Kakva je situacija

Unos rabljenih automobila nezaustavljivo raste - evo zašto pada prodaja novih

Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL
Unos rabljenih automobila nezaustavljivo raste - evo zašto pada prodaja novih
30.04.2019.
u 21:31
Unos rabljenih automobila od ulaska Hrvatske u EU 2014. godine ne prestaje rasti, pa je tako i ove godine u plusu. U prva tri mjeseca u Hrvatskoj je registrirano 20.949 rabljenih automobila iz unosa
Pogledaj originalni članak

Nakon stabilnog rasta prodaje novih vozila u posljednjih nekoliko godina u sva tri mjeseca ove godine zabilježen je pad prodaje u odnosu na godinu ranije. U prvom tromjesječju ove godine, prema podacima Centra za vozila Hrvatske, registrirano je 12.139 automobila, što je u usporedbi s istim razdobljem 2018. (kada je registrirano 14.227 automobila) pad od 12,3 posto. Posebno veliki pad zabilježen je u ožujku kad je u odnosu na lanjski ožujak prodaja pala za 20 posto.

Koji je razlog pada prodaje novih automobila?

Razloga je, naravno, više, ali jedan od glavnih razloga na koji smo upozoravali prošlih godina, kad je tržište novih automobila nominalno raslo, jest što samo četvrtinu novih automobila kupuju građani kao privatne osobe. Primjerice, od 60.041 lani registriranih novih osobnih automobila samo 15.621 ili 26 posto kupile su fizičke osobe. A kupnja vozila građana kičma su zdravog oporavka tržišta. Dok toga nema tržište je bez obzira na dobre apsolute brojke na klimavim nogama. U isto su vrijeme više od 20.000 novih vozila registrirale rent-a-car tvrtke koje su u uzletu hrvatskog turizma nosile povećanje prodaje. Samo, velika većina tih automobila nakon šest mjeseci ili godinu dana bude prodana izvan Hrvatske.

Manje narudžbi rent-a-car vozila zbog najave nešto slabije turističke sezone vjerojatno su najveći razlog pada prodaje u 2019., a porasle su i trošarine. Za većinu automobila koji se u Hrvatskoj najviše prodaju taj je rast za sada neznatan budući da se poseban porez izračunava pomoću koreliranog NEDC sustava, ali potpunim prelaskom na WLTP ciklus mjerenja potrošnje goriva i ispusta CO2 trošarine bi mogle porasti i više. Dakako, jedan od razloga pada prodaje novih automobila jest i iseljavanje velikog broja građana u inozemstvo. Uz sve to, napisi o dolasku nove gospodarske krize sigurno nisu povoljno utjecali na one koji su razmišljali dići kredit ili uzeti novi auto na leasing.

Foto: Facebook/Parkiram kao idiot
Foto: Facebook/Parkiram kao idiot
Foto: Facebook/Parkiram kao idiot
Foto: Facebook/Parkiram kao idiot
Foto: Facebook/Parkiram kao idiot
Foto: Facebook/Parkiram kao idiot
Foto: Facebook/Parkiram kao idiot
Foto: Facebook/Parkiram kao idiot
Foto: Facebook/Parkiram kao idiot
Foto: Facebook/Parkiram kao idiot
Foto: Facebook/Parkiram kao idiot
Foto: Facebook/Parkiram kao idiot
Foto: Facebook/Parkiram kao idiot
Foto: Facebook/Parkiram kao idiot
Foto: Facebook/Parkiram kao idiot
Foto: Facebook/Parkiram kao idiot
Foto: Facebook/Parkiram kao idiot
Foto: Facebook/Parkiram kao idiot
Foto: Facebook/Parkiram kao idiot
Foto: Facebook/Parkiram kao idiot
Foto: Facebook/Parkiram kao idiot

Građani, međutim, nisu prestali kupovati automobile, samo ne kupuju nove, već rabljene iz unosa. Unos rabljenih automobila od ulaska Hrvatske u EU 2014. godine ne prestaje rasti, pa je tako i ove godine u plusu. U prva tri mjeseca u Hrvatskoj je registrirano 20.949 rabljenih automobila iz unosa, što je 14 posto više nego u istom razdoblju lani. U 2018. je u Hrvatsku unesen rekordan broj rabljenih automobila - čak 79.345 automobila.

Građani jednostavno iskorištavaju pogodnost koju imaju kao državljani članice Europske unije i samostalno ili posredstvom brojnih tvrtki koje se bave prodajom rabljenih automobila unose rabljene automobile sa zapadnoeuropskih tržišta. Odlučili su se, izgleda, uštedjeti određeni iznos novca i kupiti rabljeni automobil umjesto da podignu kredit ili ugovore leasing za novi automobil.

Rezultat toga je opasnost od starenja hrvatskog voznog parka koji se ipak, uslijed rekordnog unosa polovnjaka, nakon dugo godina u prosjeku pomladio. Konkretno, hrvatski vozni park osobnih automobila s 12,95 godina u prosjeku se pomladio na 12,64 godine. Srećom, u Hrvatsku se unose sve mlađi automobili, lani su bili u prosjeku stari 7,18 godina, dok je samo prije nekoliko godina prosjek starosti tih automobila bio oko 10 godina. Ali, da nam je starost voznog parka još uvijek veliki problem upozorava i Goran Pejić, pomoćnik uprave za tehničke poslove Centra za vozila Hrvatske.

– Od siječnja 2018. na snazi je novi sustav obračuna trošarina prilikom unosa automobila u Hrvatsku i to je rezultiralo malim smanjenjem prosječne starosti naših vozila. Ipak, čak 68 posto automobila kod nas starije je od 10 godina, što je znatno iznad prosjeka Europske unije – kaže Goran Pejić.

VIDEO Savjeti za kupnju rabljenih automobila:

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 94

Avatar Fra Brne
Fra Brne
23:06 30.04.2019.

SFRJ je imala davanja skoro 100% na uvoz automobila. F. Tuđman je to ukinuo i plaćalo se samo 14%.Ovi njegovi su blizu da opet uvedu jugoslavenske carine i trošarine. Nesposobna država u pravilu dere svoje građane. Carine služe za zaštitu domaće industrije automobila, a budući mi nemamo što štititi, štitimo uhljebe..

DA
dado56
21:39 30.04.2019.

Samo mi glupi hrvati imamo trosarine i placamo automobile vise nego ostali gradjani eu ... sramota malo je najveci pdv pa treba jos trosarine ... Nije cudo da mladima je dosta i da odlaze u njemacku tamo nema takvih pljacki

ST
stefj
22:38 30.04.2019.

Po gospodarstvu smo na dnu EU-a, po rastu BDP-a na dnu tranzicijskih zemalja, ali zato imamo davanja na nova vozila među višima u EU, uostalom kao i ostale poreze... A što sad, da bi uhljebi imali, moramo svi pridonijeti...