Vozačima koji imaju običaj piti alkoholna pića pa potom sjesti za upravljač automobila Martinje svake godine dobro dođe kao 'dobar' izgovor za vožnju u alkoholiziranom stanju. No, srećom po ostale sudionike u prometu, i Ministarstvu unutarnjih poslova Martinje je i više nego dobar povod za pojačan nadzor eventualne alkoholiziranosti vozača.
- Povodom narodnog običaja krštenja mošta i očekivano povećanog broja sudionika u cestovnom prometu koji su konzumirali alkoholna pića, s ciljem preveniranja prometnih nesreća i njihovih posljedica, Ministarstvo unutarnjih poslova će i ove godine svoje aktivnosti usmjeriti na sprečavanje i sankcioniranje vožnje pod utjecajem alkohola – potvrdili su nam iz MUP-a.
Nadzor vozača provodit će se na lokacijama koje su se statistički, ali i iskustveno pokazale kao lokacije na kojima vozači često rade prometne prekršaje, te se na njima češće događaju prometne nesreće zbog vožnje pod utjecajem alkohola. Razum kazuje da su alkohol i vožnja nespojivi, a isto propisuje Zakon o sigurnosti cestovnog prometa koji za vozače koji za upravljač motornog vozila sjednu s više od 0,5 promila alkohola u organizmu predviđa kazne u rasponu od 90 do 2650 eura, odnosno 700 do 20.000 kuna. Također, za vozače kojima nije prvi put da su uhvaćeni kako voze pijani propisana je i zabrana upravljanja motornim vozilom u trajanju od tri do 12 mjeseci, ovisno o stupnju alkoholiziranosti i upornosti u ponavljanju tog (ne)djela. Uz to, No, mnogi od onih koji uporno voze pijani nastavljaju to raditi i nakon što im plavci uzmu vozačku dozvolu, a neke ne otrijezni ni zatvorska kazna (u skladu sa Zakonom, u trajanju do 60 dana).
- Kažnjavanje ne pomaže: zašto bi se osoba koja je pod utjecajem alkohola i droga brinula o kazni, kad nije zabrinuta zbog mogućnosti da uništi svoj ili tuđi život? – kaže mr. Ljiljana Mikuš, prof. psiholog koja se bavi upravo prometnom psihologijom, te pojašnjava:
- Vjerojatno ne razmišljaju o posljedicama do kojih može doći zbog brze vožnje pod utjecajem droga i alkohola. Sredstva ovisnosti djeluju negativno upravo na one čimbenike koji su važni za sigurnu vožnju: produljeno je vrijeme reakcije, problemi s koordinacijom pokreta, loše se procjenjuju vlastite sposobnosti za vožnju, smanjena je mogućnost prepoznavanja rizičnih situacija u prometu, gubi se kontrola, mogu nastati perceptivne i kognitivne obmane. Smanjena je kritičnost i takve osobe ne zabrinjava mogućnost kazne, ne brinu za posljedice, osjećaju se nedodirljivi, nepobjedivi, svemoćni.
Ipak, pijani vozači sve su samo ne nepobjedivi i svemoćni. U stvarnosti, oni su neodgovorni, iskompleksirani, opasni i treba ih maknuti s ceste. Kako doznajemo iz MUP-a, tijekom lanjske akcije u dane Martinja najveća izmjerena koncentracija alkohola u organizmu vozača iznosila je čak 4,17 g/kg! U ovoj je godini dosad – već prije Martinja - zabilježen ukupno 31 prekršaj gdje je vozačima izmjerena koncentracija alkohola u organizmu od 3,50 g/kg i viša. Lani su zabilježena ukupno 32.022 prekršaja upravljanja vozilom pod utjecajem alkohola, što obuhvaća i 164 slučajeva vožnje pod utjecajem droga ili lijekova. U prvih deset mjeseci ove godine takvih je prekršaja bilo 29.735 (121 prekršaj vožnje pod utjecajem droga ili lijekova). I prošle i ove godine najviše je bilo onih koji su vozili s 0,51 do 1,00 g/kg alkohola – lani je takvih uhvaćeno 11.352, a u ovogodišnjih deset mjeseci njih 10.906. Slijede vozači koji su vozili nakon što su se nalili do 1,01 do 1,50 promila (lani 7548; ove godine 6881). Uhvaćenih s više od 1,50 g/kg alkohola lani je bilo 6107, a u ovogodišnjih deset mjeseci 5715.
VIDEO Probudio se iz jednomjesečne kome i otkrio talent koji prije nije imao: 'Ovo je ludo! Svi smo šokirani...'
Ne bih baš rekao da "Kažnjavanje ne pomaže"...Nikako ne bih rekao. Samo kazne, i to prave kazne,, stvaraju disciplinu i red. U svim područjima života, pa tako i ovom. Kad bikazne za vožnju pod utjecajem alkohola i droge tretirale kao ubojstvo u pokušaju (ne ispod 3 godine zatvora), nanošenje teških tjelesnih ozljeda (ne ispod 6 godine zatvora) i usmrčivanje prilikom takve vožnje (ne ispod 12 godina zatvora) .- kao klasično (u kriminalnim djelima) nanošenje teških tjelesnih ozljeda i ubojstvo,, te kad bi sudovi po ubrzanom postupku dosuđivali odštete ozljeđenima i obiteljima poginulih u iznosima od 50000 eura na više, onda bi svatko razmislo 10 puta prije nego što bi u sebe stavio drugu časicu 0,5 žestice i najmanju količinu druge i odlučio sjesti za volan.