suosnivač STEMI-ja

Trošelj: Učitelje treba transformirati iz predavača u mentore, rasteretiti ih birokracije

Foto: Stemi
STEMI-jev Hexapod
Škola budućnosti by STEMI & Infobip powered by A1 Hrvatska
Škola budućnosti by STEMI & Infobip powered by A1 Hrvatska
Foto: Goran Kovačić/PIXSELL
Roberto i Silvio Kutić, Infobip
01.04.2021.
u 08:21
Mi i danas educiramo i odgajamo djecu u sustavu koji je dizajniran prvenstveno da efikasno pripremi većinu za rad u tvornicama, no problem je što taj svijet više ne postoji, tvrdi Marin Trošelj koji je zajedno s Infobipom pokrenuo projekt Škole budućnosti
Pogledaj originalni članak

Škola budućnosti naziv je programa umjetne inteligencije (AI) za osnovne i srednje škole, koji je pokrenuo STEMI u suradnji s Infobipom. Cilj je otvoriti polaznicima osnovnih škola prozor u tehnološku budućnost tako da im se kroz praktičan rad približi svijet umjetne inteligencije stvarajući i motivirajući tako neke buduće inženjere umjetne inteligencije. Naravno, cilj je i jačanje veza između IT sektora i obrazovanja. Zbog čega je Marin Trošelj, suosnivač STEMI-ja, odlučio pokrenuti ovaj projekt i što njega motivira te kakvi su mu planovi, otkrio nam je u razgovoru. Na pitanje zašto sav svoj trud ulaže upravo u edukaciju učenika Marin ističe: “Unapređenje obrazovanja jedno je od glavnih civilizacijskih pitanja. Obrazovanje je temelj svakog društva te društva kojima obrazovanje nije na prvom mjestu, koja ne ulažu u mlade naraštaje, jednostavno s vremenom degradiraju.”

– Naša temeljna motivacija za sve što radimo unapređenje je društva. Želimo opremiti buduće generacije znanjima, alatima, ali i nečim puno bitnijim, što smo uvelike zapostavili, a to je sustav vrijednosti. Da djeca postanu odgovorni članovi društva koji će se brinuti o ljudima i zajednici, ali i cijelom planetu, biljnom i životinjskom svijetu, prirodi – pojašnjava Marin.

Kako ističe, obrazovanje se praktički nije bitnije mijenjalo od početka industrijske revolucije. Mi i danas educiramo i odgajamo djecu u sustavu koji je dizajniran prvenstveno da efikasno pripremi veliki broj ljudi za rad u tvornicama, no problem je što taj svijet više ne postoji, uvjeren je M. Trošelj. – U takvom sustavu, primjerice, sva djeca moraju savladati iste stvari u jednakim vremenskim jedinicama. Zatim je tu hijerarhija i promjene se provode top-down te učitelji nemaju puno slobode, tu su i produktivnost, standardizacija, podučavanje, kategorije predmeta itd. U školama se, recimo, jako puno vremena izdvaja na učenje o prošlosti, a malo se radi na promišljanju budućnosti – kazuje Marin.

Stoga, smatra, škole treba transformirati u škole budućnosti, mjesta u kojima će se promišljati i stvarati budućnost. “Trebamo shvatiti da je obrazovanje temelj našeg društva i da se upravo u obrazovanje treba najviše ulagati. Potrebno je osnažiti učitelje i redefinirati njihovu ulogu, transformirati ih iz predavača u mentore, rasteretiti ih birokracije kako bi više svog vremena mogli posvetiti učenicima, kako bi se fokusirali na razvoj strasti umjesto dostizanja određenih ishoda učenja. Biti učitelj mora postati najveća čast u društvu – dodaje Marin.

Upravo s tom idejom transformacije, kazuje, kao tvrtka su se odlučili fokusirati i postati katalizator promjena, tako da pomognu školama da premoste jaz i pripreme mlade za svijet koji dolazi.

