Inovacija iz školske klupe

Srednjoškolka dizajnirala vozilo na tragu Batmobila i letjelice iz Ratova zvijezda

Foto: Ivica Galovic/ PIXSELL
01.03.2016., Nova Gradiska - Ucenica Anita Vidic (16) dizajnirala je u svijetu dosad nevidjeno solarno vozilo kojim zeli pobijediti na utrci u Sisku. Photo: Ivica Galovic/ PIXSELL
Foto: Ivica Galovic/ PIXSELL
01.03.2016., Nova Gradiska - Ucenica Anita Vidic (16) dizajnirala je u svijetu dosad nevidjeno solarno vozilo kojim zeli pobijediti na utrci u Sisku. Photo: Ivica Galovic/ PIXSELL
Foto: Ivica Galovic/ PIXSELL
01.03.2016., Nova Gradiska - Ucenica Anita Vidic (16) dizajnirala je u svijetu dosad nevidjeno solarno vozilo kojim zeli pobijediti na utrci u Sisku. Photo: Ivica Galovic/ PIXSELL
02.03.2016.
u 23:34
"Nisam željela da moje vozilo izgleda kao krevet na kotačima", kaže Anita, koja se sprema na utrku solarnih vozila u Sisku
Pogledaj originalni članak

“Čim sam počela istraživati dizajn solarnih vozila, shvatila sam da većinom izgledaju kao kreveti na kotačima. Pomislila sam kako bi bilo dobro da moje vozilo izgleda svemirski, potpuno drugačije od svega dosad viđenog”, kaže srednjoškolka Anita Vidić.

Tri ili četiri kotača

Iako ima samo 16 godina, ova Novogradiščanka razvila je i dizajnirala u svijetu neviđeno solarno vozilo kojim želi pobijediti na Solar Street Race utrci koja će se u lipnju održati u Sisku. Kako sama kaže, sve je počelo s dodatnim aktivnostima u školi. Željela je posvetiti vrijeme nečemu što bi bilo malo važnije od prijašnjih školskih projekata.

Guglanjem je naišla na utrke solarnih vozila u Sisku i istražila sve što ju je zanimalo. Njezina ekipa prijavila se za sudjelovanje i trebalo je još samo dizajnirati auto. Predloženi nacrti drugih učenika činili su joj se nepraktičnim i ne osobito lijepim, pa je odlučila uzeti stvar u svoje ruke.

– Jedne večeri na televiziji sam vidjela najavu za film Batman. To me je inspiriralo. U posljednjoj epizodi meni omiljenih Zvjezdanih ratova vidjela sam razne dizajne letjelica i vozila i nekako iz svakog izvukla ponešto – ističe ova nadarena učenica drugog razreda novogradiške Elektrotehničke i ekonomske škole.

Nacrtala je nekoliko crteža i svaki je bivao sve bolji i bolji, dok nije došla do finalne verzije.

Foto: Ivica Galovic/ PIXSELL

Njezin solarni automobil oduševio je sve koji su ga vidjeli, osobito nakon što joj je bratić koji se bavi programiranjem na osnovi idejnog rješenja načinio 3D model. Kod dizajniranja se pridržavala tehničkih uvjeta i propozicija koje nalažu da solarni automobili na utrci moraju imati tri ili četiri kotača, maksimalnu snagu motora do 1500 vati, akumulator od minimalno 80 kilograma te minimalnu površinu solarnih ćelija od tri četvorna metra.

Školjka od karbona

Autom će u Sisku upravljati sama, ali za izradu vozila po njezinu dizajnu potrebno je 200 tisuća kuna, pa iz škole mole sve koji su zainteresirani da novčanim sredstvima ili na neki drugi način pomognu u realizaciji projekta. Posao će se odvijati pod budnim okom nastavnika i najužeg tima od petnaest učenika, među kojima je i Anita.

– Radimo na tome da školjku vozila izradimo od karbona. Od sponzora očekujemo financijsku pomoć potrebnu za nabavu materijala i skupu CNC obradu kalupa – nastavlja Anita.

Prema njezinim riječima, sve tvrtke koje su do sada posjetili pozitivno su odgovorile na njihovu zamolbu. Svi su oduševljeni projektom i pokazali su veliku zainteresiranost za sudjelovanje. Anita u školi voli sve predmete, ali omiljeni su joj računalstvo i elektrotehnika.

I njezin budući faks bit će vezan za to područje, a jednoga dana želi razviti i vlastiti elektrotehnički proizvod upakiran u vrhunski dizajn.

Obožava čitati knjige i puno vremena provodi u “virtualnom svijetu”, osobito zimi, a preko ljeta uživa u rolanju, plivanju i vožnji biciklom. Zbog rada na projektu malo je zanemarila školu, ali ocjene su joj i dalje dobre. Uvjerena je u odličan rezultat na natjecanju, a na upit ima li neko inovativno tehnološko rješenje na kojemu temelji svoj optimizam, odgovorila je:

– O detaljima koji su ključni za pobjedu ne govori se prije utrke. Znanje je moć u ovom slučaju!

Foto: Ivica Galovic/ PIXSELL

>>Hrvatski inovatori osvojili 20 nagrada na izložbi na Tajlandu

>>Hrvatski inovatori na malezijskoj izložbi inovacija i novih tehnologija osvojili 12 odličja

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 11

QO
qoxo
04:26 03.03.2016.

Naš najveći Hrvatski problem je što ovakvih kao Ironman0105 koji je dizajnirao 3667 komantara pljuvačkog karaktera imamo za izvoz dok je ovakvih mladih talentiranih, pametnih (i lijepih) stvaralaca premalo! Mate Rimac je počeo s 23 a Anita Vidić s 16 godina i oboje dolaze s vozilima na struju, ne čudi da se Tesla rodio baš u ovim krajevima! Iskrene čestitke i bravo!

Avatar Ironman0105
Ironman0105
03:08 03.03.2016.

Bas mi je drago da sam naisao na ovaj osnovnoskolski pokusaj novinarstva, gdje se oprasta koristenje izraza koje autor ne razumije u potpunosti. Dakle, stvoriti (engl. to design) vozilo nije samo nacrtati (nemoguc) vanjski izgled. "Dizajnirati" automobil znaci ili stvoriti sasvim nove ili kombinirati postojece ovjese, transmisije, naplatke, gume, pogonski stroj, razdjelnike, itd. Svaki osmoskolac moze nacrtati relativno atraktivan izgled sasije, no ne zna najbitnije, odnosno sto je ispod, i zbog cega je to dobro ili revolucionarno. Frank Loyd Wright jedan je od najvecih suvremenih "designera", pa (na vase cudjenje) nikad nije osmislio ni suknju, ni cipele ni torbu. Trenutno imamo izuzetno perspektivnog mladog designera u Samoboru, pa opet ne oblikuje cipele ni torbe. Design je kreiranje, i obuhvaca bas sve grane industrije i umjetnosti na svijetu.

Avatar ambientocclusser
ambientocclusser
19:39 04.03.2016.

curica je zgodna, i kladim se da je pola škole zaljubljeno u nju, ali realno - ovo je igrarija na kompjuteru. Znam da je nepopularno "pljuvanje" ali takva je vijest. Nažalost, Ironman015 je u pravu. Ovakvih "dizajna" prosječan concept autor napravi dnevno desetak. Neću ovdje stavljati linkove od kolega, ali tako je. Izvedbeno mehanički nacrti sa razradom dijelova, tehnologijom materijala, električno mehaničkim sklopovljem i simulacijama naprezanja, otpora, ili testovima efikasnosti su ipak nešto drugo.