INTERVJU

Strateški projekti i projekti rekonstrukcije i dogradnje postojećeg sustava u fokusu trećeg investicijskog ciklusa

Strateški projekti i projekti rekonstrukcije i dogradnje postojećeg sustava u fokusu trećeg investicijskog ciklusa
14.11.2019.
u 12:00
IVICA ARAR, predsjednik Uprave Plinacra
Pogledaj originalni članak

Prošle godine Plinacro je započeo treći investicijski ciklus. Koji su ključni projekti koje ste pokrenuli u okviru njega?
U pravu ste, lani smo pokrenuli treći investicijski ciklus u sklopu kojeg bi naša ulaganja samo do 2023. godine trebala biti na razini od 700-800 milijuna kuna. Samo da podsjetim, njemu su, u Plinacrovom prvom desetljeću, prethodila dva iznimno zahtjevna razvojno-ulagačka ciklusa tijekom kojih je uloženo više od 600 milijuna eura i izgrađeno oko 1100 kilometara novih plinovoda u Republici Hrvatskoj. Zahvaljujući tome danas Hrvatska ima visokorazvijeni plinski transportni sustav koji svojom teritorijalnom raspostranjenošću i kapacitetima dugoročno zadovoljava potrebe hrvatskog tržišta plina. Trenutno su u našem fokusu prvenstveno skoro puštanje u rad prve kompresorske stanice na hrvatskom plinskom transportnom sustavu te izgradnja otpremog plinovoda za LNG terminal na pravcu Omišalj - Zlobin i projekti rekonstrukcije i dogradnje postojećeg sustava.

Spomenuli ste da bi prva kompresorska stanica uskoro trebala biti puštena u rad? Kad se točno to očekuje i u kojoj je sada fazi projekt?
Iako je bilo podosta skeptika u pogledu uspješnog završetka ovog velikog Plinacrovog infrastrukturnog objekta, sa zadovoljstvom mogu najaviti kako će se kompresorska stanica vrlo skoro naći u redovnom radu. Naime, radovi na njezinoj izgradnji, započeti u kolovozu prošle godine, privedeni su kraju. U tijeku je priprema pokusnog rada i puštanje u rad triju kompresorskih jedinica, centralnog dijela čitavog objekta. Tijekom prosinca očekuje se ishođenje uporabne dozvole, a uključivanje kompresorske stanice u plinski transportni sustav planirano je do kraja godine. Koristim priliku da se zahvalim i Ministarstvu zaštite okoliša i energetike koje nam je, u našem nastojanju da ovaj projekt završimo u planiranom roku, pružilo svu potrebnu potporu.

Budući da spada u strateške projekte, očito je da ima veliki značaj za hrvatski energetski sustav, kao i za vašu tvrtku. Što će se konkretno dobiti kad se kompresorska stanica nađe u radu?
Da, u pravu ste, taj 209,5 milijuna kuna vrijedan projekt ima veliki značaj ne samo za Plinacro kao tvrtku koja je njegov nositelj, već za hrvatski plinski sustav u cjelini. Od izuzetne je važnosti za sve sudionike tržišta plina u Republici Hrvatskoj i gravitirajućoj regiji jer će mogućiti uspostavu stalnog dvosmjernog kapaciteta na postojećoj interkonekciji između Hrvatske i Mađarske, kakav od početka ove godine već postoji na interkonekciji sa Slovenijom. Pored toga, bit će omogućena otprema plina s budućeg LNG terminala na Krku prema Mađarskoj i trećim zemljama, kao i iz svih drugih mogućih novih izvora, a osigurat će se i povećanje učinkovitost transportnog sustava.

U kojoj je fazi otpremni plinovod za LNG na pravcu Omišalj – Zlobin i hoće li ga Plinacro dovršiti u planiranom roku?
Apsolutno vjerujem da će Plinacro ispoštovati planirani rok za ovaj 18 kilometara dug plinovod. To mogu s uvjerenjem reći jer iza sebe imamo čvrste argumente na dva polja. Prvo od njih odnosi se na sve što je do sada odrađeno u projektu. Naime, imamo sve potrebne dozvole, potpisani su ugovori za nabavu opreme i cijevi i stručni nadzor nad izgradnjom te uslugu krčenja šuma na budućoj trasi plinovoda, a uskoro ćemo potpisati i ugovor o izmještanju dalekovoda s trase. Pored toga, imamo jako veliko iskustvo rada na sličnim projektima. Za primjer, mogu podsjetiti kako smo 190 kilometara dug i na zahtjevnom terenu smješten plinovod Pula-Karlovac izgradili u manje od godinu dana. Dakle, vjerujem u zaposlenike Plinacra, njihovu stručnost i iskustvo.

Napomenuli ste da vam je, pored upravo spomenutih strateških projekata u fokusu interesa i dogradnja postojećeg sustava?
Naravno, Plinacro kao operator plinskog transportnog sustava, ne zaboravlja na svoju osnovnu zadaću, a to je osiguranje svih preduvjeta za siguran i pouzdan transport plina u Republici Hrvatskoj. U skladu s time kontinuirano ulažemo u održavanje postojećeg sustava te njegovu rekonstrukciju i dogradnju. Tako smo lani izgradili dva manja plinovoda, Kneginec - Varaždin i Omanovac - Daruvar, a ukupna vrijednost investicije u navedene plinovode iznosila je oko 80 milijuna kuna. U ovoj godini također smo se upustili u izgradnju, odnosno rekonstrukciju, dvaju plinovoda, ovoga puta na području Slavonije, što su investicije vrijedne oko 102 milijuna kuna. Rekonstrukcija plinovoda Donji Miholjac - Osijek je završena, plinovod je u probnom radu te je u tijeku postupak ishođenja uporabne dozvole. Radovi na izgradnji plinovoda Donji Miholjac - Belišće teku planiranom dinamikom i u proljeće 2020. očekuje se njegov prespoj na postojeći transportni sustav.

Pogledajte na vecernji.hr