Veza industrije i škole

– Želimo radikalno smanjiti vrijeme koje potrebno da “state of the art” znanja i tehnologije uđu u obrazovni sustav i da se sustav počne puno brže prilagođavati promjenama u svijetu – govore u STEMI-ju o misiji kojoj su posvećeni.Projektom škole budućnosti žele započeti sa sustavnim povezivanjem industrije i škola, da se konačno počnu izmjenjivati iskustva. – Želimo uzeti ono najbolje što naša IT industrija ima za ponuditi, a to je sigurno naša vodnjanska tvrtka Infobip, i staviti u direktni kontakt s učenicima i učiteljima diljem Hrvatske te im ponuditi najaktualnija znanja i vještine – objašnjava Marin Trošelj. 
Prema projekcijama World Economic Foruma, tehnologije koje će biti zastupljene u većini tvrtki vezane su za big data analitiku, internet stvari, umjetnu inteligenciju i strojno učenje, virtualnu i proširenu stvarnost, 3D printanje itd. – Pitanje koje si moramo postaviti jest imaju li naša djeca u školama doticaj s tim tehnologijama. Jedna od tehnologija koja će obilježiti cijelu dekadu pred nama jest umjetna inteligencija. Ona će napraviti transformaciju industrije sličnu kao sto je industriju transformirala pojava struje ili pojava interneta. Ta tehnologija će staviti i mnoge izazove pred naše društvo – tu govorimo o utjecaju na demokraciju, ljudsku privatnost, stvaranje informacijskih balona, lažne vijesti itd. Također, mnogi poslovi će nestati i novi će nastati.

Nameće se isto pitanje: kako djecu pripremiti za tu budućnost? Naš odgovor na to pitanje bio je sklopiti partnerstvo s najboljima iz industrije i napraviti program iz umjetne inteligencije u sklopu kojeg će djeca kroz projektni i istraživački rad učiti kako primjenjivati umjetnu inteligenciju za rješavanje globalnih problema. Jedna od primjena inteligencije jest u obradi prirodnog jezika, razvijanju sustava koji mogu komunicirati na isti način kao čovjek. Izradu chatbota odabrali smo kao temu jer smatramo da će učenicima to biti zanimljiv i interaktivan način za uvod u umjetnu inteligenciju. Tu smo savršen fit našli s tvrtkom Infobip koja je naša vodeća IT tvrtka i jedan od njihovih proizvoda je platforma za brzu i jednostavnu izradu AI chatbota. Tako da sada testiramo kako se njihov proizvod može iskoristiti u obrazovanju – pojasnio je Marin razloge zbog čega je upravo ideja o izradi chatbota prihvaćena – ističe Marin.

Škola budućnosti by STEMI & Infobip powered by A1 Hrvatska

Cijeli projekt izazvao je veliko zanimanje, koje je znatno premašilo njihove početne procjene. Naime, prva ideja bila im je napraviti mali pilot u 5 do 10 škola, a kad su na kraju dobili više od 250 prijava, morali su ranije zatvoriti prijave jer trenutačno ipak imaju limitiranje kapacitete, objašnjava Marin. U projekt su uključili 63 škole, više od 150 učitelja i 1000 učenika iz svih krajeva Hrvatske, a poseban naglasak stavili su na inkluzivnost i pružanje prilika manjim sredinama u kojima djeca inače nemaju ovakvih mogućnosti.
Upravo ovakvi projekti mogu doista biti pokretač i motivator mladih da krenu smjerom STEM vještina, nekoć su to bili centri tehničke kulture, a veliku ulogu odradili su i pojedini entuzijastični nastavnici i profesori. Kada se radi o Marinu Trošelju, njegov veliki uzor je legendarni Korado Korlević, voditelj višnjanske zvjezdarnice. Stoga smo ga pitali što ga je on naučio. – Zahvaljujući Koradu razvio sam svoju strast prema edukaciji i tehnologiji koje sam uz dosta upornosti uspio pretvoriti u profesionalni pothvat.

STEMI je u 16 država SAD-a

U Višnjanu sam se susreo sa sebi sličnim ljudima, usvojio sam sustav vrijednosti za brinuti se o društvu i prirodi. Shvatio sam da u životu treba preuzeti odgovornost, da se ne treba prilagođavati postavljenim normama i da se isplati boriti za ideale. Tako da je STEMI moje nastojanje da se sustavom vrijednosti i načinom rada iz Višnjana “zarazi” cijeli svijet – odgovara nam Marin.Startup STEMI uspješan je i upravo je na putu da, kako kaže Marin, baš to da ‘zarazi’ svijet.

