SIGURNOST Što je sve razbijeno u prošlih godinu dana, i kakvi su rezultati

Što su pokazali testovi sigurnosti?

Foto: import
Što su pokazali testovi sigurnosti?
15.01.2008.
u 16:18
Pogledaj originalni članak

U veljači ove godine bit će jedanaest godina otkako je Euro NCAP predstavio  prve službene rezultate svojih testiranja. Javnost i mediji tada su bili oduševljeni, ali proizvođači su kritizirali NCAP-ove testove i ocjene. Koliko su ta testiranja unaprijedila sigurnost putnika, možda najbolje govori činjenica da su proizvođači 1997. smatrali da nije moguće putnicima osigurati sigurnost vrijednu četiri zvjezdice  a danas  su "tako loši" rijetki. Danas svi očekuju pet zvjezdica, a već se dulje vrijeme govori ili o uvođenju šeste zvjezdice ili o novom načinu bodovanja.

Godina 2007. obilovala je NCAP-ovim sudarima no, na žalost, i cestovnima. U prošloj su godini testirana čak 32 automobila, kako bi se vidjelo koliko štite odrasle putnike, djecu i pješake. Chrysler Voyager od 1999., kada je prvi put testiran, nije nimalo napredovao. Za zaštitu putnika osvojio je samo dvije zvjezdice, a za opasnost karoserije pri naletu na pješake nije dobio ni bod, a kamoli zvjezdicu.

Nakraju mu je oduzeta i druga zvjezdica, pa je ostao samo s jednom. U NCAP-u su odavno primijetili slabosti monovolumena, pogotovo pri frontalnom sudaru već sa 64 km/h, no Chrysler je jedini koji nije nimalo napredovao. Ostali monovolumeni dosegli su prosjek od četiri zvjezdice, a neki se mogu pohvaliti i s pet.

Volvo C30 osvojio je samo jednu zvjezdicu za sigurnost pješaka, no to mu nije naškodilo imidžu. Opreznije prelazite cestu kada ugledate i Dodge Caliber te Kiju Carens, jer i oni imaju po samo jednu zvjezdicu za sigurnost pješaka. Teško se oteti dojmu da se nepravedno favoriziraju samo zvjezdice za zaštitu putnika, a one za djecu i pješake zapostavljaju. Upravo stoga u tablicama donosimo i druge dvije ocjene, te preciznije bodove kojima je određeni model zaslužio zvjezdice.

Prošla je godina uistinu obilovala iznenađenjima, a razbijene su i neke predrasude. Naime, oduvijek se mislilo kako su veliki auti (popularno zvani džipovi) posebno sigurni, a upravo je NCAP redovito dokazivao suprotno. Terenci i SUV-ovi puno teže osvajaju visoke ocjene, ali da je to ipak moguće, prošle su godine dokazali VW Tiguan i Nissan Qashqai.

Štoviše, Qashqai je sa 37 osvojenih bodova osigurao dosad najčvršćih pet zvjezdica za sigurnost putnika. Ukupno gledano, Qashqai je najsigurniji auto testiran 2007. godine, a Nissan je, čini se, proizvođač koji je sigurnosti posvetio najviše pažnje. Naime, obnovljeni i veći model X-Traila sa 43 boda osvojio je dosad najvišu ocjenu za sigurnost djece.

Rezultati iz kolovoza donijeli su i najzanimljivije vijesti: osim što je ceed Kiji osigurao prvih pet zvjezdica, najbolju ocjenu zaslužio je i dosad najmanji automobil - Fiat 500. Taj rezultat posebno je zabljesnuo jer je istodobno "razbijen" i Renault Twingo. Od njega se mnogo očekivalo jer je Renault jedan od rijetkih proizvođača koji je na gotovo sve oglase za svoje modele mogao staviti crno-žuti logo NCAP-a. No, Twingo je osvojio četiri zvjezdice.

Od pitanja zašto Twingo nema pet zvjezdica u Renaultu ne zaziru. Vele da bi to bilo ostvarivo da je Twingo maksimalno opremljen sigurnosnom opremom, no tada bi cijena bila previsoka. Osim toga, Francuzi smatraju da kupcima malih automobila i nije toliko važno da NCAP-ova ocjena bude maksimalna.

No, problem se pojavio na testiranju sigurnosti djece, gdje Twingo nije ni ocijenjen jer, nakon što su na prednja sjedala u NCAP-u smjestili "odrasle" lutke, dječja sjedalica nije mogla stati na stražnju klupu. Uz malo kompromisa s komforom, mi bismo je tamo ugurali no, budimo ozbiljni, sa sigurnošću ne treba raditi kompromise.

Pogledajte na vecernji.hr