PROMJENE U 2018.

Što se isplati? Stari ili novi auto

Foto: Borna Filić/PIXSELL
Što se isplati? Stari ili novi auto
30.12.2017.
u 08:49
Na autu koji stoji 150.000 kuna pravne osobe uštedjet će 15.000, a na cijeni za koju država daje povrat PDV-a od 400.000 kuna uštedjet će maksimalnih 40.000 kuna
Pogledaj originalni članak

Prosječna starost hrvatskog voznog parka osobnih automobila ove je godine probila granicu od 13 godina. Prije 10 godina auti su nam u prosjeku bili stari 9,95 godina, a dva glavna razloga sve starijem voznom parku jesu prepolovljena prodaja novih vozila u odnosu na 2008. godinu i prava ekspanzija unosa rabljenih automobila nakon našeg ulaska u EU.

Poduzetnicima popusti

Ove je godine u Hrvatskoj prema podacima Centra za vozila Hrvatske (CVH) registrirano 55.267 rabljenih auta iz unosa, dok je povećanje prodaje novih vozila od 20% (ukupno 52.707) samo privid jer se rast prije svega odnosi na rent-a-car automobile koji većim dijelom završavaju u inozemstvu, a manje od trećine novih auta kupuju građani kao privatne osobe.

Premda ne izravni, sve stariji vozni park i jedan je od značajnih uzroka nesigurnosti na cestama. Primjerice, ove je godine do 1. 12. u cestovnom prometu poginula 301 osoba, što je 7,9% više nego lani.

Pozitivna je stvar što je prosječna starost unesenih polovnih automobila s 8,7 godina u 2016., u 2017. godini pala na 7,85 godina, a prosječni ispust CO2 smanjio se za oko 10 g/km, što je rezultat promjene trošarinskog sustava od 1. 1. 2017. Ali to je još uvijek nedovoljno jer i dalje je u masi unesenih mnogo polovnih automobila starijih od 10 godina.

Ipak, određeno pomlađivanje hrvatskog voznog parka očekuje se iduće godine, zbog niza mjera kojima država smanjuje preveliko porezno opterećenje kupcima novih automobila, ali u manjoj mjeri će se smanjiti i davanja pri unosu rabljenih auta. Prema najavama ministra financija Zdravka Marića, od sredine siječnja plaćat ćemo manje trošarine, a od prvog dana 2018. ponovo stupa na snagu mogućnost odbitka 50% PDV-a za poduzetnike pri kupnji automobila i svim vezanim troškovima za njegovo korištenje.

Upravo to očekuju mnogobrojni poduzetnici, obrtnici i druge pravne osobe što svjedoče mnogobrojni upiti u salonima i traženje izračuna cijena automobila s odbitkom 50% PDV-a. A izračun kaže da će, primjerice, samo na kupnji auta koji stoji 150.000 kuna pravne osobe uštedjeti 15.000 kuna, a na maksimalnoj cijeni za koju država daje povrat PDV-a od 400.000 kuna uštedjet će 40.000 kuna. Ovo je dobra vijest i za sve one pravne osobe koje su prije stupanja na snagu ove odredbe kupile auto na leasing, jer će od 1. 1. 2018. moći odbiti 50% PDV-a u rati leasinga.

– Nadam se da će ove promjene ipak potaknuti kupnju novih automobila. To bi trebalo doprinijeti smanjenju prosječne starosti naših vozila, a samim time i povećanju sigurnosti na cestama – kaže pomoćnik uprave za tehničke poslove CVH Goran Pejić.

Na rabljenima manja ušteda

Što se tiče trošarina koje se plaćaju na istovjetan način na nova i rabljena vozila, prema kriteriju vrijednosti i prema kriteriju ispusta CO2, za aute do 150.000 kuna (oko 65% svih prodanih novih auta), neće se više plaćati vrijednosni kriterij. To znači da se na aute do 100.000 kuna neće plaćati 1% trošarine po vrijednosti, a za aute od 100 do 150 tisuća kuna 2%. Primjerice, na auto vrijednosti 80.000 kuna plaćat će se državi 800 kuna manje (1%), a za auto od 120.000 kuna 2400 kuna manje (2%).

Ekološki kriterij prema kojem se plaćaju trošarine prema ispustu CO2 neće se mijenjati.

Ovakvo smanjenje trošarine za rabljene automobile neće donijeti veliku uštedu, pogotovo za aute starije od pet godina. Ušteda će biti veća što se unosi noviji automobil. Primjerice, za auto vrijednosti 100.000 kuna starosti pet godina državi će se plaćati 415,66 kuna manje nego sada.

– Nažalost, mislim da će se nastaviti unos rabljenih automobila. Ali nadam se da će se zaustaviti trend porasta broja unesenih automobila te da će se unositi automobili nešto manje prosječne starosti – kaže Goran Pejić.

