Spektakularna obljetnica

VIDEO Uživanje u svakom zavoju kultnog Transfagarašana u legendarnim Porscheovim turbo klasicima

Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
10.09.2024.
u 12:10
Na bezbrojnim zavojima poznate ceste preko prijevoja Transfagarašan u južnim Karpatima u Rumunjskoj koji slavi 50 godina od otvaranja vozili smo povijesne Porsche 911 modele na 50. obljetnici Porsheovog "Turba"
Pogledaj originalni članak

Turbo je kod Porschea već 50 godina nešto zaista posebno, označavao je je najsnažniju i najsportskiju verziju kultnog sportskog modela 911, koja se prvi put uz turbopunjač pojavila 1974. godine. I danas je to tako, iako danas gotovo svi Porsche automobili imaju turbopunjač, oznaka Turbo donosi još više snage, još bolje performanse i još veći užitak u vožnji. I to ne samo kod modela 911, već kod svih Porsche modela, pa i kod električnog Taycana, koji, dakako, nema turbopuhalo. No, svi znamo što znači kad za nešto kažemo da je "turbo", a Porsche je to brendirao i kod njih danas označava iskonski sportski duh, ali i svakodnevnu upotrebljivost.
Za 50. obljetnicu Turba, Porsche je za europske novinare pripremio poslasticu, vožnju tri povijesna 911 Turbo modela iz Porsche muzeja i tri nova Turbo modela na jednoj od najboljih vozačkih cesti na svijetu - rumunjskom Transfagarašanu, spektakularnoj cesti koja prelazi preko najviših vrhova južnih Karpata.

Foto: Porsche

Zanimljivo, cesta preko prijevoja na 2034 m nadmorske visine planinskog masiva Fagarašan otvorena je upravo 1974. nakon četiri godina mukotrpne gradnje, a nastala je zbog sovjetske invazije u Češkoj 1968. jer se rumunjski komunistički diktator Nicolae Ceaușescu uplašio da će se i njima dogoditi nešto slično pa je povezao sjever i jug države. Zbog toga danas imamo prekrasnu vozačku cestu koja je prava turistička atrakcija, a prava ekspanzija turista je krenula 2009. kada ju je najpoznatija TV emisija o automobilima Top Gear proglasila najboljom na svijetu. Iako je turista mnogo, prekrasna priroda još je uvijek očuvana u izvornom obliku, uz mnogo medvjeda koji često dolaze na ugibališta. Imali smo sreće i u dva prolaza vidjeli dva mladunca i jednog velikog medvjeda. Tu je i mnoštvo divljih planinskih pasa, ali i stada ovaca od čijeg mlijeka domaćini rade vrhunski sir koji možete kupiti na stotinama štandova uz 150 km dugu cestu preko Fagarašana.


Kao i mnogi sustavi u autima, turbo se u njihovim prodajnim modelima pojavio zbog motorsporta. Kako bi pobijedili konkurenciju na utrkama, njemački su inženjeri u natjecateljske Porsche bolide počeli ugrađivati turbopunjače, što se pokazalo vrlo uspješnim. A vrlo brzo, prije 50 godina, stigao je i prvi 911 Turbo u drugoj generaciji "elfera" kojem su uz, dakako, bokser motor koji je i danas zaštitni znak Porschea, ugradili turbopuhalo. Upravo smo zadnju seriju te druge generacije, 911 Turbo 3,3 Coupe iz 1988. s 300 KS i samo 1335 kg imali priliku isprobati zavojitom cestom Transfagarašan. Uz vrhunske performanse, 5,4 s do stotke i maksimalnih 260 km/h, povijesni Porsche 911 pruža istinsko zadovoljstvo u svakom zavoju. No, kako nema nikakvih aktivnih sigurnosnih sustava, pa ni ABS-a, a prepoznatljiv je prema velikom "šank" spojleru straga koji ga drži na cesti, sve ovisi o vozaču. Zbog toga je i vrlo opasan ako se pretjera, a zaradio je nadimak "widowmaker" (tvorac udovica), jer je u 80-ima mnogo vozača, obično direktora koji su si ga tada mogli priuštiti, pretjeralo s brzinom za volanom i nažalost poginulo u njemu, jer veće greške pri zaista brzoj vožnji ne oprašta. Mi nismo isprobavali granice, već smo u solidnom tempu uživali u prekrasnim automobilima i prekrasnoj cesti. 