– Da, kada tu i tamo zastanemo i pogledamo unatrag, obuzme nas veliki ponos jer smo uspjeli jedan studentski rad pretvoriti u sredstvo za učenje robotike diljem svijeta. Prvih nekoliko godina zapravo smo učili, razvijali know-how i testirali različite tržišne segmente. Tako smo prodali više od 3000 primjeraka consumer verzije robota, puno učili iz feedbacka korisnika i razvijali tehnologiju. Čak nas je tvrtka Intel pozvala u Ameriku da dođemo predstavljati robota koristeći njihovu tehnologiju. U siječnju 2019. napravili smo test sa školama u Americi i shvatili gdje se nalazi “product-market fit” za naš proizvod. Ili, sportskim rječnikom, shvatili smo koje utakmice možemo dobiti na svjetskoj razini. Shvatili gdje se moramo fokusirati, što i kako ćemo raditi te ono najbitnije – što nećemo raditi. Pripremili smo tvrtku za investiciju, odradili uspješnu crowd investing kampanju u kojoj smo skupili 300.000 eura kapitala za širenje poslovanja. Investiciju smo iskoristili da prilagodimo proizvod za korištenje u školama i napali tržite – kazuje nam Marin. Korona ih je, kaže, dosta usporila prošle godine, prodaja školama činila se nemogućom.

– Doslovno preko noći morali smo sve planove i strategije baciti u smeće i brzo se prilagoditi situaciji. Srećom, krase nas tvrdoglavost i luđačka upornost te smo unatoč koroni ostvarili rast u novim licencama veći od 10 puta. Danas smo prisutni u 16 saveznih država i upravo pregovaramo s najvećim i najrazvijenijim školskim okruzima u Americi, što je ujedno i glavno tržište na koje smo sada fokusirani. Čini se da oni najbolji prepoznaju ogromnu vrijednost koju im donosimo te žele našu pomoć da postanu još bolji. Puno radimo i u BiH gdje je naš program praktički postao standard za učenje robotike, već smo educirali više od 100 učitelja. Također, pripremamo pilote u Japanu i Njemačkoj koji će krenuti čim situacija s koronom to dozvoli – rekao nam je M. Trošelj.

Koji su im planovi kada se radi o STEMI-ju i gdje se osobno vidi, pitali smo Marina.

Foto: Stemi
STEMI-jev Hexapod

Veliki planovi

– Imamo velike planove. Želimo postati vodeća edukacijska platforma koja će povezivati industriju s osnovnim i srednjim školama kroz napredne STEM programe iz Industrije 4.0. Trenutačno zatvaramo seed rundu investicije koja se malo odužila zbog korone, no za nekoliko tjedana nadamo se doći s velikim vijestima – otkrio nam je Marin i nastavio: – Također, imamo dogovoreno veliko partnerstvo za sljedeći program koji se nadamo najaviti na ljeto.

Što se njega tiče, tu je stvar, kaže, vrlo jednostavna.

Ja sam svoj život posvetio tomu da inspiriram i zainteresiram mlade za svijet znanosti i tehnologije i svi moji napori idu u tom smjeru. Usto ću se truditi javni prostor iskoristiti da populariziram svoju učiteljsku profesiju, da demistificiramo neke miskoncepcije i predrasude te da u prvi plan stavimo i pokažemo koliko imamo sjajnih učitelja, ravnatelja, škola koji rade fenomenalan posao – govori Marin i za kraj poručuje: – Biti učitelj najvažniji je posao i uloga u društvu te bi polazišna točka trebala biti da im svima zahvalimo za svakodnevne napore koje ulažu u odgoj i obrazovanje naše djece te da ih pitamo: kako vam možemo pomoći da budete još bolji? •

 

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

Avatar Čaruga
Čaruga
12:32 01.04.2021.

Kakav mentor kada učitelj ništa ne zna, šta će te učitelj naučit kada je naštrebao kao što ćeš i ti. Zato i je učitelj što je nesposoban za život.