Registraciju možete obaviti bilo gdje bez obzira na prebivalište

U stanicama za tehnički pregled (STP) obavljat će se sve vezano uz registraciju vozila (prva registracija, prijenos vlasništva, plaćanje nameta...)
Registracija vozila moći će se obaviti u bilo kojoj od 159 stanica za tehnički pregled u Hrvatskoj, bez obzira na prijavljeno prebivalište ili boravište vlasnika
Produženje registracije više se ne može obaviti u policiji čime se moglo uštedjeti 92 kune
Uvodi se upravna pristojba umjesto poreza na stjecanje rabljenog auta, koja se plaća ovisno o snazi motora (u kilovatima) i starosti vozila
Procedura promjene vlasništva pojednostavljuje se tako da više ne treba ići kod javnog bilježnika, u poreznu upravu i policiju, već se sve obavlja u STP-u
S potpuno novim autom više se ne mora na tehnički pregled (tek nakon 2 godine) što će pojeftiniti prvu registraciju za 250 kuna
Pojeftinit će trošarine koje se za aute do 150.000 kn više neće plaćati prema vrijednosnom kriteriju
Odbitak 50% PDV-a uvodi se za poduzetnike pri nabavi automobila i svim troškovima vezanim uz njegovo korištenje

Ovo je 10 najružnijih automobila svih vremena

Foto: nph/NordPhoto/PIXSELL
Citroën Ami 6
Foto: Thomas doerfer/Wikimedia Commons
Kia Opirus
Foto: Jeremy/Wikimedia Commons
Pontiac Aztek
Foto: Andrea Mazza/Wikimedia Commons
SsangYong Rodius
Foto: Kim H Yusuke~commonswiki
Mitsuoka Orochi
Foto: Wikimedia Commons/High Contrast
Stutz Blackhawk
Foto: Alexander Plushev/Wikimedia Commons
Sbarro Autobau
Foto: El monty/Wikimedia Commons
Bufori Geneva
Foto: Wikimedia Commons/SG2012
Marcos Mantis M70
Foto: Screenshot Youtube
Tirrito Ayrton R

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 45

QW
Qwertzu
09:19 30.12.2017.

Vjerujem da i dalje imamo najveće namete za unos vozila u cijeloj EU. Kupio sam 2012.god. 2 g. staro vozilo u Francuskoj. Za prijenos na njemačke tablice platio sam oko 40 eur (za prijevod prometne dozvole) i 25 eur za nekakvu COC potvrdu proizvođača. Još 4 godine kasnije htio sam uvesti vozilo u Hrvatsku i na carini su mi izračunali trošak od 24.000 kuna?!!! Tko je ovdje lud?? Ako su i Francuska i Hrvatska u EU, kako može biti tolika razlika? Izmišljaju troškove za nekakve homologacije i trošarine koje u drugim europskim zemljama ne postoje. Koja je svrha EU, ako se roba ne može prodavati i kupovati unutar granica EU bez nameta?Ono što je prije bila carina, sad su nazvali trošarina. Zašto su vozila 20-50% skuplja nego u drugim članicama EU? Svako pojeftinjenje je dobrodošlo, ali ovo je zanemarivo...

Avatar future Gohan
future Gohan
09:09 30.12.2017.

Tu vrijedi samo jedno pravilo.. koliko para, toliko muzike, ili pokrij se koliko je duga deka a ne koliko su duge noge... kad financiski nisam bio na yelenoj grani, ulazak u salon novog, bilo je samo za razgledavanje... Ako imaš love u žepu pa kupiš novi Aygo ili Daciu Sanadera, a to tebi ne zadovoljava uvjete, tip vozača i kako voziš, obiteljski čovjek, snaga vozila, mjesta u u autu, imiđ, itd... samo polovni dolazi u obzir, i onda samo van RH, na tržitu EU ima tako dobrih vozila, i cijene su i po 50% niže nego kod nas, a opreme više, nema tu uopće dileme...

HA
hacker
09:29 30.12.2017.

Najveći i glavni razlog velike starosti HR voznog parka su previsoke carine (trošarine) na uvoz auta iz zemalja članica EU kao i jedan od najviših PDV-a u Europi. Od 2018 god. situacija će biti još gora, jer zbog WLTP protokola trošarine će otići u nebo jer se C02 komponenta trošarina nije dirala a najviše utječe na ukupnu cjenu automobila. Samo za primjer uzmimo novu Daciu Duster benzin s Euro 6 motorom, njegova nabavna cjena je cca. 80000 Kuna, na to plaćate PDV u iznosu od 20000 Kuna plus trošarina u iznosu od 29500 Kuna - dakle državi ste dali oko 49500 Kunu, a za taj iznos koji ste uplatili u državni proračun za novi auto kupite rabljeni u Njemačkoj plus davanja državi. Rezime, novi auto se za privatne kupce u HR od 2018 god. definitivno više ne isplati kupiti nego isključivo rabljeni. Dakle planovi vlade da se poveča sigurnost na cestama od toga neće biti ništa, kao što i s ekološke strane će se građani još više trovati pošto su 99% uvezenih rabljenih isluženi dizelaši s preko 250000 km na satu i prosječne starosti 8-12 godina. I na kraju što reči, od najavljenog rasterečenja tj. pojeftinjenja za privatne kupce kako sugerira ovaj tekst večernjeg neće u praksi biti ništa nego se čak može očekivati kod pojedinih modela auta čak i poskupljenje.