Foto: Porsche

A juriti se, pogotovo nakon podneva ni ne može, jer cesta tada postane vrlo prometna zbog mnogo automobila, motorista, kampica i autobusa koji dolaze na prijevoj ili se spuštaju s njega. Stoga, preporuka je svima koji žele uživati u vožnji bezbrojnim zavojima Transfagarašana da na uspon krenu ranije ujutro. Ali da, dakako, ne pretjeruju s brzinom zbog samih zavoja, ali i zbog lošijeg asfalta s mnogim rupama na nekim dijelovima 150 km duge ceste.
Već iduća generacija 964, zadnja sa stražnjim pogonom, koju smo isprobali u 911 Turbo 3,6 verziji s 360 KS, mnogo je sofisticiranija. Iako i dalje vrlo prirodan, u vožnji imate osjećaj da osjećate svaki šaraf na automobilu, udobniji je, opremljeniji i pogodniji za duža putovanja i svakodnevnu vožnju. Savršeno drži cestu, no u sportskoj dinamičnoj vožnji i dalje zahtjeva veliku vještinu.

Foto: Porsche

A još veću vještinu za upravljačem zahtjeva 911 Turbo S iz 1998. s 450 KS (4,1 s, 300 km/h) kojih je izrađeno samo 336 i u besprijekornom stanju kakvo smo vozili danas vrijedi oko 600.000 eura. Ima sportsko kvačilo zbog čega je potrebno privikavanje na promjene brzina inače superpreciznog 6-stupanjskog mjenjača. No, kada se naviknete, vozački užitak je prekrasan, iako je u početku svaki zavoj prava borba, kao da jašete divljeg konja, pa osjetite pravo zadovoljstvo nakon što ga ukrotite. Serija 993 je zadnja sa zrakom hlađenim motorom, ali prva s pogonom na sva četiri kotača, zbog čega je dominirala na trkaćoj stazi u usporedbi s usporedivim automobilima konkurencije. U unutrašnjosti dominiraju koža, u našem kojeg smo vozili crvena, kojom je presvučena većina kabine, a ručica mjenjača, ručna kočnica i ploča s instrumentima koja je klasična s pet instrumenata su od karbona. Ima električno podesiva sjedala, pa čak i električno otvaranje šibera.

Foto: Porsche

Dakle, u unutrašnjosti pravi luksuz, a za upravljačem dobro poznati osjećaj klasičnog "elfera" koji zahtjeva aktivnu vožnju, nema opuštanja. No, zbog biturba vuče dobro već od nižih okretaja i ne zahtijeva često mijenjanje brzina. Većinu serpentina se može odvoziti u trećoj brzini. Od svih isprobanih najmanje je za svakodnevnu vožnju, no već na prvu se osjeti da je najsportskiji od svih klasičnih modela koje smo isprobali. Prava klasična sportska poslastica.
A kad smo sjeli u najnoviju generaciju 911 Turbo S Coupe (992), koji nudi 650 KS, do stotke stiže za 2,7 s i juri do 330 km/h, osjećali smo se vrlo sigurno. No, apsolutno je zadržao duh 911-ce, pravi je to sportaš i pruža također pravi vozački užitak, no nemjerljivo je sigurniji, upravljiviji, ali i dinamičniji od klasika. Iako, kad sjedate u aktualnu generaciju 911 Turbo S imate osjećaj da sjedate u bolid. Sjedi se nisko u školjkastom sjedalu, no vožnja uz  odličan automatski mjenjač i sve moguće sigurnosne sustave ulijeva povjerenje. Snažniji je i brži od prethodnika, ali najveća razlika je u komforu vožnje. Dakle, imate pravi sportski automobil kad to želite što se može odabrati i modovima vožnje (Sport i Sport Plus), a sasvim je ugodan i za svakodnevnu vožnju.

Foto: Porsche


Napredak tehnologije isprobali smo u pravom pokusu naizmjence vozeći aute iz 80-ih i 90-ih te potpuno nove Turbo modele. A koliko je, pak, nova 911-ca sportskija i dinamičnija od Turbo modela Panamera i Cayenne, koji su također sportski nastrojeni automobili i dinamični lideri u svojim klasama, uvidjeli smo kada smo sjeli za njihov upravljač. Prema klasičnim 911 modelima hibridna turbo Panamera je prava udobna krstarica, dok je Cayenne komforan sportski SUV, no i u usporedbi s aktualnim 911 Turbo modelom razlika je velika, što je i očekivano. No, svaki Porscheov Turbo model, pa i limuzinu i SUV, krasi fini sportski osjećaj za upravljačem i s pravom nose tu legendarnu oznaku koja je proslavila 50 godina. 

Foto: Porsche

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.