Od 15. studenog do 15. travnja zimska oprema obvezna je na svim hrvatskim autocestama izuzev A1 od Maslenice do Ploča i Istarskog ipsilona te na svim kontinentalnim državnim cestama bez obzira na vremenske prilike.
Dakako, bez obzira na vrstu ceste i datum, zimska je oprema obvezna na svim cestama za vrijeme zimskih uvjeta na cesti, a pod tim se podrazumijeva kada je kolnik prekriven snijegom ili kad je na njemu poledica.
Pod zimskom opremom podrazumijevaju se zimske gume na svim kotačima ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg pripravnim za postavljanje na pogonske kotače. Kazna za ovaj prekršaj iznosi 700 kuna.
Dakle, zakon vas ne obvezuje da kupite zimske gume, već samo da imate nepotrošene ljetne i lance u pripravnosti, ali preporuka stručnjaka jest da svakako, pogotovo ako se zimi vozite brzim cestama i gorskim predjelima, na kotače montirate zimske gume. Zimske su gume jednostavno na temperaturama ispod 7 °C sigurnije jer bolje drže cestu.
Zbog smanjenja troškova i problema sa skladištenjem guma, mnogi razmišljaju o cjelogodišnjim pneumaticima (all seasons gume). No, o cjelogodišnjim gumama mogu razmišljati oni koji ne prelaze više od 10.000 km godišnje i voze se uglavnom po gradu, a zimi ne putuju brdskim predjelima. Prelazite li mnogo kilometara godišnje, u toplijem dijelu godine cjelogodišnje će se gume brže trošiti, a zimi ne drže cestu ni približno dobro kao prave zimske gume.
Gume se često, pogotovo zimske, kod vozača gledaju kao dodatni neželjeni trošak. Pa koje onda kupiti, one renomiranog proizvođača koje su redovito skuplje ili jeftinije, upitnih sposobnosti?
Dobar orijentir i preporuka već je tradicionalno testiranje pneumatika europskih autoklubova predvođenih njemačkim ADAC-om u kojem sudjeluje i Hrvatski autoklub. Nijemci rade najdetaljnije testove gdje gume ocjenjuju u dvije najtraženije dimenzije za automobile u B segmentu i kompaktnoj klasi, a kriteriji su ponašanje pneumatika na suhoj cesti, mokroj cesti, snijegu i ledu, kakvu buku proizvodi guma, koliki je njezin utjecaj na potrošnju goriva i kakva joj je otpornost na habanje.
U manjoj dimenziji 165/70 R14 – dakle gume kakve se montiraju na automobile iz B segmenta, poput VW Pola i Opel Corse – najbolje su ocijenjene, s opisnom ocjenom “vrlo preporučljivo” (ocjena 4 od 5) Goodyear Ultragrip 9 i Michelin Alpin 4, dok je najveći broj testiranih pneumatika ocijenjen “trojkom” (preporučuje se) poput Dunlopa, Fulde, Bridgestonea, Continentala, Falkena, Uniroyala, Pirellija, Semperita i Baruma. Tri pneumatika pala su na testu i to sva tri zbog neprolazne ocjene prema ponašanju na mokroj cesti. To su tri gume kineskih proizvođača – Aeolus, Linglong i Mentor. Mokra cesta bila je na testu kobna i za kineskog proizvođača Avon u većoj dimenziji pa je ukupna ocjena tog pneumatika “ne preporučuje se”.
Najbolji u toj dimenziji (205/55 R16) je Continental ContiWinterContact TS 850 ispred Yokohama W Drive. Te su dvije gume jedine ocijenjene kao vrlo dobre (opisnom ocjenom “vrlo preporučljivo”). Stepenicu ispod s ocjenom “preporučuje se” najveći je broj proizvođača: Goodyear, Nokian, Bridgestone, Falken, Vredestein, Forestone, Fulda, Barum, BF Goodrich, Michelin, Sava, Semperit, Kumho i Viking.
>> Ako ovo od 15. 11. nemate u prtljažniku, moglo bi vas stajati 700 kuna