na kružnoj stazi bilo je i vrtnje u krug i tako se pokazalo da isti zavoj s jednako zakrenutim upravljačem postaje nesavladiv ako je brzina prevelika.