S istekom dvojnog iskazivanja cijena okončan je i projekt Tajni kupac koji je pokrenulo Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja s ciljem boljeg informiranja i zaštite potrošača u prvoj godini uporabe eura u našoj zemlji. Šest je udruga za zaštitu potrošača iz različitih krajeva sudjelovalo u projektu koji je počeo još 1. kolovoza 2022., a njihovi su tajni kupci iz mjeseca u mjesec popisivali i pratili kretanje cijena odabranih proizvoda.
Udruga Centar za edukaciju i informiranje potrošača "pokrivala" je Osječko-baranjsku, Vukovarsko-srijemsku i Brodsko-posavsku županiju. Tijekom 17 mjeseci pratili su poštuju li trgovci dvojno iskazivanje cijena, preračunavaju li ih ispravno ili zaokružuju, poštuju li Etički kodeks ako su ga potpisali, kako se kreću cijene cijena robe i usluga... Usto, u dežurstvima utorkom i četvrtkom od 8 do 12 sati građane su savjetovali o euru.
– Terensko je praćenje obuhvaćalo 62 unaprijed određena proizvoda i usluge na 10 prodajnih mjesta i 5 mjesta pružanja usluga. Kada je u pitanju poštovanje Etičkog kodeksa, tajni su kupci na terenu zabilježili na prodajnim i uslužnim mjestima tri situacije u kojima je skinuta naljepnica Etički kodeks. Nakon početka obveze dvojnog iskazivanja cijena zatekli smo cijene samo u kunama kod jednog pružatelja usluga, no to je ubrzo ispravljeno. Prilikom savjetovanja građana najviše je primjedbi bilo na neprimjeren rast cijena, što smo i sami zabilježili na terenskim praćenjima. Tu je tijekom projekta nedostajao mehanizam "sankcije" trgovaca koji su neopravdano podizali cijenu.
Naime, u prvom razdoblju, odnosno u prvih 15 dana nakon uvođenja eura, inspekcije su pojačano provjeravale trgovce i pružatelje usluga koji su podigli cijene, što je nakon toga izostalo. Veći broj poskupljenja zabilježili smo od početka ožujka, kada se smanjio broj provjera trgovaca koji neopravdano podižu cijene zbog uvođenja eura – rezimira Tanja Popović Filipović, voditeljica projekta u ime Centra za edukaciju i informiranje potrošača u svom izvješću.
Na terenu su, kaže, zabilježili poskupljenja voćnog soka, napolitanki, čipsa, jabuka, porcije bečkog odreska s prilogom, mliječne čokolade, kemijskog čišćenja košulje, kave espresso, voćnog soka i miješane pizze, bijelog kruha, svinjetine, slanine, suncokretova ulja, mrkve, mliječne čokolade, sirupa za ublažavanje kašlja, mljevene kave, bijelog vina, crvenog luka, jogurta u čaši, krumpira, svježeg peciva, tjestenine, kokošja paštete, jaja, griza, tekućeg deterdženta za pranje posuđa, muškog i ženskog šišanja te pedikure.
– Iznesena poskupljenja zabilježena su tijekom cjelokupne provedbe projekta, proizvodima kojima je ograničena cijena mjerom Vlade RH naknadno je snižena cijena. Kako je udrugama za zaštitu potrošača ostavljena mogućnost da objavljuju crne liste, a poslije su bile i česta meta kada je u pitanju upravo crna lista, bitno je istaknuti kako predstavnici udruga ni u jednom trenutku nemaju prikaz ni evidenciju porasta troškova koji su potencijalno mogli utjecati na opravdan ili neopravdan rast cijena kod trgovaca i pružatelja usluga. Mišljenja smo kako je ipak provedba projekta utjecala na manji rast cijena određenih proizvoda i usluga, no u budućim sličnim projektima moramo biti znatno povezaniji s inspekcijama kako bismo osigurali kvalitetnu zaštitu potrošača u Republici Hrvatskoj – zaključuje Tanja Popović Filipović.
POVEZANI ČLANCI:
VIDEO: Počela zimska sezonska sniženja